Så hanterar du härskarteknik & sandlåderetorik

Hur bemöter du Whataboutism eller projiceringsmetoden? Med anledning av krisen i Svenska Akademien skriver vi om fem konkreta exempel på härskarteknik & sandlåderetorik – och tipsar om fem motdrag som hjälper dig att hantera dem.

Knytblus Illustration: Anna Erlandsson

Att bete sig schysst och rätt mot andra är inte alltid så självklart som det låter. Ett tydligt exempel på det är väl den pågående krisen i Svenska Akademien*. Vad som pågått bakom stängda dörrar kommer vi kanske aldrig få veta, men med de fakta vi har på bordet just nu kan vi konstatera att en hel del härskartekniker och andra suspekta retoriska knep har använts för att visa och behålla makt.

Vill du bli en tryggare ledare som bygger starka team – utan skitsnack och med fokus på målet? Boka vår utbildning Certifierad ledare.

Knep för att utöva makt och förtrycka

Uttrycket härskartekniker rymmer handlingar som trycker ner andra i skorna och bevarar ojämlika maktförhållanden. I den här artikeln beskriver vi också ett par retoriska knep som har samma effekt: att utöva makt och förtrycka. Om du lär dig att känna igen de här teknikerna kan du dels undvika att oavsiktligt utsätta andra för dem. (För ofta används de faktiskt omedvetet, bara för att vi är vana att agera på ett visst sätt). Men framför allt kommer du enklare kunna synliggöra och hantera dem om du själv, eller någon annan, blir utsatt.

Agera direkt! Eller träna, träna, träna.

Det bästa du kan göra när du upptäcker en härskarteknik är att agera direkt. Med det sagt: de flesta av oss har varit i en knivig situation där vi först efteråt kommit på vad vi ”borde” ha sagt eller gjort. Slå inte på dig själv för det. Använd efterklokheten istället. Om du inte hann med att svara den här gången, fortsätt att öva och rusta dig för nästa gång. Det är aldrig för sent att stå upp för dig själv. Eller hur?

Träna praktiskt på att nå fram med ditt budskap i vår utbildning Praktisk retorik. Anpassad efter dina behov! Läs mer.

Hantera härskarteknik och sandlåderetorik

5 varianter av härskartekniker & retoriska knep – och smarta motdrag för att hantera dem.

1. Whataboutism

Konsten att byta samtalsämne genom att peka på något som någon annan har gjort. Ett retoriskt knep, ofta med syfte att försvara sig själv genom att dumförklara och trycka till någon annan. När det stormar rejält kring ”Kulturprofilen” – en person i utkanten av Svenska Akademien – försöker en vän till honom rikta blickarna åt ett annat håll, genom att peka ut en tredje person som ”den sämsta ständige sekreteraren sedan 1786”. (’Titta inte på oss, titta på henne istället!’)

Fokus i whataboutism är att avleda uppmärksamhet från sig själv, samtidigt som en försöker visa att den som anklagar är en hycklare.

Motdrag: Visa att du förstår vad motparten håller på med. Säg till exempel: ”Nu byter du fokus. Vi är här för att diskutera Kulturprofilen. Det andra får vi ta en annan gång.” Undvik att gå i diskussion kring det ämne motparten försöker bolla över till. Det är dömt att misslyckas.

2. Osynliggörande

Andra lyssnar inte på det du har att säga. Istället pratar de med varandra, scrollar på telefonen, avbryter dig eller lämnar rummet. Detta kopplas ibland ihop med att någon snart därpå snor din idé – och genast får gehör för den. Ett annat exempel är hur Svenska Akademien redan 1996 hanterade brevet om hur ”Kulturprofilen” trakasserat en kvinna.

Motdrag: Synliggör. Beskriv situationen och vad personen gjorde. ”Nu avbröt du mig. Om jag får avsluta det här så blir det din tur sedan”. Eller, om det är din tur att prata och du märker att de andra inte lyssnar: ”Jag uppskattar att ni lyssnar på mig nu”. Det kan kännas läskigt och som om du skapar dålig stämning, men så är det ju inte. Den eventuella dåliga stämningen är redan skapad av de som ”härskar”. Ta ett djupt andetag – du har all rätt att bli sedd, hörd och respekterad.

3. Projiceringsmetoden

Någon sätter känslor eller egenskaper på dig för att försvara sitt eget perspektiv. Istället för att vara saklig och bemöta eventuell kritik lägger personen problemet på dig.

Du: ”Det är alldeles för hög ljudnivå på jobbet. Jag har kollat med skyddsombudet och…”
Chefen: ”Ojdå, ja, du är ju lite känslig.”

Motdrag: Syna och lägg korten på bordet. Plocka upp det ord motparten försöker placera på dig, markera att du inte håller med, och gå till sakfrågan igen. ”Jag är absolut inte känslig, men ljudnivån är för hög. Jag vill att vi gör något åt det.”

4. Plantera skuld och skam

Att plantera skuld och skam är en härskarteknik som går ut på att ”det är ditt eget fel”. Om du till exempel ifrågasätter varför ett beslut togs på ett möte där du inte var inbjuden, kan svaret bli: ”Om du var intresserad skulle du väl ha frågat vad mötet handlade om!”

Motdrag: Träna på att vara en gås – låt det rinna av dig. Skuld och skam är känslor som andra kan försöka aktivera hos dig. Men du har makten över dina känslor. Låt det passera och återgå till saken: ”Nu vill jag veta vad ni har beslutat. Och i framtiden vill jag att ni säger till mig när ni ska ha möte om såna här frågor. Okej?”

5. Gish-galopp

Vanlig i muntliga debatter och på sociala medier. Någon som använder Gish-galopp överväldigar dig med ett berg av siffror, tankar, tyckande och (ofta lösryckta) fakta. Motparten rabblar helt urskillningslöst så många ”bevis” som hen bara kan hitta. För dig som blir utsatt kan Gish-galopp kännas lite som att bli översprungen av hundra galopperande hästar. Bevisen är sällan särskilt starka var för sig, men de tvingar in dig i en lång process av motbevisning som är svår att ro i hamn. Vad du än säger kan motparten hala fram något nytt.

Du: ”Siffran du nämner stämmer inte. Hur mycket man betalar i kyrkoavgift beror på…”
Motparten: ”Varför svarar du inte på vad du betalar då? Vågar du inte göra det?! Upp till 25% av kyrkoskatten går till prästernas kläder. Sen har jag hört att man ändå måste betala extra för…”

Motdrag: Håll dig till sakfrågan (igen!). Börja inte diskutera alla ”bevis”, utan håll dig till saken. Om ni inte kommer framåt kan det bästa vara att helt enkelt dra dig undan såna här diskussioner. (Om du har möjlighet). Det är lätt att dras med av känslostormar, försvarsmekanismer och personpåhopp. Men inget gott kommer ur det.

Och några generella tips på vägen…

Det finns (uppenbarligen!) undantag, men de allra flesta människor gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar. Trots det, kan det bli fel ibland. Därför finns det några saker som är bra att tänka på, när du ska avväpna personer som använder härskarteknik.

  • Behåll lugnet. Om du brusar upp hamnar härskaren troligtvis i försvarsposition och det blir svårt att förändra beteendet.
  • Agera direkt. Berätta vad hen gör och vilken konsekvens det får.
  • Var konkret. Är det tonläge, blickar, ord eller något annat som får dig att reagera?
  • Återgå till saken.
  • Stötta andra. Det är viktigt att komma ihåg att alla i en grupp har ansvar för att undvika härskarteknik. Var uppmärksam och markera när något känns fel. Genom att stötta varandra skapar ni en bättre arbetsmiljö tillsammans.
  • Ta en titt på dig själv. Vi har olika saker i bagaget som gör oss mer eller mindre mottagliga för vissa tekniker. Kan det vara så att jag överreagerar, beror min reaktion på erfarenhet av andra situationer? Hur kan jag motverka att det händer igen? Har jag själv tendenser till härskande? Att förstå dig själv och andra är en förutsättning för att kommunicera framgångsrikt. Lär dig mer om det i utbildningen Effektiv kommunikation.
  • Skapa en bra grund. Som chef har du ett extra stort ansvar för att identifiera, förebygga och motverka härskarbeteenden. Skapa en kultur där ni respekterar varandra, och en möteskultur där alla får plats. Lär dig mer om att bygga starka team i utbildningen Ledarskap nivå 2.

 

– *Vadå Svenska Akademien?

En sammanfattning av vad som hänt kan du läsa till exempel i DN.

– Vadå härskarteknik?

Berit Ås, socialpsykolog och Norges första kvinnliga partiledare, myntade begreppet härskartekniker och identifierade 5 varianter av dem i en studie 1979. Vi har skrivit mer om dem HÄR.

Vill du ha offertförslag?

Är du intresserad av utbildning är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert eller tar fram en lösning skräddarsydd för er.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy. En gång i månaden får du vårt nyhetsbrev som hjälper dig nå framgång i din yrkesroll. Du kan självklart avregistrera dig när du vill.

Kontakta mig

Är du intresserad av att veta mer om våra utbildningar, våra konsulttjänster eller om företaget är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy. En gång i månaden får du vårt nyhetsbrev som hjälper dig nå framgång i din yrkesroll. Du kan självklart avregistrera dig när du vill.

Utbildning för framgång

Framfot erbjuder praktiska och behovsanpassade utbildningar inom ledarskap, sälj, marknadsföring, kommunikation och HR. Läs mer om våra kurser via nedanstående länkar.

Beställ Utbildningskatalog

Inspiration & information om vårt utbud i tryckt format. Beställ vår utbildningskatalog bekvämt hem till brevlådan.

Kundcase CSG

Läs om hur CSG:s satsning på ledarskapsutbildning har utvecklat hela organisationen.

Våra bästa tips

Här delar vi med oss av våra bästa tips och den senaste forskningen för dig som vill nå framgång i yrkeslivet.

Varför gör de inte som jag säger?

Kostnadsfritt seminarium om ledarskap – i Stockholm, Malmö och Göteborg. Boka din plats idag!