fbpx

Så ger du konstruktiv kritik som tar er framåt

Om du måste välja: vill du helst höra något om hur bra du presterat på sistone, eller förslag på hur du kan bli ännu bättre på det du gör? En amerikansk undersökning visar att majoriteten av de tillfrågade hellre vill få utvecklande, konstruktiv kritik, än beröm. Ändå kan det vara så svårt att få till! Här är 6 tips som hjälper dig att leverera konstruktiv feedback med syfte att dina medarbetare ska växa.

Illustration konstruktiv kritik: två medarbetare trimmar en krukväxt genom att både vattna och klippa.

Har du något jobbigt du skulle behöva ta upp med någon? Något som du dragit dig ett tag för att säga? Du är inte ensam. Vår oro för att förstöra stämningen eller göra någon ledsen eller arg, gör det lätt att hålla inne med kritiken och hoppas på att det löser sig ändå. (Vilket i sig är en ganska bra grej, för att gödsla med kritik gör inget bra för varken ditt eget humör eller företagskulturen).

Rusta dig för att stå trygg i ledarrollen – bli Certifierad ledare. Läs mer & boka här!

Men om du vid de tillfällen när det verkligen krävs tar tjuren vid hornen och lyckas leverera konstruktiv feedback på ett lugnt och sakligt sätt – utan att du eller mottagaren behöver gå till attack – kommer det troligtvis leda till både härligare stämning och bättre resultat på jobbet.

Studier visar också att vi gärna vill få konstruktiv kritik. Om vi tvingas välja mellan att få beröm eller förslag på hur vi kan bli ännu bättre på vad vi gör, väljer majoriteten faktiskt det senare. Vad väljer du?

Se video: Ge konstruktiv feedback med giraffspråket (Non violent communication).

Vad är konstruktiv kritik?

Konstruktiv betyder uppbyggande och positiv. Ordet kritik innebär bedömning, recension eller ifrågasättande. Att ge konstruktiv kritik görs alltid i syfte att utveckla och hjälpa någon framåt. Det är viktigt att komma ihåg – framför allt för dig som ger men även för dig som tar emot konstruktiv kritik.

Varför tar negativ kritik mer skruv?

Historiskt har chansen att överleva varit större för den som hela tiden är beredd på, och agerar på, olika typer av hot. Det är en av anledningarna till att de flesta av oss reagerar mer på negativa saker. Vår hjärna kan inte skilja på stress orsakad av att någon tycker att vi gjort något mindre bra, och stress som beror på att ett farligt djur eller en hotfull person närmar sig i stridsläge. Det är också förklaringen till att om du får nio positiva kommentarer och en negativ, är det ofta den negativa som tar det mesta av ditt fokus.

Mest effektivt att fokusera på det positiva

Men det betyder inte att negativ feedback ger bättre resultat. Tvärtom! Forskning visar att det absolut mest effektiva sättet för att forma goda beteenden på arbetsplatsen är att fokusera på de beteenden du vill se mer av, och ignorera de negativa. Att ofta få positiv feedback på saker man gör, skapar en känsla av samhörighet och tillit. Det bidrar till ökat engagemang på jobbet och ger många positiva ringar på vattnet.

En negativ kommentar kan å andra sidan leda till att allt strålkastarljus landar på just den detaljen. Felriktad feedback om din medarbetares senaste presentation kan leda till hen nästa gång lägger allt fokus på det hen ”gjorde fel” förra gången – och missar allt som faktiskt var bra. Negativ kritik kan också ge en obehagskänsla runt personen som levererat den. Istället för att utveckla sättet man håller presentationer på, kanske man helt undviker att göra det framöver. Åtminstone inför den som levererat kritik.

Just av den anledning förordar vi ofta positiv förstärkning när vi pratar om att ge feedback. (Läs mer: Konsten att ge feedback – 8 tips som hjälper er att utvecklas).  Men ibland uppstår ju situationer där du verkligen behöver ta upp något med en medarbetare, chef eller kollega. Och när du lyckas ge konstruktiv kritik som leder framåt, vinner alla på det i slutändan.

