Vi snabbspolar förbi alla tekniska finesser och manipulation och går direkt på pudelns kärna – ett perspektivskifte. För att lyckas ska du bli ännu bättre på att visa ditt värde för kunden, förstå kundens behov och förstå kundens kund.
Vad är viktigast för kunden tror du?
Majoriteten av säljare svarar produkten eller tjänsten, kvaliteten, priset, företaget du arbetar på, leveranssäkerhet och så vidare.
Frågar man kunden svarar de flesta att du som säljare är det avgörande.
Eller rättare sagt din förmåga som säljare att förstå kundens behov, skapa förtroende och presentera en lösning.
Du är ansiktet utåt. Därför blir du synonym med företaget bakom som sedan ska leva upp till löftena. Den viktigaste varumärkesbyggare ditt företag någonsin kommer ha är du som säljare.
Gör en kort presentation av dig själv på 30 sekunder utifrån din unika säljpoäng för kunden – din USP (Unique Selling Point).
Se till att du svarar på tre frågor;
– Är du verkligt intresserad och nyfiken?
Hitta saker i kundens verksamhet som du gillar och som motiverar dig att arbeta med dem.
Berätta om vad som engagerar dig. Fråga om det som väcker ditt intresse.
– Hur välvilligt inställd är du?
Kommer du försvinna för alltid ur kundens liv som en råtta ur en akvedukt så snart ordern är klar?
Eller kan kunden räkna med att ditt engagemang inte bara gäller att få affär utan också att kunden får rätt kvalitet och blir nöjd?
En utmaning du kanske känner igen dig i som säljare är att hitta balansen mellan att ta hänsyn till kundens behov och att skapa lönsamhet för din arbetsgivare.
En bra formel för affärsmannaskap och prioritering i vad du ska erbjuda kunden är att driva affären utifrån fyra aspekter som alla ska tillfredsställas;
Vad kunden uttrycker att de vill ha och vad de är beredda att betala.
Här är det frestande att stanna upp och bara ta fram vad du har i kappsäcken.
Vad kunden verkligen behöver när du skrapar på ytan.
Ett exempel är företaget som vill köpa in billiga transporttjänster men som sedan inser att det är ännu viktigare att transporterna sker samordnat eftersom de levererar kylvaror och då slipper reklamationer och missnöjda kunder.
Ett annat är företaget som efterfrågar ett billigt callcenter men som egentligen behöver frigöra tid för att ägna sig åt kärnverksamheten, där de tjänar sina pengar. Där en skräddarsydd administrationstjänst gör att de får loss ännu mer tid samtidigt som deras kunder får ett ännu bättre bemötande per telefon och inga ärenden tappas bort.
Ditt företags lönsamhetsperspektiv – vad är bra affärer för ditt företag?
Se till att du vet svaret och ta med det i ekvationen.
Att hitta en balans utifrån vad ni faktiskt kan leverera så att ni kan leva upp till dina löften.
Den sista nivån är att förstå kundens kund och kundens marknad.
”Ja, fast jag jobbar mot offentlig sektor” kanske du invänder? De har ju inga kunder och ingen marknad?
– Tvärtom – all offentlig verksamhet har en allmänhet att betjäna och media som bevakar potentiella snedsteg. Ett borttappat ärende hos socialtjänsten kan leda till att uppdrag granskning knackar på dörren.
Dessutom har de har att svara mot departementen, regering och alla de som beställer deras tjänster.
”Men våra kunder är supportfunktioner internt i företag. De har ju inga kunder?”
– Stödfunktioner, IT-avdelningen, support desk, back office, assistenter och många fler har oerhört viktiga kunder! Dessa kunder råkar sitta i samma företag men är likväl kunder. Deras uppgift är att underlätta internt och tillföra värde.
När du kan svara på dessa frågor så kan också kunden se värdet i det ni erbjuder.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!