Så skapar du nya vanor

Så här en liten bit in på det nya året kan vara ett bra tillfälle att se över hur det gick med de där nyårslöftena eller arbetssätten som verkade så lovande innan ni gick på julledighet. Den mänskliga hjärnan är ibland som en skog – när du går längs samma väg trampar du upp en stig. Att då fara ut i skogen för att bryta ny mark kan vara en stor utmaning. Därför kommer här lite hjälp på traven.

Steg ett – fundera vilka nya vanor du vill skapa

Första steget för att bryta gamla vanor är att bestämma sig för vilka nya vanor du vill skapa. Fråga dig själv hur du vill att det ska se ut och vad du vill ha mindre av.

Vilka positiva vanor vill du utveckla? Dessa önskningar ska vara realistiska och nåbara. Det spelar ingen roll om det handlar om att sluta röka eller att förändra beteendet hos tekniska konsulter i ett globalt företag. Allt börjar med frågan ”Vilka nya, positiva vanor vill du skapa”?

Steg två – Sätt MÅL

Ditt mål bör vara specifikt, mätbart och realistiskt.

Undvik negativt tänkande i stil med; “Målet är att vi INTE ska göra några fel i leveransen”. Undvik också löst hållna målsättningar i stil med ”jag ska gå ner i vikt” eller ”vi ska bli bättre på kundbemötande”. Vad innebär det konkret? Vad är det mätbara målet?

Steg tre – Fokusera på begäret, inte målet.

Skapa ett uppriktigt begär efter att verkligen nå ditt mål.

Utmaningen är ofta att målet i sig inte står för begäret, utan det bakomliggande. Exempelvis bekräftelsen från omgivningen när vi uppnår något, den positiva hälsoeffekten med att gå ner i vikt eller den fantastiska känslan när teamet tillsammans uppnå något tillsammans – inte nödvändigtvis målet i sig.

Steg fyra – Använd bilder

Medvetandet är ofta mer motiverat av bilder och visualiseringar än med ord. Den högra sidan av din hjärna står för kreativiteten och den frodas av bilder. Ofta tar den högra hjärnhalvan överhanden över den vänstra, som står för ord och logiskt tänkande. På ett ungefär.

Det vanligaste är att skriva ner de mål du vill nå.

Rita, klipp ut bilder eller ta foton av vad du vill uppnå. Sätt upp dessa bilder på ditt kylskåp, vid din dator, i bilen eller på någon annan plats som påminner ditt undermedvetna om dina drivkrafter för att förstärka ditt mål. Har ni bilder på din arbetsplats som symboliserar det ni vill uppnå? Om inte – vilka skulle ni vilja ha som känns triggande för er?

Steg fem – Gör en konkret och enkel plan

Utveckla en plan för att nå ditt mål och en deadline för när du ska nå det.

De bästa strategiska planerna – även på hög företagsnivå – består av enkla, tydliga att-göra-punkter med kort beskrivning av vem gör vad och när.

Ibland är det befogat med mer avancerad planering, som när vi ska bygga en bro. Ofta finns det dock en övertro till alltför komplexa planer. En strategisk plan är som en röd tråd att följa, inte ett garnnystan som det krävs en konsult för att hjälpa dig förstå.

Steg sex – skilj mellan mål och aktiviteter.

Målet är det specifika resultatet du vill uppnå. Aktiviteter är de saker du gör för att uppnå mallet.

Behåll sikte på målet. Aktiviteterna är inte målet i sig, så fastna inte där. Du ska ju vidare därifrån.

Steg sju – sätt deadlines

Ofta sätts ett mål utifrån när vi vill uppnå det. Eftersom du brutit ner det i aktiviteter kan du prova ett annat sätt. Titta på hur långt tid varje aktivitet tar. Då har du också facit på när målet kommer vara uppnått.

Steg åtta – se till att det är dina mål

Vems är målet? Om målet är beroende av andras aktiviteter eller att andra ska uppnå/förändra/åstadkomma något, så är det inte dina mål. Då måste drivkrafterna vara kopplade till dem – inte till dig.

Jämför dig inte alltför mycket med andra när du sätter målen. Målen ska ju handla om dig och er. Det kan vara bra att titta runt för att se vad som är genomförbart men se till att du tävlar med dig själv i första hand.

Steg nio – gör en löpande översyn av målen

Ju längre bort i tiden målen ligger, desto viktigare är det att göra en löpande översyn av hur du ligger till. Om du inte vet hur du ligger till enligt plan med dina aktiviteter och mål, blir du begränsad till hoppet. Ett ettårsmål är bra att se över minst en gång per månad. Planera in målöversyn i kalendern och gör det nu!

Prenumerera på framgångsmagasinet Begär offert

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Alla utbildningar

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: