En liten utbildning i affärsmannaskap för konsulter del 2
Del två i en liten utbildning i affärsmannaskap – Så lyckas du med den yttre paketeringen.
När du senast var på middag, hur såg sällskapet ut? Pratar samma språk, delar skämt och värderingar? Kanske är kläderna av samma märken?
Människan sluter sig gärna samman med sina likar. Ett företag består av individer, som alla har en gemenskap i att de arbetar där. Hur stark den gemenskapen är eller varierar givetvis – men din roll som konsult är att bli en del av gemenskapen.
Några tips för att skapa gemenskap…
- Klädseln – hur klär sig personalen på företaget? Tänk dig att du går till ett nytt jobb, hur gör du för att passa in i början? Anpassar din dresscode skulle många svara. Som konsult är det samma sak. Vad är skillnaden i klädsel på bank jämfört med ett byggföretag?
- Klädseln igen… ”Ja, men min klädsel uttrycker min individualitet och det är viktigt för att jag ska sticka ut…” Vi är inga modeexperter, men du KAN faktiskt sticka ut, utan att för den skull avvika från ”dress code”.Fundera igenom vad som är viktigast – att du lirar smidigt med kunden eller att du får uttrycka din individualism? Om svaret är det förstnämnda och du fortfarande tycker att dina kläder fungerar – kör för tusan!
- Språket – HUR man pratar med varandra. Nivå på skämt, intressen, m.m.
- Säg hellre vi istället för jag. Du är ju en del av gänget nu, eller hur 😉
- Var vänlig – mot all personal, precis som de vore dina kollegor. Det tjänar du alltid på och när du dyker upp i diskussioner trivs detta.
- Använd kroppen – Använd positivt kroppsspråk, öppna gester och massor av ögonkontakt.
- Hitta rätt ton – Du behöver inte vara polare med alla, men inte heller stel som en pinne. Hitta ett mellanläge som fungerar för dig.
- Våga vara enkel & rak – kom ihåg att det viktiga är inte att du framstår som smart. Lämna de långa, invecklade resonemangen. Sikta hellre på att göra dig förstådd på enklast möjliga vis.
- Stå för ditt ord – om du säger att något ska hända, se till att det verkligen händer.
- SHB – Se Hör Bejaka (eller Bekräfta om kunden är osäker)