Så övertygar du bromsklossarna

– från motstånd till medvind

Har du kört fast i en diskussion någon gång? Känner du igen känslan av att springa in i en glasvägg? Ibland är det svårt att nå fram till andra. Här bjuder vi på fyra enkla knep som du kan använda för att få bromsklossarna på jobbet att sluta bromsa. 

Så övertalar du bromsklossarna

Lösningen finns i mjukvaran
Organisationsutveckling är svårt. Forskning visar att upp till 80% av alla försök till förändring misslyckas. Varför är det så?

Vi snöar lätt in på hårdvara när vi sätter strategier för hur vi ska nå våra mål. Men lösningen ligger sällan bara i den nya marknadsstrategin, mer effektiva processer och system, eller en ny struktur för ditt växande företag. Den största utmaningen för att lyckas med en organisationsförändring är också den faktor som har störst potential att göra din verksamhet riktigt framgångsrik. Det är mjukvaran, det vill säga människorna i organisationen, som gör det. Det är när du får med dig andra på tåget som förändringsresan kan börja.

Identifiera farthindren
Så inför din nästa implementering av något nytt, ta en funderare. Vem är bromsklossen i teamet? Vilka personer eller grupper är mest benägna att skapa farthinder på vägen mot era mål? Och – viktigast av allt – varför skulle de göra det? När din analys är klar gäller det att avväpna dem. Det börjar och slutar med att lyssna. I motargument finns ofta stort värde, sådant du kan ta lärdom av och nyttja för att stärka din egen argumentation.

Fyra grundregler som hjälper dig att komma framåt i diskussioner;

  1. Glöm effektiviteten
    Glöm mejlkonversationer, snabba avstämningar i korridoren eller en post-it lämnad på skrivbordet. Om du vill att din medarbetare engagerar sig i kommande förändringar är det bästa receptet att du som ledare ger tid och engagemang. Börja med ett inbokat möte. I lugn och ro. Ansikte mot ansikte. Med så lite tidspress som möjligt.
  2. Fokusera på att lyssna
    Det spelar ingen roll hur briljant din idé är eller hur övertygande dina argument. Receptet på en lyckad dialog är att din motpart känner sig sedd, hörd och bekräftad. Öva på att inte ta upp mer än 20% av taltiden och bekräfta vad din opponent säger genom att upprepa det. ”Om jag förstår dig rätt så…” och fråga ”stämmer det?”
  3. Var öppen för att ändra dig
    En motståndare som känner att du lyssnar bara för att få vad du vill kommer aldrig att öppna upp sig, och kommer definitivt inte att låta sig övertygas. Därför måste du hålla ett öppet sinne. Var redo att lära dig nya saker och öppen för att ändra dina planer om det är motiverat. Det visar att andras åsikter och känslor betyder något och att du har styrka nog att ändra dina beslut.
  4. Träffas flera gånger
    Du har hört det förr. Rom byggdes inte på en dag. Effektiv kommunikation med motståndare kräver ofta minst ett par möten. Vid det första tillfället lyssnar du in, och försöker att förstå vad motståndet bottnar i. I ert andra möte är ditt mål att visa att du har reflekterat över vad du hört. Här har du tillfälle att visa på eventuella förändringar i din plan som skett utifrån er tidigare konversation, och möjlighet att förklara varför. Även om du inte ändrar något konkret, har ditt tankesätt kanske förändrats genom att du lyssnat på din motståndare. Var öppen och ärlig med det!

Låt det gärna gå minst två dagar mellan era möten, så du får en ärlig chans att reflektera över vad du lyssnat in. Men vänta aldrig mer än sju dagar – du vill inte att personen ska känna sig avfärdad eller bortglömd.

Effektiv förändringsledning är avgörande för alla organisationers livskraft. Många snubblar på mållinjen när det gäller att hantera förändringsmotståndare; bromsklossar. Du kan vara den ledare som lyckas med det. För att få över motståndarna till din planhalva krävs lyhördhet och vilja att lyssna till motstånd, förmåga att analysera motståndarnas missnöje och mod att överväga deras tankar och känslor. Dessutom styrka att förklara hur de har förändrat ditt sätt att tänka. Det är en tidskrävande men effektiv process som kommer att stärka dig i framtida argumentationer.

Lycka till!

Kontakta mig

Är du intresserad av att veta mer om våra utbildningar, våra konsulttjänster eller om företaget är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Beställ Utbildningskatalog

Ta del av vårt utbud i tryckt format. Beställ vår utbildningskatalog eller ladda ner produktblad.

Ett välfungerande ledarskap

Vill du veta hur personal och chefer ser på ledarskapet? Beställ vår rapport ”Ett välfungerande ledarskap”.

Varför gör de inte som jag säger?

Kostnadsfritt seminarium om ledarskap – i Stockholm, Malmö och Göteborg. Boka din plats idag!