fbpx

Leda eller chefa?

Så skapar du teamsymfoni

Har du sett TV-programmet ”Undercover boss”? Aningslösa företagsledare går på safari ute i verkligheten och chockas över vad deras egna verksamhet egentligen består i och hur arbetet utförs. Som alla TV-program är de förstås vinklade. Men vi som är ute i många organisationer slås av att det fortfarande är vanligt med avstånd mellan ledning och den faktiska verksamheten. Även i mindre organisationer.

Problemet med det är att ledningen fattar beslut på felaktiga grunder. Kanske byter man ut en maskinlina för att öka produktionen där de egentligen hade behövts bättre personalplanering för att inte ha dödtid mellan skiftbyten.

Så vad gör man åt det? Låt oss titta på det…

Dirigenten – ledaren av en orkester – vet hur man spelar varje instrument. Han vet också hur dessa instrument blandas på bästa sätt för att skapa en vacker symfoni. Orkestermedlemmen känner sig själv och sin talang, kan sina individuella noter, kan texten, vet hur de spelar sitt instrument, hur de sjunger. Tillsammans skapar orkester och dirigent timing och teamharmoni.

På kvällen när orkestern uppträder, kommer tusentals betalande och njuter av hela orkesterns och dirigentens gemensamma prestation. Efteråt så är det dundrande applåder och blommor uppe på scenen.

Men kvällens resultat beror inte på deras prestation där och då. Utkomsten avgjordes långt innan dess när de tränade tillsammans. Om de inte hade tränat, hade deras gemensamma framförande inte varit acceptabelt.

Föreställ dig att dirigenten har videokonferens två gånger per år med orkestern, instruerar dem via intranätet, skickar peppmail och sedan glider in i lokalen lagom till konserten.

Publiken hade krävt pengarna tillbaka och rosorna på scenen bytts ut mot tistlar i morgondagens recensioner. Leonard Bernstein har sagt att ljuv musik är det som uppstår mellan tonerna. Nyckeln är; ledare och orkester tränar TILLSAMMANS.

Detsamma gäller i ditt team.

Ju mer ni tränar tillsammans, desto troligare är det att ni uppnår era mål, vinner mästerskapet och får stående ovationer. Du kan inte bara vara chefen på avstånd och den som bestämmer. Du behöver också leda genom exempel och vara coachen som förstår spelet.

I din värld betyder det att tillbringa tid ute i verksamheten för att förstå vad som kan bli bättre, hur ni kan ta hand om och motivera personalen, vad som går att göra smidigare.

Ett exempel är inom försäljning; hur många försäljningschefer styr försäljningen genom ett excelark? Självklart behövs ramar och styrmedel. Men lika viktigt är att vara ute i verksamheten och stötta säljarna. Följa med dem, träna och utbilda dem. Se vad som fungerar och vad som inte gör det. Använda gemensamma träffar för att slipa säljargument och planera för framgång, inte avrapportering av säljsiffror som lika gärna kan göras på mailen.

Har du tiden och intresset av att träna med teamet och coacha dem? Om inte, så behöver det finnas en person som har det. Så att ni kan få den där bucklan ni strävar efter…

Prenumerera på framgångsmagasinet Begär offert

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Alla utbildningar

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: