Checklista för profilering

Lär av sotaren när det gäller profilering

Att jobba med marknadsföring är komplext och bland det roligaste som finns. (Ja, vi är lite partiska). Det finns många områden att hugga tag i och slipa på för att vässa din marknadsföring – och när du jobbar på rätt sätt ger det garanterad effekt. Här delar vi med oss av en checklista som hjälper dig att lyckas med att profilera ditt varumärke.

Profilering är en viktig grundsten i marknadsföring. Din profilering är ditt löfte till marknaden – vad du faktiskt gör och hur det kommuniceras. Så vad är bra profilering i praktiken? Jo att folk som ser er reklam, era bilar, era trycksaker eller er hemsida direkt förstår vad ni erbjuder och upplever att ni är ett tydligt alternativ som känns rätt.

Du har säkert sett företag som differentierar kundvärden, förädlar upplevelser eller är ”finansiellt ditt”. Tyvärr är stora reklamkonton inte synonymt med en schysst profilering.

Därför är det extra häftigt att jag sprang på en sotare jag tycker spöar de allra flesta när det gäller profileringen. De kommunicerar sitt erbjudande på ett tydligt och enkelt sätt där det är glasklart vad de gör:

peter_sotare

”Peter Sotare – Vi skapar friskare inomhusklimat” med vit logga på svart bakgrund.

Checklista för er profilering

  • Vad erbjuder ni?

Kan en utomstående på mindre än fem sekunder förstå vad ni säljer, genom att titta på er reklam eller marknadsföring?

  • Särskiljer ni er?

Blanda trycksaker, utskrifter av hemsidor eller broschyrer från dig och fem till tio konkurrenter. Be någon utomstående att på tio sekunder plocka ut det som sticker ut. Om det inte är ni har du förlorat.

  • Vad vill du åstadkomma?

Vet du vad du vill att kunderna ska tänka, känna och göra?

  • När du vet vad du vill åstadkomma, får du det att hända?

Vad känner och tänker kunderna om er? Snabbtest: ta tio människor och ställ frågan ”Vad är det första ordet du kommer att tänka på?” ”Den första känslan?”

  • Har ni mutat in en färg, färgkombination, symboler eller figurer?

Det behöver inte nödvändigtvis vara med ord ni skiljer er åt – form, färg & bilder är minst lika viktigt. Vilket varumärke tänker du på om jag säger lila?

  • Är ni ledare, utmanare, efterföljare eller specialister i kundens ögon? 

Är det något ni ska trycka på eller vill ni ändra på det? Präglar det er profilering? I Sverige är det svårt för McDonald’s att vara utmanare eftersom de är störst och en av de äldsta av hamburgerjättarna. Även om de försöker ändra på den bilden med nya, smarta grepp i sin marknadsföring kommer de att ses som jätten. Och det behöver inte vara fel. Det viktiga är att veta hur kunderna ser på er – och hur ni vill bli sedda.

  • Har ni mål ni vill uppnå och en plan som tar er dit?

Eller gör ni saker på måfå när annonssäljare ringer er? Är profileringen en del av er plan? Allt behöver inte vara klart på en gång, men har ni en plan så är det betydligt lättare, mer kostnadseffektivt och ger bättre resultat än att agera ad hoc.

Skaffa dig ett försprång i er marknadsföring

I vår utbildning Marknadsföring i praktiken får du under ledning av en erfaren och mycket kompetent marknadsförare analysera och vässa er marknadsföring. Under tre utbildningsdagar arbetar du praktiskt med er egen marknadsföring – bland annat med positionering och profilering – och kommer hem med en konkret handlingsplan kopplad till era affärsmål. Läs mer HÄR.

Kontakta mig

Är du intresserad av att veta mer om våra utbildningar, våra konsulttjänster eller om företaget är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy.

Vill du ha offertförslag?

Är du intresserad av utbildning är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert eller tar fram en lösning skräddarsydd för er.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy.

Beställ Utbildningskatalog

Inspiration & information om vårt utbud i tryckt format. Beställ vår utbildningskatalog bekvämt hem till brevlådan.

Varför gör de inte som jag säger?

Kostnadsfritt seminarium om ledarskap – i Stockholm, Malmö och Göteborg. Boka din plats idag!

Ett välfungerande ledarskap

Vill du veta hur personal och chefer ser på ledarskapet? Beställ vår rapport ”Ett välfungerande ledarskap”.

Prenumerera på våra tips för framgång

Ligg steget före med praktiska tips du har direkt nytta av i din vardag.