Utbilda alla, inte bara cheferna

Att utbilda endast toppchefer är en metod som inte är tidsenlig – det räcker inte. Du måste höja medvetenheten på alla i organisationen för att utbildningen ska ge resultat. Det har Leax, ett företag verksamt inom verkstadsindustrin, insett. Istället för att utbilda några chefer i toppen, satsade man på bred front. Det blev 130 utbildningsdagar för 40 medarbetare. Budgeten blev densamma som den tänkta budgeten för utbildningen av fyra chefer.

Leax är en internationell koncern inom fordons- och verkstadsindustrin med 300 anställda i Sverige. För att öka konkurrenskraften och ta ytterligare marknadsandelar satsar man på utbildning. Leax skruvar sin strategi ytterligare ett varv och jobbar operativt och strategiskt med sina mänskliga resurser i organisationen.

Anna Wik är projektansvarig för kompetensutveckling på LEAX. Valet av utbildningsföretag föll på Framfot.

– Jag hade följt Framfot med intresse flera år. Initialt skulle vi utbilda fyra chefer men efter ett strategiskt möte med Daniel Sundin på Framfot landade hela paketet på 130 utbildningsdagar för ett 40-tal medarbetare, säger Anna Wik.

– Ökad konkurrenskraft är resultatet av kompetenshöjning inom företaget. Vår personal är vår viktigaste resurs.

Starka synergieffekter av utbildningen

Daniel Sundin på Framfot ser sig som en del i Leax utbildningsorganisation, inte som säljare.

– Jag säkerställer att företaget får så mycket utbildning som möjligt inom de ekonomiska ramarna. Alla tjänar på det, menar Daniel.

– Vi sydde ihop en lösning där medarbetarna kunde plocka dagar utifrån sina individuella önskemål, behov och tid. Lösningen ger starka synergieffekter i en organisation. Fler medarbetare kan få kompetenshöjning, de använder samma språk inom sin organisation och de kan anpassa kursen efter produktionen. Upplägget spar tid och blir ofta också mer kostnadseffektivt, säger Daniel Sundin.

Istället för att satsa allt på att kompetensutveckla några få toppchefer, så utbildade Leax alla ledare, allt från VD:ar till mellanchefer och projektledare har gått utbildningar i olika omgångar, ofta två till tre dagar i stöten under ett halvårs tid.

Fokus på deltagarnas arbetsprojekt

– För att få så bra effekt som möjligt behövs stort fokus på att deltagarna ska kunna applicera kunskapen direkt ute i sin organisation. Deltagarnas verkliga projekt och arbetssituation används som underlag på kurserna. Det berättar Daniel Sundin, försäljningschef på Framfot och projektledare för Leax.

För Åsa Norberg som är projektledare inom industriprojekt, var utbildningen guld värd. Åsa gick kursen praktisk projektledning tre dagar.

– Vi praktiserade våra projekt och projektidéer. Det var många aha-upplevelser och erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagare från datorspelsföretag, bokklubb, fläktindustri och dagstidningar. Personligen vill jag gå vidare till IPMA-certifiering inom projektledning. Jag har fått tips på nya användbara verktyg och vilka krav man som projektledare skall ställa mot den övriga organisationen. Kursen blev en riktig injektion av inspiration. Vi hade verkligen jätteroligt och den gav mycket arbetsglädje i mitt jobb, säger Åsa.

Tar utbildningen till en ny nivå

Kristoffer Eriksson är produktionsledare inom den tillverkande industrin för ett trettiotal medarbetare. Han gick tre kurser inom förhandlingsteknik och ledarskap.

– Framfot tar utbildning till en ny nivå. Deras kompetens ligger i frontlinjen och de brinner för det de gör. Deras kurser omfattar de senaste rönen och är i frontlinjen för teambuilding och coachande ledarskap. De har satsat mycket på presentation och pedagogik. Kursledarna är kunniga och mycket engagerade och brinner verkligen för det de gör, säger Kristoffer Eriksson.

För Anna Wik, ansvarig för upphandlingen, och Malena Bergenbäck, HR-ansvarig, är utbildningsdagarna en självklar investering.

Utbildning är grunden för framgång

För produktionsledaren Kristoffer Eriksson har kurserna inneburit en rejäl kick.

– Jag blev taggad att genomföra nya saker och gå starkt framåt. Jag blev riktigt sugen på att testa nya grepp. Jag tog med mig mycket ny kunskap om coachande ledarskap – att möta varje individ och få fram framgångsfaktorer hos var och en, säger Kristoffer.

Framgång kan du uppnå och mäta på flera olika sätt. Utbildning och kompetens är ett fundament både för individen och för företagets utveckling. Det viktiga är att inte satsa allt på ett fåtal personer, utan att ge samma verktyg till så många som möjligt.

– Ofta lägger organisationer stora summor pengar på att utveckla toppskiktet. Men rätt kompetens och bra ledarskap ska genomsyra hela organisationen, inte bara några få, utvalda. Ser vi till att höja nivåerna på alla och säkerställer att alla jobbar mot samma mål i en organisation så får vi företag med en långsiktig bärighet som kan hävda sig internationellt. Som VD eller ledningsgrupp har du bara 24 timmar om dygnet, därför är vi beroende av att alla är motiverade, vet var företaget är på väg samt har rätt kompetens för att ta företaget dit. Där kan vi vara med och påverka, säger Erik Sjögren, VD på Framfot.

Om LEAX Group

LEAX Group är en företagsgrupp inom tung fordonsindustrin, gruv- och anläggningsindustri samt övrig verkstadsindustri. Idag finns LEAX i Köping, Falun och Västerås med tre fabriker i Sverige och två i Lettland. LEAX Group omsätter cirka en miljard kronor och är runt 500 anställda.

www.leax.se

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: