Har du konflikträdda medarbetare på din arbetsplats? Kanske är du själv lite skraj för att konfrontera dina kollegor när de uppstår meningsskiljaktigheter? Ja då är ni inte ensamma, för konflikter är något som skapar obehagliga känslor hos de allra flesta. I dagens arbetsliv så är motivationen inte bara att få ut sin lön utan vi tillbringar så pass stor del av vår vakna tid på jobbet att arbetsplatsen skall kännas trivsam och kunna tillfredsställa flera av arbetstagarens behov. Men vi jobbar allt mer integrerat vilket också innebär att vi också utsätts för flera konfliktsituationer.
Ibland kan oron för en konflikt ha goda grunder men det finns också stora chanser att det är tankefällor som fantiserat ihop vad som ska ske, om du säger din åsikt. Konflikträdda personer överdriver ofta följderna med att ta ett svårt samtal med den konflikten gäller och går hellre tysta och håller det inom sig.
Är du konflikträdd kan du träna dig i följande:
I många konflikter läggs fokus på att försöka göra sig förstådd och att få fram vad det är vi egentligen tycker och tänker i frågan. Det innebär i praktiken att vi fortsätter att sända istället för som i all hantering av svåra samtal börja med att lyssna på vad den andres perspektiv egentligen är. Lyssnar vi så undviks missförstånd och du har större chans att ställa rätt frågor. Många av våra konflikter på jobbet orsakas av att vi konkurrerar om resurser, att det finns missnöje eller hinder för oss att utföra arbetet så som vi önskar.
Orsakerna till konflikter på arbetsplatser kan bero på:
Nästa gång du tvekar att föra fram din åsikt använd oron som drivkraft och visa dig själv lite mer respekt. Genom att säga hur du uppfattar situationen- det ger resultat.
Lycka till önskar Lisbet Duvringe utbildningsledare på Framfot
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!