Tryggare ledare som upplevs mer lyhörda, tydliga och inspirerande av medarbetarna. Det är resultatet av ett samarbete med Framfot, där hundratals chefer och teamledare på Scandic utvecklat sina färdigheter i kommunikation. Med god effekt på både arbetsmiljö och gästnöjdhet.
Scandic Hotels, en av Nordens största hotellkedjor, har alltid haft ett starkt fokus på medarbetarengagemang. För att ytterligare stärka sina ledare och skapa en kultur där personalen trivs och växer i sina roller, satsade de på utbildning hos Framfot företagsutbildning.
– Vi ville ge våra ledare konkreta verktyg för att hantera sitt dagliga arbete, kommunicera tydligare och coacha sina team på ett mer effektivt sätt. Resultatet har varit fantastiskt, säger Pia Nilsson Hornay, Learning and Development Manager på Scandic.
Efter pandemin drabbades hotellbranschen av kompetensbrist. Många tidigare medarbetare hade under en lång tid av restriktioner och neddragningar sökt sig vidare till andra branscher.
– Våren 2022 var vi supertaggade på att äntligen köra på. Att komma i gång med det ”normala” igen. Men vi insåg ganska snart att vi inte hittade tillbaka till det normala, för vi hittade inte våra medarbetare, berättar Pia.
– Vi stod där med ett stort kompetensgap som var riktigt allvarligt. Vi måste utbilda jättemånga, på kort tid. Hur gör vi? Men i samma veva dök det upp en möjlighet att söka medel från ESF* för kompetensutveckling. För oss var det perfekt tajming, och de insatser vi gjort med Framfot företagsutbildning har verkligen gjort skillnad.
Scandic sökte medel från ESF-rådet och när de fick sitt utbildningsprojekt beviljat, började sökandet efter bra utbildningspartners som bjöds in i ett upphandlingsförfarande. Valet föll på Framfot.
Tillsammans med en av Framfots utbildningsrådgivare skräddarsydde Pia Nilsson Hornay ett utbildningsprogram där teamledare och chefer på Scandichotell över hela Sverige utbildats i Presentationsteknik & retorik. Vinsterna med retorikutbildningen har varit flera.
– Det är så mycket som bygger på hur vi kommunicerar med varandra! Våra ledare har många medarbetare och vår verksamhet är beroende av att vi kan få ut information snabbt och smidigt i många led. Vi ville ge ledarna möjlighet att verkligen känna sig trygga i hur de kommunicerar och presenterar olika budskap för både stora och små grupper.
Dessutom fick ett helt gäng servicespecialister gå en praktisk utbildning i konsten att Facilitera och leda workshops.
– Åter igen – vi har många anställda och vi kände att är det någonstans vi kan stärka våra medarbetare så är det just i att nå ut med information och skapa bra flöden för kommunikation i de olika grupperna, säger Pia.
Utbildningarna har fokuserat på praktisk träning och att ge en tydlig struktur för både presentationsteknik och facilitering. Viktiga faktorer för att skapa trygg, tydlig kommunikation och en positiv arbetsmiljö.
– Det jag tycker utmärker Framfot är två saker. Dels deras upplevelsebaserade inlärning med ett tydligt ”före, under, efter” som säkerställer och förlänger lärandet. Våra chefer har inte bara fått teorier presenterade för sig, utan de har fått testa, reflektera och direkt applicera kunskaperna i sitt arbete. Det gör att det blir långsiktigt hållbart, säger Pia.
– Sen har jag känt under hela vårt samarbete att man från Framfots sida verkligen vill vårt företag väl. Det har varit så otroligt proffsigt men samtidigt varmt, genuint och personligt i alla led, från första kontakt till leveransen i utbildningsrummet. Flexibelt har det varit också, vilket är avgörande i en vardag där saker händer och man behöver planera om. Det har varit fantastiskt kul att samarbeta med alla på Framfot.
Effekterna av utbildningen har inte låtit vänta på sig. Chefer i verksamheten berättar om en förbättrad dialog med sina team, ökad trygghet i ledarrollen och ett mer proaktivt arbetssätt. Så, betalar det sig att investera i utbildning?
– Nu pratar du ju med en som jobbar med utbildning, skrattar Pia och fortsätter: Mitt svar är så klart ja. Däremot vet vi alla hur svårt det kan vara att räkna på det i kronor och ören. Min tes är att det lönar sig just för att medarbetare som får en bra start och den utbildning de behöver – oavsett var de befinner sig i karriären – de kommer mycket snabbare att känna sig trygga i sitt jobb. Med trygghet kommer avslappning, med avslappning kommer glädje, och då kommer också leveransen, i vårt fall till våra gäster, att bli så mycket bättre.
– Vi ser tydliga resultat efter våra utbildningar med Framfot. Medarbetare upplever att deras chefer blivit mer lyhörda, tydliga och inspirerande. Det påverkar hela hotellupplevelsen, från personalens välmående till gästernas upplevelse, säger Pia Nilsson Hornay.
– Om någon funderar på att anlita Framfot, så skulle jag säga: kör! Och ta dig tid för förarbetet. Jag satt ner med en av utbildningsrådgivarna och fick berätta mer om oss och våra behov. Om du också gör det är jag helt säker på att de kommer leverera precis det ni behöver, avslutar Pia.
*Europeiska Socialfonden.
—
Vill du också skräddarsy en utbildning för dig själv, ditt team eller din organisation? Vi utbildar och tränar er i många ämnen, på flera språk, i våra egna lokaler eller på den plats som passar just dig. Kontakta oss så gör vi en plan!
Boka tid för kostnadsfri rådgivning (vi ringer upp dig!).
FLER LÄSTIPS:
Satsning på ledarskapet en vinst för alla medarbetare – Capio närsjukvård
Ledarskapsprogrammet som blev en lönsam investering – Kiwa Sweden AB
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.