Nästan alla ledarskapsutbildningar innehåller en del som handlar om att leda grupper. Jag har länge funderat över vad vi gör under denna del. I Sverige bygger vi det ofta på FIRO och teorierna från Will Schutz eller IMGD med forskning av Susan Wheelan (även om det finns en hel drös till – som visar på liknande resultat). Det är spännande och viktiga resultat de visar. Schutz följde ubåtsbesättningar under Koreakriget. Alltså en och samma grupp, under hyfsat lång tid, i ett slutet rum. Wheelans teorier är modernare. Hon bygger på äldre forskning och testar på grupper idag – men fortfarande i miljöer där grupper är bestående. Båda kommer fram till att grupper först har en artighetsfas, sen en konfliktfas och tillslut en samhörighetsfas. Ok, jag förenklar något men i stora drag.
Men hur ser det ut på era arbetsplatser? Min erfarenhet är att allt förändras hela tiden. Det kommer in nya personer på avdelningen, någon slutar, någon blir sjuk, nån annan föräldraledig – vi organiserar om, säger upp folk, utökar verksamheten, skapar nya avdelningar, byter projektgrupper. Missförstå mig rätt – jag tror att det är bra med förändringar. Men min fundering blir då – hur väl stämmer och gäller grupputvecklingsteorier på moderna arbetsplatser? Ganska få av oss får möjligheten att vara i en och samma grupp under lång tid.
När jag läste konstpedagogik var hälften av studierna i grupp. Det låter inte så mycket men jag kan berätta att i grundskolan är det vanligt med 10-20% grupparbeten. Så hälften, det var märkbart – mycket! Jag har en bakgrund i Scouterna. En del av Scouternas pedagogiska modell är att jobba i mindre grupper, patruller om 5-8 personer. Hela tiden! Jag skulle uppskatta att jag varit med i 100–150 olika patruller, allt mellan en vecka till ett år. En av mina studiekamrater i konst hade ägnat de senaste 18 åren ensam i ateljé. Självklart hade även hon varit i grupper från och till men majoriteten av tiden var egenarbete. Efter ett år i skolan började jag få frågor: Vad är det du gör i de grupperna du är med i? Hur kommer det sig att det inte är några konflikter i dina grupper – men alltid i mina? Jag började fundera och insåg rätt snabbt att jag haft stor nytta av att känna till grupputvecklingsmodeller – men att mina viktigaste lärdomar kom från alla mina scoutpatruller. Att gå in och ut i olika grupper och få hjälp att reflektera över vad som funkar och vad som gjorde att det blev tokigt. För det handlar ju till slut om hur jag beter mig, vad jag gör och säger i grupper som skapar den grupp vi vill ha (eller inte ha).
Det är därför Framfots Ledarskap nivå 2 heter just ”bygga team” för det handlar inte om att bevara grupper eller skapa det perfekta teamet en gång för alla. Det handlar om att hjälpa chefer och ledare att ha verktyg att bygga nya team – hela tiden. Det handlar om att stötta sig själva och sina medarbetare i förändringen, att se grupputvecklingsteorierna som hjälp men inte sanningar och att reflektera över vad som gör att det funkar hos oss. Grupputvecklingsmodellerna kan ge oss en del men det är hur du använder dem som räknas.
/kaspra, Utbildare på Framfot
Vill du läsa mer om Ledarskap nivå 2 – klicka här!
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!