Ett starkt varumärke väcker äkta känslor. Hur kan du som säljare dra nytta av den dragningskraften? Här delar vi med oss av sju tips för framgångsrik försäljning och hur du kan kopiera vad marknadens starkaste varumärken gör för att tillföra värde för både dig och kunden.
Digitaliseringen har förändrat förutsättningarna för försäljning. Förr var du som säljare ofta första anhalten i kundens köpprocess. Numera är du kanske den sista. Inte sällan har kunden genom egna efterforskningar fattat sina köpbeslut redan innan de kommer i kontakt med dig. Så hur ska du då påverka dina säljframgångar?
Precis som stora varumärken arbetar med att odla ömsesidigt fördelaktiga relationer med sina kunder, kan du också sikta på att fördjupa kontakten mellan ditt företag och kundens verksamhet.
Som säljare samlar du ovärderlig kunskap om marknaden genom dina direktkontakter med kunderna. Dra fördel av det genom att fungera som kundens röst internt och bidra till ännu mer attraktiva varor, tjänster och service. Du vet ju vad kunderna vill ha, så se till att dela med dig av din kunskap till produktutvecklarna, marknadsavdelningen och kundservice.
Det kan låta märkligt, men din framgång ligger inte i att vara bäst på att sälja produkter, tjänster eller expertis. Genom att odla relationer med dina kunder tar du reda på vad de behöver och kan sälja vad de egentligen söker. Nämligen tillfredsställelse och problemlösning. Genom att veta vad kunden värderar kan du erbjuda lösningar som ger dem det de ytterst vill uttrycka och känna, till exempel trygghet.
Låt dig inte ledas, eller förledas, av tillfälliga trender eller av kundens egen inledande order. Utmana istället kunden. Ge nya perspektiv och pusha gränserna. Bjud på ny kunskap som kan få kunden att omvärdera sitt beslut och se fördelar med att inta ett nytt läge.
Du kan inte tilltala alla. Satsa istället på att locka till dig lojala och lönsamma kunder som delar din verksamhets värderingar. Djupa relationer med rätt kunder ger dig en fastare grund att stå på jämfört med att jaga många ytliga säljinsatser.
Framgångsrika varumärken bryr sig om detaljerna. Gör det du med! Förstärk värdet av ditt erbjudande genom att låta det komma till uttryck genom hela säljupplevelsen. Ringa in beröringspunkterna mellan ditt erbjudande och kundens behov. Då kan du framhäva rätt detaljer vid rätt tidpunkt.
Skapa äkta värde för dina kunder. Nöj dig inte bara med att sälja utan försök identifiera potentiella möjligheter att öka kundens framgång, även om det inte involverar omedelbar merförsäljning för dig.
Pressen att vinna nya affärer kan vara stor, då kan det vara extra viktigt att påminna sig om värdet på det du säljer. Precis som ett starkt varumärke inte säljer på pris ska inte du heller göra det. Satsa hellre på att hjälpa dina kunder att nå framgång med ditt erbjudande istället för att sänka priset bara för att ta hem en affär, som kanske blir en besvikelse för både kunden och dig.
Lycka till!
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!