Så övertygar du om en idé genom bättre presentationer

Sälja in idéer genom bättre presentationer
De flesta har aldrig funderat på vad som gör en idé lättbegriplig.

Vi förlitar oss på förklaringar så ofta att vi sällan funderar på hur vi ska göra dem bättre. Våra förklaringar bara händer. Men om vi inte funderar på varför och hur vi gör det, så är det troligaste att det blir pannkaka när vi ska sälja in en komplex idé.

Här kommer fem konkreta tips för hur du gör det i praktiken;

1. Få åhörarna att känna sig smarta

i stället för att själv försöka framstå som smart. Ingen gillar att känna sig underlägsen. Skippa långa utläggningar om bakgrund eller högtravande fackspråk. Det förvirrar snarare än imponerar. Ha ditt fokus på att åhörarna är lika smarta som du, bara inte lika välinformerade. Bygg mottagarnas kunskap och självförtroende i sakfrågan genom korthet, enkelhet och klarhet – det är en talang i sig.

 2. Beskriv skogen, inte bara träden

Börja alltid med att visa på helheten, sätt budskapet i en kontext och prata övergripande om t ex varför denna produkt finns och i vilka sammanhang och syften den kan användas, kopplat till något som åhörarna kan känna igen sig i. Fokusera på de viktigaste budskapen och först när du känner att mottagarna är med dig, så kan du, med försiktighet, fylla på med detaljer och mer fakta.

 3. Visualisera

Vi lever i YouTube och Instagram-eran med mottagare som är mer visuellt orienterade än någonsin. Bilder, video, klipp som beskriver ett budskap eller en idé kan ofta förklara och övertyga mer än tusen ord.

 4. Åhörarna är människor,

De vill känna igen sig. Berättande och anekdoter är ett sätt att skapa känsla, närhet och förståelse till det som presenteras. Hur en produkt eller idé kan fungera i verkligheten, för riktiga människor. Du behöver inte vara någon slipad story-teller, det räcker med att illustrera hur en person med ett problem fann en lösning och nu känner sig lättad. Dessa enkla historier hjälper människor att relatera till idén och föreställa sig själva lösa liknande problem/situationer.

 5. Fokus på Varför

De bästa presentationerna besvarar snabbt frågan Varför? Varför är denna idé/produkt/budskap viktig för mig som åhörare ? Varför ska jag bry mig om detta? Genom att besvara dessa frågor tidigt i en presentation skapas motivation för mottagaren att ta till sig resten av presentationen/idén.

 

Källa: HBR, Lee LeFever

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Framgångsmagasinet

Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: