Lär dig varumärkesbyggande av Absolut Vodka
Det har skrivits spaltmeter om varumärket Absolut Vodka. Här summerar vi det som skrivits i böcker och kommunicerats av personer involverade i verksamheten i några konkreta tips du kan använda när du bygger ditt eget varumärke – oavsett storlek.
De fem viktigaste tipsen
- All kommunikation ska hänga ihop och vara logisk. Se till att ha en plan där du arbetar långsiktigt och kontinuerligt. Er marknadsföring ska inte avgöras av vilken annonssäljare eller internetbyrå som råkar ringa och sälja sina tjänster utan av en serie medvetna, strategiska beslut som avgör var och hur ni ska synas, av vilka och när.
- Alla företag har ett varumärke (eller fler) oavsett om man är ensam i företag eller har 1000 anställda. Samma princip gäller för Absolut Vodka som för Nisses bilskrot.
- Ett varumärke byggs inifrån företaget – det är ingen fernissa på utsidan. De så kallade kärnvärdena ska inte bara synas på hemsidan och broschyrer utan upplevas i kontakten med varje person på ert företag. Less is more. Fler än tre är svårt att memorera.
- Ett CRM-system är ryggraden i bra kundkommunikation. Så att ni kan behålla kontakten med både befintliga och potentiella kunder. Ju fler kunder, desto viktigare blir det också att sålla ut vilka ni ska lägga tid på att bearbeta.
- Älska dina kunder annars gör nån annan det. En kundrelation är som ett äktenskap, bryr man sig inte tillräckligt blir man lämnad för någon annan. Långa säljprocesser kan kräva så många som åtta kontakter innan det blir affär. Använd er kreativitet för att hitta olika sätt att behålla kontakten utan att bli tjatig – oavsett om det handlar om uppvaktning inför stundande partnerskap eller att hålla liv i glöden i ett längre förhållande.
Stort lycka till!