Träna praktiskt på det coachande ledarskapet. Ledarskap nivå 3 – coachande ledarskap. Läs mer & boka!

Dina medarbetare vill ha mer konstruktiv kritik

Dessutom visar en undersökning gjord av författarna Jack Zenger och Joseph Folkman att vi gärna vill ha mer konstruktiv feedback – samtidigt som vi inte är särskilt sugna på att leverera den själva. I studien fick 899 personer svara på ett antal frågor om feedback. På frågan om vilket respondenten skulle föredra; beröm eller konstruktiv kritik, valde 57% konstruktiv kritik och bara 43% beröm. 72% av de som svarade i undersökningen menade att deras prestation skulle öka om deras närmsta chef kom med mer konstruktiv kritik.

6 tips för mer konstruktiv kritik

Här är några konkreta tips som hjälper dig att hålla dig saklig, lugn och tydlig.

Få praktisk och behovsanpassad träning i utbildningen Konflikthantering och svåra samtal. Fysiskt eller 100% på distans. Läs mer här!

1. Formulera ditt syfte

Syftet med konstruktiv feedback är ju att hjälpa din medarbetare att växa och utvecklas. Och att se till att personen har de förutsättningar hen behöver för att jobba utifrån sin fulla potential. Att själv tänka igenom syftet med att ge feedback kan hjälpa dig att hitta modet och rätt sätt att framföra budskapet på. Att stanna upp och reflektera innan du levererar ett ”hårt paket” är alltid bra. Det kan också vara bra att förklara syftet för din medarbetare.

”Jag tar upp det här med dig för att vi tillsammans ska hitta en lösning framåt”.

2. Välj rätt tillfälle

Konstruktiv kritik behöver levereras på rätt sätt.

  • Mellan fyra ögon
  • Nära inpå händelsen du vill prata om
  • Med gott om tid för eventuella frågor

Ny som chef? Kolla in vår utbildning Ledarskap nivå 1. Kunskap och praktisk träning som lägger en god grund för dig i rollen som chef. Läs mer!

3. Var tydlig – och trevlig

”Men, vad har jag sagt om att lämna disken framme. Är du helt dum i huvudet?”

Förhoppningsvis låter det sällan så när du ger feedback men det kan vara nog så svårt att få till det på ett bra sätt. Motsatsen är att linda in budskapet till den grad att det är svårt att förstå vad du säger. Nyckeln för att nå in till mottagaren är att vara tydlig – men inte otrevlig. Här kan du se en video om giraffspråket (non violent communication) – en grymt bra metod för att ge konstruktiv kritik.

4. Använd jag-budskap

Använd alltid jag-budskap. ”Jag ser/uppfattar/tycker…” upplevs som mindre aggressivt och aktiverar inte försvarsmekanismer hos mottagaren på samma sätt som ”Du ÄR…” riskerar att göra.

5. Våga följa upp

Kanske passar det att redan i ert första samtal sätta en tidpunkt för uppföljning. Annars är det upp till dig som chef att våga ta upp det igen och följa upp hur det har gått. Positiv förstärkning är både kraftfullt och utvecklande – att säga ”jag märker att du anstränger dig för att…” som en uppföljning är troligtvis både uppskattat och smart.

6. Kom ihåg formeln 5:1

Glöm ”hamburgarmetoden” som går ut på att bädda in konstruktiv feedback mellan två fluffigt positiva ”hamburgarbröd”. Var rak och tydlig när det är dags att ge negativ feedback. Men kom också ihåg den magiska formeln 5:1 och fortsätt att ge dina medarbetare positiv feedback för det de gör bra. Det du fokuserar på, kommer att växa!

 

Stort lycka till! 🙂

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Webbinarium

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: