Känner du ibland frustration över andras bristande engagemang och låga ambitionsnivå? Ägna några minuter åt att läsa detta. Det kan vara den bäst investerade tiden på länge från din sida.
Vi träffar många engagerade och drivna företagare, ledare, chefer, säljare och medarbetare. Personer som vill mycket. Som vill skapa något och utveckla verksamheten.
Drivna personer har ofta en väldigt tydlig bild av var de är på väg och vad de vill åstadkomma.
En återkommande utmaning är när drivna individer vill att andra ska sträva åt samma håll. Problemet uppstår i vad de lägger fokus på och hur de gör det. Oftast är fokus hos drivna personer att trycka på vilket beteende man inte vill ha.
Känns det igen? Då har vi fem konkreta saker du kan göra för att få mer av det du vill ha.
Flytta fokus från själva beteendet till mål och var ni är på väg. Ju tydligare det är, desto lättare är det för andra att förstå vad du vill åstadkomma och också varför ett visst beteende är viktigt. (byt bort också till även, eller skriv om meningen)
Konsekvens är viktigare än beteendet. Om du ska lära en hund att sitta, så är ett sätt att säga ”sitt” upprepade gånger. Om hunden inte gör som du säger, hjälper det inte att du upprepar ditt budskap. Till slut slutar hunden att lyssna. Att leda människor är betydligt mera komplext än att träna hundar, men vissa grundläggande principer är detsamma.
Om du upplever att du tjatar om något och det inte ger den effekt du förväntar dig, så är det troligt att även andra upplever det som tjat och stänger av öronen. Prova skifta till konsekvens istället. Alltså – vilken konsekvens får önskat – eller uteblivet – beteende.
Har ni vissa ramar som är det som gäller, var tydlig med dessa och håll på dem. Försök hålla er till så få och enkla ramar som möjligt utan att utesluta de viktigaste.
Återigen – det är viktigare var ni ska ta vägen och vad ni ska åstadkomma.
I en ledarroll kan du antingen vara den som sitter på alla svaren, fattar alla besluten och vet vad som är rätt eller fel. Eller så kan du vara den som visar vägen och tränar och uppmuntrar andra att fatta egna beslut – för att nå era mål. Kanske är du väldigt erfaren och har mycket kunskap kring er verksamhet? Om du kan föra över detta till dina medarbetare, så är ni helt plötsligt ett helt gäng som vet vad som fungerar och hur man gör det på ett bra sätt. Vad är viktigast – att det blir önskat resultat eller att saker görs på ditt sätt?
Så, för ett ögonblick, fundera på vad som skulle hända om du istället för att sitta på alla svaren, vände på steken och lät andra ta ansvar över lösningen.
Netflix är ett exempel på en högpresterande organisation, där ett av ledorden är att vara tydlig med prestationen. Det ska inte komma som en överraskning hur bra var och en presterar. Ordet prestation för ofta tankarna till mål, siffror, säljbudget och andra hårda faktorer. Men det kan lika gärna vara slutresultatet av ett projekt, en mässa, ett evenemang, utvecklingsprojekt eller ett IT-system.
Det spelar ingen roll om ni har en serviceverksamhet, produktion eller är en myndighet. Förr eller senare blir det ändå så att någon ska leva med slutresultatet av det ni gör.
I ett maratonlopp springer du inte drygt fyra mil i ett streck. Du sätter ena foten framför den andra tills du når målet. När det börjar svida och ta emot – vad fungerar bäst? Att skälla på dig själv för att du tog ett för kort steg eller hitta sätt att motivera dig själv att ta dig vidare en liten bit till?
Om du vågar vara tydligare med den positiva prestationen du uppfattar – kopplat till önskat slutresultat – så är det troligare att ni faktiskt kommer dit, än om du lägger huvudfokus på att detaljstyra själva beteendet i sig.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!