Så skapar du öppen kommunikation

Så skapar du öppen kommunikation

Kommunikation är både enkelt och svårt. Vi vet alla hur man gör instinktivt. Vi kan läsa – och uttrycka oss med – kroppsspråk. Vi kan höra nyanserna mellan det som sägs – och inte sägs.Vi är mästare på att hitta likheter med den vi pratar med för att skapa samhörighet. Titta på tonåringarna som ser ut och pratar likadant – eller slipsnissar på krogen för den delen.
Så vi har förmågan – utan att vi behöver tänka på det.

Tyvärr ställer vi till det för oss nånstans på vägen. Vi utgår från oss själva. Vi börjar tolka vad andra egentligen menar. Vi lindar in vårt budskap för att inte skapa konflikter. Vi väntar in andras synpunkter för att inte uppfattas som dumma eller avvikande.

Och så helt plötsligt glider vi runt och pratar om väder och vind medan vi helst av allt skulle vilja slå en knytnäve genom grannens staket för att de körde för fort förbi lekparken förra veckan…

Att kommunicera i vår yrkesroll blir allt viktigare. Oavsett om vi står i butik, jobbar på kontor eller på verkstadsgolv så är vi idag beroende av en rak och öppen kommunikation för att nå framgång.

Därför bjuder vi på sju konkreta saker du kan prova i din kommunikation för att skapa ett öppnare klimat och bättre samverkan.

1. Ta upp saken direkt med den det gäller och var rak, ärlig och konkret. Ju mer rak du är, desto mindre konflikter uppstår. Om du inte håller med så märks det ändå men det är svårt för andra att läsa dina
tankar. Så säg vad det är du vill och tycker. Idag!

2. Försök ha ett konstruktivt perspektiv i kommunikationen – hitta lösningar, inte syndabockar.

3. Ställ vänliga frågor lite oftare. Hur är det? Kan jag hjälpa dig med något?

4. Be om stöd och hjälp när du behöver det. Räkna inte med att andra ska förstå det per automatik bara för att du suckar eller pustar.

5. För dig som delegerar – planera in avstämningsmöten så slipper du tjata.

6. Prata om kollegor i positiva termer. Kanske inte så lätt om du helt plötsligt finner dig inbegripen i rent skitsnack om andra. Ett sätt att hantera det för egen del är att nämna något positivt om den personen det pratas om.

7. Om du inte förstår eller känner dig ifrågasatt – fråga! Den enkla frågan ”Vad menar du?” gör att du slipper tolka. Sträva efter att förstå innan du försöker göra dig förstådd.

Att komma till insikt kring hur du kommunicerar och hur du uppfattas av andra är första steget till en ännu bättre kommunikation.

kursen Effektiv kommunikation får du göra en analys av hur din kommunikation uppfattas av andra.

Under kursen går vi sedan igenom analysen tillsammans och framförallt – tränar våra kommunikationsfärdigheter  för att skapa ännu bättre samverkan och öppen kommunikation. Något du kan använda inte bara på jobbet utan även med grannen.

Klicka här för att se datum för Effektiv kommunikation, läsa mer eller boka.

Noterat: En artikel från DN, som handlar om besvärliga personer och där nyckeln till att hantera dem, enligt min uppfattning, är rak och öppen kommunikation!

Prenumerera på framgångsmagasinet Begär offert

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Alla utbildningar

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: