fbpx

”Varför låter du så arg!?” 7 metoder för bättre konflikthantering

Hur tacklar man egentligen besvärliga bråkstakar? Eller har du större problem med konflikträdda people pleasers, som knyter näven i fickan istället för att säga vad de egentligen vill och behöver? Oavsett vilket, häng med i den här artikeln och rusta dig med nya metoder för konflikthantering på ditt jobb.

En illustration av två människor som kommunicerar utan ord

Konflikthantering & svåra samtal – 2 dagar utbildning + blended learning. Läs mer här!

offert

Måndag morgon

Det är måndag morgon. Du står i personalrummet och förbereder ett möte, när du råkar höra hur kollega A fräser något onödigt otrevligt till kollega B, om hur hon lämnat ett kollegieblock på skrivbordet, igen. Du har under åren märkt att kollega B ofta brukar knyta näven i fickan och se åt ett annat håll, men nu har hon har tydligen fått nog och nu – ja, nu briserar det. B blir högröd i ansiktet, häver ur sig ett par haranger (”VARFÖR LÅTER DU SÅ ARG!?”) och stormar sedan ut från fikarummet med tårar i ögonen. Dörren slår igen med en smäll. Kvar står du tillsammans med A, som ser ut som hon fått något surt i munnen

Var så god, chefen! Dags att starta upp veckan med ett morgonmöte. Hur ska du göra nu?

Lästips: lyckas med kompetensbaserad rekrytering. Så här gör du!

Därför uppstår konflikter på jobbet

Ja, hur ska man hantera konflikter? Det är inte en helt lätt fråga att besvara. Men detta kan vi konstatera: på arbetsplatser världen över arbetar människor tillsammans med andra människor som de sällan valt själva. De kommunicerar, beter sig och bråkar på olika sätt, och de kommer vid olika tillfällen att missförstå varandra. De kommer ha skilda åsikter. De kommer – avsiktligt eller oavsiktligt – att såra varandra. Konflikter kommer att uppstå. Och den som lyckas skapa en miljö där konflikter är okej att ha, och där det finns bra strategier för att lösa dem, den kommer också att skaffa sig ett stort försprång när det gäller både trivsel på jobbet och affärsutveckling

Därför är det viktigt att träna på konflikthantering. Dels kan det göra dig mer medveten om de konflikter som finns omkring dig. Många chefer hävdar nämligen att de inte har några konflikter i sin grupp – samtidigt som medarbetarna menar att just förmågan att hantera konflikter är det man är mest missnöjd med, hos sin närmsta chef*.

Genom att öva praktiskt på konflikthantering i en bra utbildning, kommer du lära dig att hantera konflikter på ett sätt som gör att ni undviker onödiga problem för både individ, grupp och verksamhet. För konflikter behöver inte vara dåliga. Tvärtom kan en bra konfliktmiljö hjälpa er att må bra och utvecklas på jobbet.

Rusta dig för att bli trygg och uppskattad i rollen som chef. Bli Certifierad ledare! 2+2+2 utbildningsdagar och blended learning. Läs mer här!

Påfallande sällan bråkar vi med idioter

För att bli riktigt vass på konflikthantering är det en förutsättning att förstå varför vi bråkar. Påfallande sällan handlar det om att vi har att göra med idioter – även om det är just så det kan kännas när vi befinner oss i brinnande strid med kollegan som envisas med att paxa den bästa kontorsplatsen eller tvååringen som vägrar ha på sig sina vantar. Snarare handlar det om att vi är, och vill, olika. Om vi inte hinner fånga upp de olikheterna eller behoven i tid, kan de utvecklas till stora konflikter. (I fallet med tvååringen kan det mycket väl hända ändå – så låt oss fokusera på bråk på jobbet).

Nyhet! Leadership level 1 – New to management. Vår bästsäljande utbildning för nya chefer finns nu på engelska! Läs mer och säkra din plats här.

En metod för konflikthantering: Konflikttriangeln

Konflikttriangeln är en bra modell att använda för att få en överblick av konfliktens olika sidor eller faser. Modellen formulerades av den norske fredsforskaren Johann Galtung på 60-talet, och kan användas för att analysera så väl små bråk mellan individer, som världskrig.

Konflikttriangeln visar på konfliktens struktur och dynamik utifrån tre sidor; attityd, beteende och de motsättningar som finns i konflikten. På engelska blir det A – B – C:

Attitude/assumptions (attityd/antaganden),
Behaviour (beteenden),
Conflict content/contradiction (motsättning/konfliktinnehåll).

Illustration av konflikttriangeln

Galtungs konflikttriangel, i Framfots tolkning och design.

En växande konflikt

ABC-modellen visar hur konflikter utvecklas. Ofta börjar det med en motsättning: du och din kollega vill båda ha samma stol (C – motsättning). I den bästa av världar kan ni diskutera era önskemål och behov, och nå fram till en gemensam lösning.

Men din kollega har på ett väldigt störande sätt (A – attityd – både kollegans och din egen) sett till att lämna några av sina saker framme på arbetsplatsen varje eftermiddag – trots att det inte är tillåtet i spelreglerna för ert aktivitetsbaserade kontor, och trots att du flera gånger skickat ut allmänna mejl med ”kom ihåg att rensa skrivborden” som ämnesrad. Det gör att du inte kan använda kontorsplatsen, trots att du kommer tidigare än kollegan. Nu är det personligt. (A – attityd). I ren ilska låter du bli att (B – Beteende) bjuda in kollegan till ett möte om ert gemensamma projektarbete och plötsligt har konflikten eskalerat.

Hur du, ni eller chefen ska tackla konflikten beror på vilken fas den är i.

  • I det här fallet är B-fasen tydlig (med uttryck som härskartekniker, höjda röster och pajkastning) och då handlar det om att få parterna att sluta med olika beteenden och försöka komma överens om att avsluta konflikten.
  • Om A-fasen är påtaglig (där känslor och tankar styr och man t.ex. börjar uppfatta motparten som oärlig eller beräknande) måste man fokusera på att bearbeta känslor och förhållningssätt hos de inblandade.
  • Om konflikten tydligt är i C-fasen, alltså ”jag vill ha den här platsen, det vill A med!” – då kan det räcka med att tillsammans se på de inblandades viljor och behov, och lägga fram förslag på lösningar som alla kan acceptera.

Det finns konflikter som startar i A-hörnet, där känslor och förutfattade meningar om motparten ligger till grund för bråk, och även i B-hörnet med att någons beteende tolkas på ett visst sätt och brasan börjar knastra.

6 tips för bättre konflikthantering

Konflikttriangeln ger dig en bra överblick över specifika konflikter. Du kan använda den som ett raster, en guide för hur du ska hjälpa de olika parterna att komma framåt. Och det finns flera saker du som är chef eller ledare kan göra för att skapa bra konfliktmiljö på er arbetsplats. (Vissa av dem fungerar även utanför jobbet).

1. Öka förståelsen för att vi är olika

”Varför låter du så arg!?” kan det låta ibland. Vissa gånger är det helt befogat. Andra gånger ligger det i mottagarens tolkning. Att någon i dina öron låter arg behöver inte betyda att hen faktiskt är det. Även om vi på pappret talar samma språk, uttrycker vi människor oss på olika sätt. Att lära oss om och av varandra är en riktigt bra grej. Det kan du till exempel göra i utbildningen Certifierad ledare eller Effektiv kommunikation. Och här kan du läsa mer om hur man samarbetar med idioter.

2. Ta ansvar för dina egna känslor

Du vet det där med att räkna till 10 innan du säger eller gör något? Det är faktiskt ett ganska bra knep. Ofta är det våra känslor som får konflikten att gå i spinn. Ord sagda i affekt är ofta svåra att glömma. Men om du i en konfliktsituation lyckas stanna upp och fråga dig själv vad den andra parten behöver höra för att situationen ska bli bättre – så är möjligheten stor att du lyckas med just det. Att göra situationen bättre, alltså. Så kan du slå av dig eventuell frustration på en sandsäck eller något annat som funkar bra för dig, senare.

