Ert varumärke är inte bara reklam, trycksaker, copy och hemsidan. Varumärket är en känsla. Det är summan av de förväntningar och förhoppningar som väcks i alla kontakter med er. Då är era värderingar viktiga – alltså inte bara värdeorden, utan vad de faktiskt betyder. Vad är rätt och fel beteende hos er? Det är vad som bygger känslan i de mänskliga kontakterna med er. Är det positiva saker så fungerar det som en magnet för rätt typ av personer.
Fem konkreta tips för att skapa en röd tråd mellan varumärket, marknadskommunikationen och de värderingar ni står för:
1. Vad är er magnet? Hitta den gemensamma nämnaren mellan marknads- och värderingstänk. Vad hos er kan locka både kunder och potentiella sökanden? Om era kunder från gång till annan frågar om de får jobba hos er, så är ni på rätt väg.
Kanske tänker du att det är lättare sagt än gjort. I verkligheten så är det stor skillnad på om ni verkar i en bransch som lockar i sig själv – exempelvis media eller reklam – eller om verksamheten är tillverkning av, säg stål eller något annat osexigt. Då kan det vara bra att känna till att vid sidan om själva jobbet, så finns det många andra saker som lockar, exempelvis om chefen är bra, kollegorna, möjligheten att arbeta självständigt för att nämna några. Dessutom finns det säkerligen roliga element i ert dagliga arbete, även om själva affärsidén känns torr som fnöske vid första anblicken.
2. Gräv där ni står. Försök hitta det positiva som ni är idag – eller ligger nära – snarare än att försöka bli och framstå som något ni kanske aldrig uppnår. Fråga vem som helst som sökt jobb nån gång helst om de fått ett positivt intryck av en hemsida och sedan upplevt något helt annat i intervjumöten och valt att kliva av processen för att det inte rimmar.
3. Kolla hur ni ligger till externt – När ni mäter och följer upp marknadsföringen, mät också varumärket utifrån de värderingar ni vill att potentiella arbetssökanden ska uppfatta.
4. …och även internt– Gör samma sak i medarbetarundersökningar och medarbetarsamtal. I vilken utsträckning lever ni efter era värderingar och det ni vill att alla ska uppleva?
5. Jobba med att skapa en positiv miljö på riktigt– Det sitter inte i väggarna, det sitter i beteendet. Arbeta aktivt med att forma en tydlig, minsta gemensam nämnare i beteendet internt. Så konkret som möjligt. Hälsar man när man kommer? Säger hej då när man går? Tar det med den det gäller? Eller vad det nu är ni står för, när man skalar bort allt lullull.
Att väva samman era kärnvärden ni förmedlar i marknadsföringen med de värderingar ni står för internt hjälper er att skapa en genomgående, röd tråd i helhetsupplevelsen av er organisation. Det handlar inte bara om att driva affärer eller ha ett bra beteende. Varumärket är också det som lockar ny personal till er.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!