Sätt stopp för gnäll på jobbet

Alla behöver inte vara obotliga optimister med rosa moln under fötterna och ständigt solsken i blick. Visst får du klaga på väder, bilköer och dålig ventilation. Men oskyldigt gnäll på jobbet kan smitta och utvecklas i en nedåtgående spiral, till en negativ kultur som både dränerar och lamslår. Därför tipsar vi här om hur du kan vända gnällkulturen, för en bättre arbetsplats med flera positiva bieffekter.

Stoppa gnäll på jobbet

Var fjärde svensk tycker att det gnälls mycket på jobbet

Var fjärde svensk tycker att det förekommer ganska eller väldigt mycket gnäll på jobbet. Det visar en Sifoundersökning1 utförd 2017. Just gnäll och skitsnack är några av de saker vi tycker är mest irriterande hos våra kollegor enligt en studie av Yougov . Och ytterligare forskning visar att gnäll inte bara är störande, utan faktiskt skadligt på flera sätt.

Få verktyg för ett tryggt, gnällfritt och hållbart ledarskap i vår utbildning Certifierad ledare 1.0.

  • Att gnälla ökar negativ stress. Att älta utan att söka en lösning på problemet, leder till kortisolpåslag som kan göra oss sjuka.
  • Gnäll stjäl värdefull tid både av den som gnäller och av den som tvingas lyssna.
  • Gnäll kan ta död på arbetsglädjen och leder lätt till en klagokultur där man hittar fel på allt och alla.

Man måste väl inte svepa in allt i rosa moln hela tiden?

Att få vara kritisk eller ifrågasättande till saker som sker på arbetsplatsen är viktigt för att driva utvecklingen framåt. Det behöver du som är ledare vara lyhörd för och ta på allvar. Medarbetare som vågar gå mot strömmen och ifrågasätta är värdefulla. Och att klaga på saker som stör oss då och då är också viktigt för hälsan. Punkt slut.

Gnäll är ständigt klagande eller ältande om saker som man varken vill eller kan göra något åt. Motsatsen till lösningsorienterad dialog. Och om du får bukt med gnällkulturen kommer du märka flera positiva bieffekter.

Få bukt med gnällkulturen – som chef

På en arbetsplats med mindre gnäll kan du vänta dig ett större engagemang. Medarbetare som trivs och engagerar sig kommer bidra till ökad lönsamhet för organisationen. Det finns alltså många anledningar till att jobba med kulturen. Men hur gör man?

Att sätta munkavel på medarbetarna och förbjuda gnäll är inget vi rekommenderar. Inte heller att be någon att ”vara lite positiv istället”. För att må bra måste vi få vara äkta och genuina – även på jobbet – så påtvingad positivitet är inget bra recept. Försök istället att förstå anledningen till gnället och agera utifrån det.

Ny som chef? Lägg den viktiga grunden i utbildningen Ledarskap nivå 1.

4 praktiska tips: sätt stopp för gnäll på jobbet

Här är våra bästa tips på hur du som chef praktiskt kan vända en negativ kultur till att bli mer positiv och tillåtande.

1. Försök att förstå anledningen bakom gnället

Enligt Robin Kowalski, psykolog och beteendevetare, finns det fem anledningar till gnäll.

  • Jag vill ha uppmärksamhet
  • Jag vill ta bort eget ansvar
  • Jag vill göra någon avundsjuk
  • Jag vill ha makt
  • Jag vill ursäkta en dålig insats.

Du kan inte övertala någon till att sluta gnälla, men du kan försöka förstå varför hen gör det, och bidra med annat att tänka på och engagera sig i. Till exempel genom att uppmärksamma och ge positiv förstärkning på bra saker som personen gör. Eller ge personen ansvar för något hen brinner för.

2. Ta tag i ledarskapet

Om gnället är utbrett på arbetsplatsen behöver du som ledare ta kontroll över situationen och strukturerna. Först måste du vara tydlig med vad som gäller, våga ta tag i problemet och stå fast i din övertygelse. Det finns exempel på ledare som helt sonika förbjudit gnäll. Det är kanske lite väl drastiskt.

Ta istället ditt ansvar i vardagen. Det bästa du kan göra är att direkt hantera gnäll om du hör eller hör talas om det. Ta ett snack på tu man hand med den person det gäller. Det är lättare att nå fram i ett enskilt samtal.

Fråga fram till lösningen

Med hjälp av tre frågor kan du få personen att själv formulera en lösning på problemet, och komma på en plan för att nå den.

  • Jag märker att du är missnöjd med hur några av dina kollegor beter sig. Vad är problemet?
  • Hur kan vi lösa det?
  • Hur kan du själv bidra?

Använd giraffspråket

Giraffspråket – eller nonviolent communication – hjälper dig att framföra konstruktiv feedback som ger effekt. Lär dig mer om giraffspråket HÄR. Det är uppbyggt i fyra steg; Beteende (Vad jag observerar), Konsekvens (Hur det får mig att känna), Konkret önskemål (Vad jag vill/behöver), Lyssna och reflektera.

Jag uppfattar det som att du är negativ till vår nya policy? Jag märker att du inte följer den, och hörde nyss hur du pratade om den i lunchrummet.

För mig är det viktigt att vi jobbar framåt tillsammans. Jag blir bekymrad och har dessutom svårt att göra något åt saken när jag hör klagomål på avvägar.

Jag skulle önska att du tog det direkt med mig eller någon av de andra cheferna om du upplever att något är fel.

Vad tänker du om det?”

Få fler verktyg och träna praktiskt på det du lär dig, i utbildningen Konflikthantering och svåra samtal.

3. Pränta in kulturen som gäller

”Här tar vi sånt vi stör oss på med den det berör”. En bra regel att pränta in – även om ni inte har några problem i dagsläget. Chefer och ledning behöver agera föredöme och visa vad som gäller.

4. Ta hjälp med att vända kulturen

Det är en sak att ta ett svårt samtal med en medarbetare. En helt annan sak att vända en hel kultur. Att anlita någon som hjälper er att synliggöra rådande kultur, och vända den till att bli positiv och tillåtande, är en investering som kommer att löna sig. Både när det gäller trivsel och ekonomiska framgångar. Vi hjälper er gärna med det, i en anpassad utbildningsinsats som skräddarsys för att ge bestående effekt i er organisation. I vår utbildning Stärkt företagskultur & värderingar får du också verktyg för att lyckas med just den resan.

Kolla även in utbildningen Certifierad HR-strateg. Här får du utveckla din förmåga att leda förändringsprocesser, göra en plan för talent management och sjösätta arbetet med att forma en stark företagskultur.

 

1 Här kan du läsa Sifoundersökningen.

Vill du få hjälp med att vända kulturen?

Vi hjälper dig gärna med att skräddarsy en lösning som ger bestående effekt i er organisation. Fyll i formuläret så tar vi kontakt för att göra en kostnadsfri behovsanalys. Eller skicka en offert.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy. En gång i månaden får du vårt nyhetsbrev som hjälper dig nå framgång i din yrkesroll. Du kan självklart avregistrera dig när du vill.

Beställ vår utbildningskatalog!

Vilket är ditt nästa steg? Vi bjuder på verktygslåda för kompetensinventering i katalogen som ger dig svaret. Den hjälper dig förankra din utveckling hos din chef.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy. En gång i månaden får du vårt nyhetsbrev som hjälper dig nå framgång i din yrkesroll. Du kan självklart avregistrera dig när du vill.

Utbildning för framgång

Framfot erbjuder praktiska och behovsanpassade utbildningar inom ledarskap, sälj, marknadsföring, kommunikation och HR. Läs mer om våra kurser via nedanstående länkar.

Beställ Utbildningskatalog

Inspiration & information om vårt utbud i tryckt format. Beställ vår utbildningskatalog bekvämt hem till brevlådan.

Ett välfungerande ledarskap

Vill du veta hur personal och chefer ser på ledarskapet? Beställ vår rapport ”Ett välfungerande ledarskap”.

Varför gör de inte som jag säger?

Kostnadsfritt seminarium om ledarskap – i Stockholm, Malmö och Göteborg. Boka din plats idag!

Våra bästa tips

Här delar vi med oss av våra bästa tips och den senaste forskningen för dig som vill nå framgång i yrkeslivet.