Coachbeställare luskar i vad coach och klient pratar om

Coaching på arbetstid har blivit allt vanligare som förmån för anställda. Enligt utbildningsföretaget Framfot är det slösar arbetsgivaren ofta bort stora summor på coachning som inte är kopplad till verksamheten. Samtidigt väljer så många som fyra av tio coachbeställare att under pågående coachsessioner ta reda på vad coach och klient pratar om.

Så här säger Erik Sjögren, VD på Framfot: ”Vid mitt senaste coachtillfälle slog det mig att vikten av spelregler och information innan man etablerar och börjar bygga en coachande relation är något vi inte kan förbise.”

Som coach har du professionella förpliktelser och en intressekonflikt kan uppstå i de fall där coachens uppdragsgivare är densamma som klientens arbetsgivare. Innan uppdraget startar är det viktigt att du som professionell coach reder ut om det finns någon problematik kring coachrollen eller till exempel sekretessfrågorna.

Jag anser att i de fall då företaget betalar coachsamtalen för sina anställda så behövs det spelregler som klargör för både coachen och klienten vad företaget har för målsättning och syfte med att den anställde genomför samtalen samt vilken sorts återkoppling som företaget eventuellt ska få.

Företaget har oftast önskemål om ett resultat. Spelreglerna behövs då för att klienten skall känna sig trygg och våga anförtro sig till coachen även om klienten har vetskap om att sekretess faktiskt råder.

Att som coach åta sig ett liknande uppdrag utan spelregler kan skada och bryta ner relationerna anser jag. Genom att sätta spelregler så säkerställer du i förväg en respekt och tillit mellan dig som coach och din klient samt uppdragsgivaren. Först då kan den som blir coachad våga ta de steg och utmaningar som coachsamtalen ska resultera i.

Hamnar du i en liknande coachsituation så ha i minnet att den coachade i alla lägen har rätt till sin personliga integritet. Coaching är en kreativ tankeprocess som bygger på ett partnerskap, se därför till att du som coach gör ett coachkontrakt för att etablera och tydliggöra roller och ansvarsfördelning när det är fler en två parter inblandade. Sätt spelregler så alla vet vad som gäller. Ett konkret exempel är att vara tydlig med vilken information som ska passera från coachen till uppdragsgivaren redan från början.

Lycka till med era coachsamtal önskar
Erik Sjögren, Framfot AB

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: