fbpx

Sätt stopp för gnäll på jobbet

De kan inte göra nåt rätt på avdelning C, chefen är narcissist och det går inte att justera kontorsstolarna… och just ja, vädret är skit också. ”Jag bara säger som det är”, kan det låta. Tycker du också att det gnälls för mycket på jobbet? Det finns faktiskt några relativt enkla saker du kan göra för att vända gnällkulturen. Resultatet blir en bättre arbetsplats med flera positiva bieffekter.

Få verktyg för ett tryggt, gnällfritt och hållbart ledarskap i vår utbildning Certifierad ledare 1.0. Läs mer här!

Varannan svensk tycker att det gnälls mycket på jobbet

Alla behöver förstås inte vara obotliga optimister med ständigt solsken i blick. Livet består ju ändå av en del bilköer, höstmörker och dålig ventilation. Men vad som kan framstå som oskyldigt gnäll, kan faktiskt smitta och utvecklas i en nedåtgående spiral, till en negativ kultur som både dränerar och lamslår.

Just gnäll och skitsnack är några av de saker vi tycker är mest irriterande hos våra kollegor enligt en studie av Yougov. Och nu tycker nästan varannan svensk att det förekommer ganska eller väldigt mycket gnäll på jobbet – vilket dessutom ses som ett arbetsmiljöproblem av de flesta. Den video du ser här i artikeln gjorde vi redan 2017, då en Sifoundersökning visade att var fjärde svensk var trött på gnäll. Gnälltröttheten har alltså ökat! Ytterligare forskning visar att gnäll inte bara är störande, utan faktiskt skadligt på flera sätt.

  • Att gnälla ökar negativ stress. Att älta utan att söka en lösning på problemet, leder till kortisolpåslag som kan göra oss sjuka.
  • Gnäll stjäl värdefull tid både av den som gnäller och av den som tvingas lyssna.
  • Gnäll kan ta död på arbetsglädjen och leder lätt till en klagokultur där man hittar fel på allt och alla.

Vad är gnäll?

Att få vara kritisk eller ifrågasättande till saker som sker på arbetsplatsen är viktigt för att driva utvecklingen framåt. Det behöver du som är ledare vara lyhörd för och ta på allvar. Medarbetare som vågar gå mot strömmen och ifrågasätta är värdefulla. Och att få klaga på saker som stör oss då och då är också viktigt för hälsan. Punkt slut.

Men gnäll är något annat än det. Gnäll är ständigt klagande eller ältande om saker som man varken vill eller kan göra något åt. Motsatsen till lösningsorienterad dialog. Och om du får bukt med gnällkulturen kommer du märka flera positiva bieffekter.

KASAM – känslan av sammanhang på jobbet – är oerhört viktig. Här kan du läsa mer om den och göra KASAM-testet!

Få bukt med gnäll på jobbet – som chef

På en arbetsplats med mindre gnäll kan du vänta dig ett större engagemang. Medarbetare som trivs och engagerar sig kommer bidra till ökad lönsamhet för organisationen. Det finns alltså många anledningar till att jobba med kulturen. Men hur gör man?

Att sätta munkavel på medarbetarna och förbjuda gnäll är inget vi rekommenderar. Inte heller att be någon att ”vara lite positiv istället”. För att må bra måste vi få vara äkta och genuina – även på jobbet – så påtvingad positivitet är inget bra recept. Försök istället att förstå anledningen till gnället och agera utifrån det.

Ny som chef? Lägg den viktiga grunden i utbildningen Ledarskap nivå 1.

4 praktiska tips: sätt stopp för gnäll på jobbet

Här är våra bästa tips på hur du som chef praktiskt kan vända en negativ kultur till att bli mer positiv och tillåtande.

1. Försök att förstå anledningen bakom gnället

Enligt Robin Kowalski, psykolog och beteendevetare, finns det fem anledningar till gnäll.

  • Jag vill ha uppmärksamhet
  • Jag vill ta bort eget ansvar
  • Jag vill göra någon avundsjuk
  • Jag vill ha makt
  • Jag vill ursäkta en dålig insats.

Du kan inte övertala någon till att sluta gnälla, men du kan försöka förstå varför hen gör det, och bidra med annat att tänka på och engagera sig i. Till exempel genom att uppmärksamma och ge positiv förstärkning på bra saker som personen gör. Eller ge personen ansvar för något hen brinner för.

Tips: Använd motiverande samtal (MI – Motivational Interviewing) för att väcka medarbetarens egna driv. Läs mer här!

2. Ta tag i ledarskapet

Om gnället är utbrett på arbetsplatsen behöver du som ledare ta kontroll över situationen och strukturerna. Först måste du vara tydlig med vad som gäller, våga ta tag i problemet och stå fast i din övertygelse. Det finns exempel på ledare som helt sonika förbjudit gnäll. Det är kanske lite väl drastiskt.

Ta istället ditt ansvar i vardagen. Det bästa du kan göra är att direkt hantera gnäll om du hör eller hör talas om det. Ta ett snack på tu man hand med den person det gäller. Det är lättare att nå fram i ett enskilt samtal.

a) Fråga fram till lösningen

Med hjälp av tre frågor kan du få personen att själv formulera en lösning på problemet, och komma på en plan för att nå den. Till exempel:

  • Jag märker att du är missnöjd med hur några av dina kollegor beter sig. Vad är problemet?
  • Hur kan vi lösa det?
  • Hur kan du själv bidra?

b) Använd giraffspråket

Giraffspråket – eller nonviolent communication – hjälper dig att framföra konstruktiv feedback som ger effekt. Lär dig mer om giraffspråket HÄR. Du levererar ditt budskap i fyra steg; Beteende (Vad jag observerar), Konsekvens (Hur det får mig att känna), Konkret önskemål (Vad jag vill/behöver), Lyssna och reflektera (Vad säger motparten?).

Jag uppfattar det som att du är negativ till vår nya policy? Jag märker att du inte följer den, och hörde nyss hur du pratade om den i lunchrummet.

För mig är det viktigt att vi jobbar framåt tillsammans. Jag blir bekymrad och har dessutom svårt att göra något åt saken när jag hör klagomål på omvägar.

Jag skulle önska att du tog det direkt med mig eller någon av de andra cheferna om du upplever att något är fel.

Vad tänker du om det?”

Få fler verktyg och träna praktiskt på det du lär dig, i utbildningen Konflikthantering och svåra samtal.

3. Pränta in kulturen som gäller

”Här tar vi sånt vi stör oss på med den det berör”. En bra regel att pränta in – även om ni inte har några problem i dagsläget. Chefer och ledning behöver agera föredöme och visa vad som gäller.

Lästips: Håller er organisationskultur? 6 tips som gör skillnad!

4. Ta hjälp med att vända kulturen

Det är en sak att ta ett svårt samtal med en medarbetare. En helt annan sak att vända en hel kultur. Att anlita någon som hjälper er att synliggöra rådande kultur, och vända den till att bli positiv och tillåtande, är en investering som kommer att löna sig. Både när det gäller trivsel och ekonomiska framgångar. Vi hjälper er gärna med det, i en anpassad utbildningsinsats som skräddarsys för att ge bestående effekt i er organisation. I vår utbildning Stärkt företagskultur & värderingar får du också verktyg för att lyckas med just den resan.

Kolla även in utbildningen Certifierad HR-strateg. Här får du utveckla din förmåga att leda förändringsprocesser, göra en plan för talent management och sjösätta arbetet med att forma en stark företagskultur.

Hur mår ert team? Gör quiz och få svar direkt!

Fler lästips:

Håller er organisationskultur? 6 tips som gör värdeorden till verklighet

8 ledarbeteenden som skapar tillit och mindre stress

Bli bäst på konflikthantering – giraffspråket i 4 enkla steg

Vill du få våra färskaste tipsartiklar bekvämt i din mejlkorg varannan vecka? Prenumerera på Framgångsmagasinet!

Prenumerera på framgångsmagasinet Begär offert

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Alla utbildningar

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: