En återkommande utmaning när det kommer till förändring är att få människor med sig på tåget. Det är lätt hänt att lägga mest kraft på de som låter mest, vilket ofta tenderar att vara de som är störst motståndare. Det kan innebära att man lägger massor av tid och kraft på att övertyga personer som har mycket svårt att acceptera förändringar. Då är det bättre att lägga fokus på de som fungerar som förebilder inom organisationen, är mer öppna för förändring och som andra följer.
För att prioritera vilka ni ska lägga fokus på kan denna bild vara till hjälp.
1. Huvudgrupp för att få engagemang – dessa är viktigast
2. Följer alltid grupp 1
3. Följer alltid grupp 2 – de i grupp 3 o 4 blir de allra bästa ambassadörerna när de väl har övertygats om att förändringen är bra. Därför kan det vara lönsamt att parallellt börja sälja in idéer om förändring till dessa som ju behöver lite mer tid på sig.
4. Följer motvilligt grupp 3
5. Följer allt som är nytt/annorlunda – så de behöver du knappast övertyga
6. Är alltid en plåga – så dessa kan du strunta i
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!