Så skapar du en perfekt säljplan

Kan du nå dina säljmål snabbare, utan att nödvändigtvis jobba mer? Ja, om du effektiviserar ditt arbete och fokuserar på rätt saker kommer det att hända. Att slipa på din säljplan hjälper dig med just det.

Företagsanpassa

Att lägga lite tid på att ta fram en genomtänkt säljplan nu, är troligtvis något du kommer tacka dig själv för, sen. En bra säljplan fungerar nämligen som en karta som hjälper dig att jobba strukturerat och effektivt med fokus på rätt saker. Och att fokusera på rätt saker kan vara rena mirakelmedicinen för de som vill nå och överträffa sina mål.

En tydlig säljplanering kan hjälpa dig med några saker som är viktiga för att lyckas som säljare:

  • Lägg tiden på rätt kunder
  • Prioritera rätt aktiviteter
  • Mät vad som faktiskt fungerar – och gör mer av det.

”Efter första utbildningen dubblade jag mina affärsmål.” Läs mer om utbildningsprogrammet Certifierad KAM här!

Så gör du en bra säljplan – steg för steg

Vi vet – att lyfta luren och ringa kunder kan kännas betydligt mer givande just nu, än vad det gör att jobba med teoretisk säljplanering. Vi vill ändå rekommendera dig att testa! Plocka fram papper och penna, postit-lappar eller datorn (och gärna hela säljteamet, om du har ett) och se vad som händer. Känns det för övermäktigt att ta dig an det här arbetet själv? Boka in dig på utbildningen Certifierad KAM och få praktisk säljträning samtidigt som du jobbar med de behov som du och din organisation har, direkt i utbildningen.

Okej, nu kör vi. Säljplanering, steg för steg:

1. Definiera tydliga och mätbara mål

Att ha tydliga mål att fokusera på är A och O för den som vill nå resultat. Utgå från var du är och vart du vill komma. Det kan handla om att öka omsättningen med en viss procent under de kommande tre månaderna, eller att landa ett visst antal nya kunder varje månad. Du kan också sätta prestationsmål: som att hantera invändningar på nya sätt, eller göra bättre behovsanalyser.

Det är viktigt att målen är SMARTa (ladda ner en mall här!) och att du inte sätter för många mål. Risken med det är att du blir splittrad och inte kommer någon vart. Tydliga, mätbara och lagom många mål ger dig en guldmöjlighet att mäta resultat och justera din plan vid behov.

2. Lär känna dina kunder

Idag har dina kunder näst intill obegränsade möjligheter att hitta information om dina produkter. Ett smart drag är att du lär känna kunden minst lika bra som hen känner dig.

Ta dig tid att analysera och identifiera vilka kunder eller segment du vill fokusera på. Skriv in det i planen! Genom att förstå deras behov, utmaningar och köpbeteenden kan du anpassa din säljstrategi för att matcha dem på bästa sätt.

Praktisk säljträning som anpassas efter dina behov – boka Försäljning nivå 1 idag! Läs mer här.

3. Spika en strategi

När du vet vart du vill komma, och vilka du vill fokusera på, är det dags att välja väg. Titta nu på dina mål och bryt ner dem i mindre tuggor. Vad ska du göra för att komma dit du vill? Om du ska öka din omsättning med 10 % under kommande tre månader, vad kan du göra idag, för att närma dig målet? Vilka kanaler har du att jobba med? Hur kan du ta vara på de resurser som finns idag, i form av till exempel input från marknadsavdelning, kollegors kompetens och befintliga kunder som går att uppsälja? Det viktiga här är att du utgår från dina mål och dina förutsättningar – men hela tiden med din kunds behov i fokus.

4. Skaffa rätt resurser

På tal om förutsättningar: vad behöver du för att lyckas med din strategi? Kan du lägga ut administrativt arbete på någon annan för att frigöra tid för det du är bäst på (förhoppningsvis är det att kommunicera med kunder!). Eller gå en bra säljutbildning där du får öka din kompetens och träna praktiskt på allt från att göra en säljplan till att göra effektiva avslut?

5. Sätt tydliga deadlines

För att mål ska gå att mäta, behöver de vara tydligt avgränsade. Se till att sätta deadlines på både mål och delmål.

6. Följ upp din säljplan kontinuerligt

Om vi fortsätter att se säljplanen som kartan du behöver för att hålla rätt kurs i ditt arbete, ja, då krävs det att du håller fast vid den för att inte gå vilse. Återvänd till din plan med jämna mellanrum. Fira de mål du nått och justera när det behövs. Världen förändras och det gör även dina kunders köpbeteenden – så det är bäst att hänga med när det svänger. En bra säljplan låter dig göra det, samtidigt som du håller kursen mot dina mål.

Den perfekta säljplanen?

Och hur ser då en perfekt säljplan ut? Jo, den perfekta säljplanen är den som finns och faktiskt används. Vårt bästa råd är att hålla den så enkel som möjligt, med tydlig koppling till ditt arbetssätt, och med möjlighet att skruva på den allt eftersom världen förändras och du utvecklas som säljare.

Stort lycka till!

FLER LÄSTIPS:

NÖHRD – säljteknik som hjälper kunden att köpa

Förhandlingsteknik: 15 tips för framgång

Så sätter du SMARTA mål

Prenumerera på framgångsmagasinet Begär offert

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Alla utbildningar

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: