Ett enkelt svar på den frågan är något av ledarskapets heliga graal. Efter att ha testat alla tänkbara varianter genom åren kan vi konstatera att allt kan summeras i en enda formel;
Här kommer det… Är du beredd? Hur viktigt är det för dig? Ska vi dra lite till på det tills du blir förbannad? Formeln för motivation – så här ser den ut;
Incitamentets värde = Det som drar en organism mot ett mål. Det kan vara god mat, sex, bekräftelse, godis, kärlek, vänskap, tillit. Det kan också vara en intern motivation – alltså att göra en aktivitet för handlingens egen skull för att du gillar det. Din belöning helt enkelt. Ju större betydelse det har för dig, desto högre motivation.
Förväntat resultat = din tilltro till att det du gör faktiskt ger dig incitamentet.
Jaha, var det inte svårare än så, tänker du kanske? Vänta lite, du ska få ett bra knep för att använda det också…
Exempel ett: En säljare tror sig kunna sälja enligt budget och om hon gör det känner hon sig som en vinnare och det är värt mycket för henne. Förväntat resultat är kanske 80% och incitamentets värde runt 90%. Motivationen landar då på 72% (det vill säga 80% av 90%).
men i det ögonblick hon slutar tro på att hon kan nå budget så påverkar det hennes motivation oavsett hur starkt incitamentet är.
Ett annat exempel; Du kanske tänker att om du startar en webbsajt som säljer blöjor på prenumeration och säljer den till Pampers så blir du miljonär. Du vill gärna ha äran av att ha byggt upp något och friheten som mycket pengar innebär. Incitamentets värde för dig är 100%.
Tyvärr du tror inte alls att du kommer göra detta. Du tror inte heller att du har förmågan att få det att faktiskt hända. Förväntat resultat är 0%. 0% av 100% = 0. Därför är din motivation noll i sammanhanget och du kommer heller inte göra det.
Jo, att om du saknar eller tappat tron på dig själv eller på din förmåga spelar det ingen roll hur gärna du vill ha något – din motivation är lika låg ändå.
Det omvända gäller också. Om incitamentet inte är värt något för dig spelar det ingen roll att du kan göra det – motivationen är lika låg och inget händer. Ett tydligt exempel är när ledningen presenterar sina nya direktiv för hur all personal ska följa företagets värdering resultatpassion i sitt dagliga arbete med ett antal pekpinnar för beteendet.
Förväntat resultat = ja, du tror att företaget tjänar mer pengar om jag följer värderingarna och du kan absolut göra det men incitamentet är väldigt lågt – vad tjänar du på det? Hur delaktig känner du dig? Resultatet blir en väldigt låg motivation.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!