Vår hjärna är inställd på att överleva genom att skapa ordning och reda i tillvaron. Hjärnan älskar förutsägbarhet som skapar trygghet och kontroll – och vill ha koll på vem som är vän respektive fiende. Det är inte konstigt att vår grundläggande programmering kan krocka med dagens ofta splittrade och stressade liv, när vi tar in information och intryck i högt tempo och hela tiden höjer kraven på oss själva.
Samtidigt har vi generellt i samhället tonat ner auktoriteter, som tidigare och på olika sätt stod för något att förhålla sig till – kyrkan, skolan, polisen, militären, med flera. Även synen på kunskap och bildning har förändrats. Sanningarna har blivit färre och åsikterna desto fler. Det är klart att hjärnan går på högvarv för att upprätthålla kontrollen.
Varje dag översköljs vi med utvecklings- och förändringshets. Om det skriver den danske psykologen Svend Brinkmann i sin bok ”Stå fast”. Inget duger längre, ingen duger längre. Allt måste förändras – du också – hela tiden. Stanna inte upp och var nöjd! Då är det något fel. Tänk om, tänk nytt, tänk större. Mer! Bättre! Och gärna snabbare. Inte undra på att hjärnan till slut kollapsar. Vi hamnar i ett tunnelseende som placerar oss väldigt långt bort från den kreativitet som är så nödvändig för oss.
Stora tankar och idéer kommer ju oftast i ”hängmattan” – inte på kontoret. Eller hur?
Den här ständiga förändringshetsen är inte hållbar i längden. Resultatet kan bli frustration, osäkerhet, förvirring, sjukdom och depression. Det senare ökar också markant i vårt samhälle, både bland yngre och äldre. Så var finns svaret? Hur kan vi ändra på det här?
Jag återkommer till hjärnan. För att överleva och må bra i dagens brusiga tillvaro behöver vi underlätta för hjärnan, som gillar enkla och snabba lösningar. Vanor är bra. Vi behöver skapa ordning och reda på jobbet, och jag tror att vi kan använda stoicismen som ett verktyg för att lyckas.
Vad sa då de gamla Stoikerna? Seneca, Epiktetos och Marcus Aurelius, för att nämna några. Jo, stoicismen handlar bland annat om att:
När vi har de sakerna klara för oss blir det lättare att säga ja respektive nej. Det vill säga att prioritera, att förenkla för vår överbelastade hjärna.
Att skapa detta hos oss själva görs förstås inte på en kafferast. Nej, som så mycket annat kräver det medvetenhet och övning. Mycket förenklat kan du utgå från följande både på jobbet och privat:
1. Fundera på vad som är viktigt för dig. Riktigt viktigt.
Så kommer du att hitta de principer som är viktiga för dig att stå fast vid.
2. Dagligen påminna dig om vad du faktiskt kan kontrollera och inte. Det är enbart tre saker:
Vi ägnar oss alldeles för mycket åt att försöka styra och ställa med allt och alla. Det beteendet handlar naturligtvis om att vår hjärna kämpar med förutsägbarheten i stort som smått. Här måste vi försöka omprogrammera, så gott det går. Lägg energin på det som går att kontrollera och gör sedan något åt det!
3. Varje morgon påminna dig själv om allt du har att vara nöjd och tacksam över.
Inom stoicismen menar man att det kan vara nyttigt att reflektera över att allt du har skulle kunna tas ifrån dig. Familj, vänner, jobb, ekonomi, hälsa. Det handlar om att stanna upp och faktiskt vara nöjd och tacksam över det du har istället för att lägga allt fokus på det du inte har eller är.
Fundera gärna på hur du kan använda de här tankegångarna på din arbetsplats. Här är mina tips på små förändringar som kan göra stor skillnad för dig som chef och dina medarbetare.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!