Vikten av att vara på!

På ett företag som jag arbetade delade jag och VDn ansvar för var sin avdelning. Min största kund var då Tieto Enator och min VDs största kund var dåvarande WM-data. Vi omsatte ca 7 respektive 6,5 mkr årligen på dessa två kunder. Då vi båda två hade djupa samarbeten med vår respektive kund där konfidentiella affärsstrategier hörde till det dagliga arbetet så kom vi till punkten då vi behövde utarbeta en konkurrenspolicy. Denna policy gick ut på att vi, rakryggat, skulle kunna säga till våra kunder att vi inte arbetade med någon direkt konkurrent. Ni som var med på IT-erans guldålder minns kanske att Tieto Enator och WM-data var just ”direkta konkurrenter”.

Då VDns största kund var WM-data så var det naturligt för honom att vi skulle fasa ut samarbetet med Tieto Enator?! Hmpf!
Jag hade, vid beslutet, en arbetsgrupp bestående av säljare, projektledare och projektmedlemmar som alla frontade Tieto Enator på olika nivåer i organisationen. Vi kunde konstatera att vi i vårt CRM-system hade 250 personer på Tieto Enator med vilka vi hade en frekvent kontakt med ca 40 personer i olika projekt. Beslutet blev format så att vi inte aktivt fick bearbeta Tieto Enator genom säljmöten, telefon eller ens mårtengåsmiddagar för den delen. Tieto Enator fick dock köpa tjänster av oss om de själva tog initiativ till detta.

På sex månader gick omsättningen från ca 7mkr till 0kr!
Jag tackar för privilegiet att du just läst detta inlägg. För det är sannerligen ett privilegium då det tog dig ca 1 minut och 27 sekunder att läsa detta inlägg i stället för att ringa en viktig kund.

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Framgångsmagasinet

Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: