Effektiva möten och dynamiskt samspel på jobbet med retorik

I arbetslivet hamnar vi i olika situationer där vår förmåga att effektivt kommunicera eller förhandla kan vara avgörande för resultatet. Vi bokar ständigt in nya möten, hamnar i nya diskussioner, genomför tuffa förhandlingar, gör presentationer, håller i medarbetarsamtal och lönesamtal. Frågan är hur vi skapar effektiva diskussioner, möten och samspel. Starkare och effektivare kommunikativ förmåga hjälper oss i vårt arbetsliv samt hjälper chefen att öka samarbetet och bygga sina team för att snabbare nå resultat.

Aristoteles var en av de första att tala om retorikens kraft i samspelet mellan människor. Nu handlar det om att utrymmet för samtal minskar på arbetsplatserna med ökade krav på effektivitet. På kort tid behöver vi bygga tillit till varandra eftersom många arbetsuppgifter ska lösas inom en projektgrupp som oftast består av nya medlemmar. Finns det inte tillit finns det oftast ingen effektiv kommunikation, vilket leder till missförstånd och gör det svårare att nå mål. Utbildningsföretaget Framfot AB i Stockholm har i undersökningar kommit fram till att företag efterfrågar utbildningar där man kan bygga ett effektivare samspel mellan arbetstagare. Ett sätt är att ta hjälp av retoriken.

-Vi ser en ökad efterfrågan på att kunna hantera samspel och kommunikation på företag säger Lisbet Duvringe på Framfot. Spelregler för samarbete och kommunikation är viktiga beståndsdelar för att företagen ska nå sina mål, fortsätter Lisbet och uppmanar till att hitta redskap och lära sig metoder inom retoriken för att komma vidare i grupprocessen.

Retorik är ett användbart verktyg för att med struktur nå uppsatta mål. Med retorik kan vi både förändra och öppna upp för samspel genom att skapa tillit eller pistis som är den retoriska termen. Vi människor använder oss av språket för att upptäcka världen både på arbetet och privat.

-Retorik upplevs ofta som ett väldigt effektivt verktyg, nyckeln ligger i att hitta en struktur i kommunikationen för att kunna samarbeta och tillsammans nå mål. Vi behöver använda oss av retoriska hjälpmedel för att ha en struktur i alla typer av professionella samtal, avslutar Öistein Nordengen utbildningsansvarig på företaget Framfot i Stockholm.

Retorik är grunden för att skapa effektiv kommunikation. Retorik tydliggör också förväntningar, syfte och mål i samarbeten och möten på arbetsplatser.

Tips

  • Tydliggör syfte och mål när ni ska samarbeta
  • Prata om vilka förväntningar ni har på samarbetet
  • Bygg tillit, pistis, genom att ha modet att våga
  • Ge ofta återkoppling, beröm och feedback
  • Lyssna, lyssna och åter lyssna på varandra
  • Använd retoriska metoder och modeller för att förbereda ett samarbete
Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: