Att gå mot tjänstefokus blir en allt vanligare trend i flera organisationer. Ett vanligt förekommande buzzword är ”servicize”. Prova rättstava det en sen fredagkväll.
Bara för att det är en trend behöver det inte vara rätt. Men det är lätt att missa den absolut viktigaste personen i er organisation – de som i slutändan är mottagare, kund eller användare av det ni erbjuder.
Här kommer sex perspektiv du kan testa på er verksamhet – och sex riktigt bra frågor du kan testa nästa gång ni har ett möte, kick-off, workshop, brainstorm eller bara ska prata om vad det är ni håller på med.
Sluta prata om vad ni levererar. Fokusera på vad det skapar för värde för kunden?
Fråga på nästa möte: ”Vad är nyttan för kunden?”
Bestäm er för hur ni vill att kundens resa ska se ut.
Sätter in i kundens situation och fundera på hur deras totala upplevelse ser ut från A till Ö. I alla kontakter med er (eller er produkt) sker någon form av interaktion, oavsett om det är med webbsidan, kundtjänst, leverans, användande eller service/uppgraderingar.
Fråga på nästa möte: Hur vill vi att helhetsupplevelsen ska vara av det vi erbjuder – under hela resan?
Att sälja tidsbesparing, snabb leverans eller något annat som tappar in i den moderna människans behov att spara tid eller önskan om att förenkla sin vardag. Mathem och Linas matkasse är två exempel.
Fråga på nästa möte: Hur kan vi hjälpa kunden spara tid?
Det är inte nödvändigtvis produkterna i sig som är det som gör er unika utan det som sitter mellan öronen på personalen. Det finns flera exempel på butikskedjor inom elektronik eller bygg som riktat in sig på att personalen ska kunna så mycket som möjligt om deras utbud.
Oavsett vad ni gör så är en sak säker – de som sitter på mest kunskap om det ni gör är ni. Använd det för att göra det enkelt för era kunder (eller vad de nu heter i er verksamhet).
Fråga på nästa möte: Hur kan vi använda vår kunskap ännu mer för att förenkla för kunden?
Du kanske tillhör den skara som kan laga bilen själv, bygger en altan på en eftermiddag och fixar din dator så fort den kraschar. Stort grattis! Är du lite mer som folk i allmänhet räcker det inte med att du får prylarna i handen. Du behöver få det att fungera också. Kontorstillbehör är ett exempel på en bransch där man fokuserar hårt på pris. Samtidigt är det små kostnader i sammanhanget, speciellt i relation till vad det kostar när halva kontoret samlas i skrivarrummet och försöker få liv i en gammal toner med diverse spasmiska rörelse. Att ha lösningar som fungerar och inte behöva bry sig gör att man sparar otroligt mycket pengar och blir betydligt mycket produktivare. Då gör några kronor hit eller dit rätt liten skillnad.
Fråga på nästa möte: Vad är det vi inte gör idag för kunden som de skulle vilja eller behöva?
Ett problem med produktutveckling är att kunderna tror att de vet vad de behöver. Tyvärr fastnar de flesta i vilka lösningar som finns just nu och tänker i banorna kring hur befintliga produkter kan bli bättre. Om du ställt frågan för femton år sedan vad en kund tror att de kommer använda sin mobiltelefon till hade de knappast svarat ”titta på bilder på mina syskonbarn, hålla koll på skvaller om gamla bekanta och hitta vägen till närmsta pizzeria”.
Det låter banalt men att träna sig i att lyfta blicken och se framåt.
Fråga på nästa möte: Vad skulle du själv vilja ha?
För att skifta fokus från produkterna till kunderna räcker inte flashiga presentationer eller påkostade intranätsfilmer. Ni behöver prata om det – varje dag. Testa dessa frågor så ska du se att ni kommer en bra bit framåt. Kör nu och lycka till!
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!