Hur agerar man som företag inom handel när de anställda skriver oövervägda saker på Facebook och Twitter, eller lägger ut avslöjande bilder på Instagram?
Erik Sjögren på Framfot blev nyligen intervjuad för artikelserien chefsskolan kring sociala medier med fokus på handeln.
Vi delar med oss av våra konkreta tips från artikeln kring hur man kan hantera och förebygga fallgroparna i sociala medier:
Ha en tydlig och konkret policy kring hur man hanterar sociala medier inom företaget, och att detta är något som tas upp redan i samband med rekryteringen.
Sociala medier är framförallt en fantastisk marknadsföringskanal. Medarbetare som hanterar den på ett bra sätt även som privatperson är en fantastisk tillgång.
Om någon kommunicerar ut saker som inte är okej – ta tag i det direkt. Kräv att medarbetarna uppträder professionellt i alla forum där det också görs en koppling till arbetsplatsen.
Trivs du inte med ditt jobb eller har synpunkter på något ska du ju ta upp det direkt med din chef istället för att låta det pysa ut på nätet.
Det viktigaste är att lyfta frågan innan det blir ett problem.
Publicerat i Icanyheter i oktober. En variant av tipsen publiceras i tidningen Markets kommande nummer. Text: Journalist Agneta Renmark.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!