Den digitala utvecklingen ger enorma möjligheter för alla som jobbar med marknadsföring idag. Men det finns utmaningar också. När det snurrar fort är det lätt att tappa bort grunden och gå vilse bland begrepp som content marketing, A/B-testing, big data och influencers. Därför är det viktigare än någonsin att göra ett bra grundarbete som säkerställer att er marknadsföring sticker ut, känns igen och tar er dit ni vill. En av grundstenarna för att lyckas, är att sätta en tydlig profilering för ert varumärke.
Målet är att den som ser er reklam; sponsrade länkar, era bilar, trycksaker eller hemsida, direkt förstår vad ni erbjuder och upplever att ni är ett tydligt alternativ som känns rätt. ”Det där vill jag ha!”.
Den bästa nyheten är att du inte behöver ha en marknadsbudget som matchar Coca-Cola eller IKEA för att komma dit. Det som krävs är en genomtänkt strategi som hjälper dig att våga prioritera och dra gränser. Du behöver vara säker på vad som är ert löfte till marknaden. Vad är det ni gör, och hur ska ni kommunicera det för att träffa rätt? Med en tydlig plan och profil kan du använda din budget på bästa sätt och få mesta möjliga utväxling av det du investerar.
Som den här sotaren, som vår marknadschef sprang på för en tid sen.
”Peter Sotare – Vi skapar friskare inomhusklimat” med vit logga på svart bakgrund. Det är glasklart vad de gör och erbjudandet kommuniceras på ett enkelt och tydligt sätt, med fokus på kundnyttan.
Profilering är en av marknadsföringens viktiga grundstenar. Om du vill bli ännu vassare på marknadsföring rekommenderar vi utbildningen Marknadsföring i praktiken. Du tränar praktiskt på nya verktyg & metoder samtidigt som du jobbar med din egen verksamhet och slipar på er marknadsplan med stöttning av en mycket erfaren marknadsförare.
Tills vi ses, bjuder vi på en checklista för er profilering. Gör den på egen hand eller tillsammans med teamet i nästa marknadsmöte.
Kan en utomstående på mindre än fem sekunder förstå vad ni säljer, genom att titta på er reklam eller marknadsföring? Har ni formulerat en pitch, slogan eller payoff som på ett slagkraftigt sätt förklarar vad ni säljer?
Blanda trycksaker, utskrifter av hemsidor eller broschyrer från dig och fem till tio konkurrenter. Be någon utomstående att på tio sekunder plocka ut det som sticker ut. Om det inte är ni har du förlorat.
Vet du vad du vill att kunderna ska tänka, känna och göra?
Vad känner och tänker kunderna om er? Här behöver du göra ett detektivarbete. Kolla om säljarna eller någon annan med kundkontakt kan göra stickprov på befintliga kunder. Eller ta tio personer (vänner, familj, någon som delar kontor med er?), och ställ frågan ”Vad är det första ordet du kommer att tänka på?” ”Den första känslan?” när du till exempel visar er hemsida eller broschyr.
Att använda digitala mätverktyg, som till exempel Google Analytics, säger inget om vad kunden känner men ger dig värdefull hårdfakta kring vad kunden gör – var den väljer att klicka, hur länge den stannar på din hemsida, med mera.
Det behöver inte nödvändigtvis vara med ord ni skiljer er åt – form, färg och bilder är minst lika viktigt. Vilket varumärke tänker du på om jag säger lila?
Är det något ni ska trycka på eller vill ni ändra på det? Präglar det er profilering? I Sverige är det svårt för McDonald’s att vara utmanare eftersom de är störst och en av de äldsta av hamburgerjättarna. Även om de försöker ändra på den bilden med nya, smarta grepp i sin marknadsföring kommer de att ses som jätten. Och det behöver inte vara fel. Det viktiga är att veta hur kunderna ser på er – och hur ni vill bli sedda.
Eller gör ni saker på måfå när annonssäljare ringer? Är profileringen en del av er plan? Nu är det dags att börja planera för vilka kanaler som passar er, och vilket mål ni har med respektive kanal. Allt behöver inte vara klart på en gång, men har ni en plan som ni håller er till så blir arbetet betydligt lättare, mer kostnadseffektivt och ger bättre resultat.
I vår utbildning Marknadsföring i praktiken får du under ledning av en erfaren och mycket kompetent marknadsförare analysera och vässa er marknadsföring. Under tre utbildningsdagar arbetar du praktiskt med er egen marknadsföring – bland annat med positionering, profilering och digitala strategier – och kommer hem med en konkret handlingsplan kopplad till era affärsmål. Läs mer HÄR.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!