3. Träna på att uttrycka era behov

Ge dina medarbetare möjlighet att förstå och ge uttryck för sina behov! På ett konstruktivt sätt, innan topplocket går. För när vi inte uttalar våra känslor eller behov riskerar de att fastna som en vass, växande tagg i bröstet. Varför fick Ann-Katrin en extra semestervecka/blommor till kontoret/sista ordet om XX när jag inte fick det?

Testa till exempel att använda metoden giraffspråket – non violent communication. Det funkar både när du vill kommunicera med andra, och för att tydliggöra dina behov och känslor för dig själv.

4. Öka kunskapen om konflikter hos alla

Gå en utbildning! Att höja kunskap om och förståelse för olika konflikter hos alla, inte bara chefen, ger riktigt bra pang för pengarna i verksamheten. Se till att ni går en utbildning där ni inte bara får lära er om konflikter, utan också hur ni ska hantera dem. Praktisk träning är viktig för att kunskapen ska fästa! Vi skräddarsyr gärna en lösning för er. (Klicka på offert-knappen längst ner i texten).

5. Prata tillsammans om hur ni ska lösa konflikter i teamet

Skapa arbetssätt, processer och strategier som funderar. Gör det mindre laddat att tycka olika!

6. Äg problemet, chefen!

Sist, och absolut viktigast! Du som chef och ledare har en otroligt viktig roll i att äga problemet. Flera studier, varav en gjord av Maria Fors Brandebo, docent och universitetslektor vid Försvarshögskolan, visar hur passivt ledarskap – alltså att titta åt ett annat håll, ”det där löser de bäst själva”, eller att helt enkelt låta bli att vara tydlig med roller och prioriteringar – skapar riktigt unkna miljöer där destruktiva konflikter frodas i gruppen.

Att ta tag i konflikter kan vara både läskigt och känslosamt. Men en grundregel för konflikter på jobbet är att du som chef SKA lägga dig i. Så tidigt som möjligt.  Om ni lyckas hantera konflikten rätt, kan det utveckla både era relationer och ert arbetssätt.

Ett generellt och bra råd när du ska ha ett svårt samtal är att utgå från dig själv och dina upplevelser, istället för att attackera ”hur någon är”. Åter igen, kolla in den här artikeln: Giraffspråket i 4 steg – så förebygger du konflikter (VIDEO!)

Du kan också ladda ner vår kostnadsfria mall: Förberedelsemall för svåra samtal.

Att gå en utbildning – till exempel vår Konflikthantering & svåra samtal är ett annat bra sätt att skaffa verktyg och få möjlighet att träna praktiskt på att hantera konflikter.

Går det att lösa alla konflikter?

Nja. Det beror på vems perspektiv man har. Det är ovanligt att bråka i 100 år, men finns trots allt ett antal historiska exempel på det. Det finns konflikter som är i det närmsta olösliga, som absolut inte kan ordnas upp genom att ”tänka lite positivt” eller gå en utbildning i kommunikation. Du vet nog när du stöter på en sådan konflikt, och i de fallen är det viktigt att ta hjälp. Av HR-avdelningen till exempel.

Men i många fall har du som är ledare eller chef möjlighet att påverka, till exempel genom att lägga en grund som skapar fler konstruktiva konflikter och färre interna världskrig. Och det kan väl vara en ambition så god som någon.

STORT LYCKA TILL!

*I en undersökning gjord av Framfot visade det sig att just förmågan att hantera konflikter var det som flest personer (51 %) var mest missnöjda med, hos sin närmsta chef.

Fler lästips: 

8 ledarbeteenden som skapar tillit och mindre stress

Konsten att ge feedback som fungerar

Håller er organisationskultur? 6 tips som gör värdeorden till verklighet

Prenumerera på framgångsmagasinet Begär offert

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Alla utbildningar

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: