Finns det vissa personer eller egenskaper/beteenden som du ofta reagerar extra starkt negativt på? Fundera en stund. Här kommer lite inspiration:
Kanske du hittade något extra irriterande beteende på listan. Vad bra! Det kan nämligen innehålla lite information om dig till dig. Vad kan dina reaktioner på vissa beteenden berätta om dig? Plocka fram de där ovan nämnda beteendena som du blir extra irriterad på, tex Pratkvarnen eller Perfektionisten, och ställ dig själv frågan: Hur känner jag inför min egen pratighet eller vilken innebörd har perfektionism i mitt liv?
När vi kan se mönster hos oss själva i hur vi reagerar på vissa människors beteenden eller egenskaper kan dessa handla om:
Några exempel på möjliga kopplingar mellan reaktionen på andras beteenden och mig själv:
En viktig del i kursen Effektiv Kommunikation på Framfot, är att lära sig mer om sig själv och sina reaktioner och tolkningar i kommunikationen med andra.
Ett stort hinder för konflikthantering och kommunikation är ofta att vi lägger över ansvaret för våra egna reaktioner och behov på motparten, i stället för att fråga oss själva hur vi påverkar situationen.
Det finns ingen som kan göra mig arg eller upprörd, förutom jag själv. Jag väljer att bli arg eller upprörd i olika situationer. Medvetet eller omedvetet.
Om vi på detta sätt börjar medvetandegöra varför vi reagerar och agerar på olika sätt i samspel med andra, är det lättare att inse sin egen roll och påverkan i kommunikationen, och det är då vi kan börja förbättra samspelet med andra.
Du kan inte förändra andra, men du kan påverka ditt eget beteende, och med det påverkar du ofta andra….
Välkommen till Framfot!
Relaterade artiklar:
En artikel i DN om att 3 av 4 chefer vill sluta huvudsakligen på grund av sin närmaste chef.
Här kommer också en artikel kan också vara till hjälp när det gäller att hantera konflikter som urartar i negativt gruppdtryck och mobbning – klicka här.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!