Det finns en uppsjö av ledarskapsböcker som fokuserar på hur man blir en framgångsrik chef. Den tidigare vd:n för Coca-Cola, Donald R Keough, har angripit problemet från ett motsatt håll. Han har skrivit boken »The Ten Commandments of Business Failure« (övers. »De tio budorden för att misslyckas i näringslivet«).
Så här gör du för att åstadkomma ett chefsfiasko:
Om du en gång har nått framgång med ett koncept och vägrar ändrar på det, så sitter du i en snabb bil på motorvägen till avgrunden. Keoughs favoritsysselsättning som chef på Coca-cola var att fråga medarbetarna vad som kunde förbättras. Coca-cola gjorde misstaget att inte ta konkurrenten Pepsi på allvar. Coca-cola ändrade inte utseendet på sin flaska och i stället drogs konsumenterna till Pepsi, vars flaska var större. Coca-colas brist på flexibilitet stod dem dyrt.
Många toppchefer har svårt att erkänna att de har gjort en felbedömning. Många gånger struntar de även i andras goda råd. Bokens författare, Donald R Keough, gick på den minan 1989 då han investerade en halv miljard dollar i att lansera Coca-Cola i forna Östtyskland, efter Berlinmurens fall. Hans rådgivare lyckades till slut övertala honom att besöka landet. Först då upptäckte han att han hade överskattat marknadens potential.
En av de vanligaste fällorna är att sluta satsa på utveckling när företaget går bra. Keough liknar det här vid ett idrottslag som spelar konservativt när de håller på att vinna, i stället för att fortsätta vara aggressiva och spela djärvt. För att skapa långsiktiga intäkter måste du vara kortsiktigt innovativ.
Det är lugnt och skönt att sitta ensam på sitt rum med dörren stängd och låta medarbetarna sköta sig själv. Först då får man lugn och ro till att tänka de stora tankarna. Men om du stänger in dig helt riskerar du att tappa kontakten med verksamheten.
Ju fler steg det är mellan dig och produktionen/kärnverksamheten, desto mer komplicerat blir beslutsfattande och desto trögare blir verksamheten. Beslut bör helt tas av de som har den bästa informationen och insynen, inte de som har mest makt. En annan risk med komplicerade hierarkier är att de leder till maktkamp och interna stridigheter.
Konsulter kommer ofta in och agerar som auktoriteter. Men de har bara en väldigt snäv bild av verksamheten. Konsulter presenterar gärna sina principer med ett vetenskapligt anslag, men ledarskap handlar ibland mer om hantverk än vetenskap. Verksamheten är ditt skötebarn och ditt ansvar. Ta gärna konsulternas råd, men låt din egen erfarenhet väga lika tungt när du fattar ett beslut.
Att säga olika saker till medarbetare och kunder kan skapa stor förvirring. Ett sådant exempel är om cheferna går på lyxrestaurang medan försäljningen går åt skogen. Coca-cola valde ett år att flytta sin årliga säljkonferens från en lyxigt hotell i solen till en anonymt hotell i norra USA, mitt i vintern. På det sättet skickade man signalen att man inte tänkte spendera pengar på dyra konferensresor förrän försäljningen gick upp. Nästa år såg resultatet bättre ut och konferensresan gick till Hawaii igen.
Det ligger i människans natur att ha orostankar och bekymra sig för vad som ska komma. Även om vetenskapen hjälper oss att förklara framtiden, dyker det hela tiden upp nya utmaningar som måste lösas. Men om du har ambitioner för verksamheten och dig själv, måste du vara en optimist (åtminstone en rationell optimist).
Informationsteknologin är fantastisk och hjälper chefer på många sätt. Men man får inte låta teknologin ta överhanden. Om du inte lägger tid på reflektion och analys, kan du aldrig bli riktigt framgångsrik. Var särskilt noga med att fundera över dina misslyckade satsningar.
Om du inte har klara etiska riktlinjer är risken stor att du hamnar i ett fiasko. Du kan tänja på reglerna ett tag, men om du baserar hela din verksamhet på ett sådant tänkande kommer magplasket som ett brev på posten.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!