Mysiga hjärtemojis i företagschatten eller backstabbing i lunchrummet? Hur är er företagskultur? Och hur vill du själv ha det på jobbet? Här bjuder vi på en liten utbildning i organisationskultur och 6 konkreta tips som gör era värdeord till verklighet.
Ja, vi vill utveckla vår organisation. Ge mig ett offertförslag tack!
Engagemang, öppenhet, ansvar och respekt. Visst låter det bra? Kanske har ni själva lagt ner hårt arbete för att ta fram just de värdeorden på er arbetsplats. Enligt en studie som gjordes 2012 var de några av de vanligaste värdeorden som företag använde sig av för att få sina anställda att bli en del av den stora magiska visionen på jobbet. Men fungerar det? Ja, om du som chef tillsammans med medarbetarna jobbar aktivt med kulturen. Punkt. Det krävs förstås mer än några klyschor på väggen och tomma ord i en powerpointpresentation för att få företaget att på riktigt leva värdeorden. Och när du lagt ner den tid som krävs kommer det vara värt mödan. En stark organisationskultur är inte ett flummigt, trevligt plus i kanten, utan ger många fördelar till er som grupp och företag.
Få kunskap och praktisk träning som hjälper dig att lyfta er organisation i utbildningen Stärkt företagskultur & värderingar.
Bortsett från att en stark organisationskultur är ett viktigt kitt som gör det roligare att spendera tid på jobbet, visar forskning att företag som lever sina värdeord också är mer lönsamma. Ökad kundnöjdhet, större engagemang och bättre sammanhållning är fler exempel på effekter man kan se hos företag som lyckats med värderingsarbetet. Dessutom har företag med tydlig organisationskultur större tillväxt och är bättre på att hantera kriser än andra. Vilket förstås gör värderingsarbetet än mer aktuellt idag.
Så leder du en effektiv verksamhet – gå utbildningen Certifierad verksamhetsledare.
Du har säkert någon gång jobbat på eller besökt ett företag där det har känts antingen bra eller dåligt, utan att du kunnat sätta fingret på vad det beror på. Många gånger är det just organisationskulturen som skapat den känslan inom dig.
Organisationskulturen kan beskrivas som summan av ett antal sociala regler som finns på arbetsplatsen. De uppstår utifrån en blandning av värderingar, attityder och beteenden hos de som jobbar och/eller uppehåller sig där. Vad de tänker, tycker och gör. Hur de är mot varandra och mot andra. Därför är det viktigt att titta närmre på hur vi människor fungerar individuellt utifrån våra värderingar, om vi aktivt ska kunna jobba med företagskulturen.
Värderingar får vi med oss under uppväxten och de följer oss genom hela livet, oavsett om vi är hemma eller på jobbet. Förenklat kan man beskriva det som att värderingar är vår uppfattning om någonting är bra eller dåligt, en kompis som hjälper oss att ta ställning i olika frågor. När vi tagit de besluten skapar vi ett beteende, alltså vad vi gör. Och det är vad vi alla gör gemensamt som till slut föder en företagskultur.
Typiska exempel på en giftig företagskultur är platser där tystnadskultur råder, eller där ledarskapet bidrar till osund konkurrens mellan kollegorna – med ökande sjukskrivningar som ett brev på posten. Medan en sund kultur kan frodas där det är okej att misslyckas, där det finns bra förutsättningar för samarbete och uppmuntrande chefer.
Lästips: Sätt stopp för gnäll på jobbet!
Så, åter till effekten. Företag med en stark organisationskultur är mer lönsamma. Idag samsas fler generationer än någonsin på arbetsplatsen och medarbetarna är dessutom spridda över världen (eller åtminstone på olika hemmakontor runtom i landet). Att bygga en gemensam kultur är därför mer utmanande än tidigare – och ännu viktigare.
Flera undersökningar visar att när vi lever och verkar på en plats som går i linje med våra personliga värderingar har vi också lättare att känna passion och tillfredsställelse. När vi verkar mot våra värderingar skapar det istället stress.
Det innebär att du som chef behöver ta reda på och ta vara på era personliga värderingar för att medarbetarna ska kunna känna autenticitet på jobbet och därmed också bidra till en hälsosam organisationskultur.
Lästips: Därför ska du gå ledarskapsutbildning! 9 bra anledningar. Läs dem här!
För dig som är chef eller ledare är det en superstyrka att ha koll på inte bara vad du själv tycker, utan också vad dina medarbetare tycker och vill. Nu kanske du suckar och undrar hur tusan du ska kunna tillgodose allas personliga värderingar.
Men det handlar inte om att du ska slita ditt hår för att hitta värdeord som precis alla håller med om, utan om att få medarbetarna att se sin personliga tolkning av värdeorden. Till exempel kan omtanke för någon betyda att hen hjälper till att torka av lunchbordet för en stressad kollega, medan en annan kanske samlar in den där sista datan som behövdes till excelarket.
Få hjälp i HR-rollen genom att gå utbildningen Certifierad HR.
Kärnan ligger i att varje individ först går till sig själv och funderar på vad som är viktigt för just hen. På en vägg i Apollons tempel kan man finna uttrycket ”Känn dig själv”. En uppmaning av filosofen Sokrates som menade att ansvarsfullt beteende kommer först från självkännedom.
Som ledare har du både möjlighet till och ansvar för att skapa tillit och en trygg miljö för lärande. En kultur där du kan guida och uppmuntra dina medarbetare att berätta (både bra och dåligt) hur de upplever företagskulturen och vad de själva gör som påverkar känslan på jobbet.
Syftet med värdeorden är att få medarbetarna att känna att det viktiga är att de ingår i ett socialt, betydelsefullt sammanhang, inte vad ni säljer för produkt eller tjänst. Med en tydlig värdegrund kommer ni också ha större förutsättningar att locka ”rätt” personal till er arbetsplats. Människor jobbar för företagskulturer, inte för företag. Använd din chefsmakt till att utveckla fantastiska människor som gör fantastiska saker tillsammans. Det kommer också speglas i er lönsamhet.
Vill du veta hur du skapar en känsla av sammanhang på arbetsplatsen? Gör vårt kostnadsfria KASAM-test.
Har ni några uttalade eller outtalade värderingar på arbetsplatsen och vilka är de i så fall? Fundera på vad ni medvetet eller omedvetet kommunicerar mellan varandra. Vilka delar som gynnar personalen och företaget, och vilka som motverkar. Till exempel: används skitsnack i lunchrummet för att känna samhörighet? Eller skickar du som chef mejl sent på kvällen med uppmaning om att svara ”asap”? Många av våra beteenden sker automatiskt utan att vi tänker på det. Genom att lyfta fram dem i ljuset kan vi hitta nya, mer hälsosamma sätt att agera på.
Vill du som chef veta vad just du har för omedvetet beteende? Gå chefsutbildningen Certifierad ledare 1.0.
De flesta vet hur de ska utföra sina arbetsuppgifter men inte alltid varför de gör det. Vet dina medarbetare? Definiera och kommunicera varför er organisation behövs. Vilket värde tillför ni till era kunder? Varför är just ert företag viktigt? Och hur kan var och en bidra till helheten? Exempel: Företaget Apples ”varför” är till exempel inte att bygga smart och cool teknologi, utan att förenkla vardagen för människor.
För oss människor är det faktiskt livsavgörande att få vara en del av en grupp. Därför är det viktigt att vi får känna oss inkluderade. Istället för att ledningen bestämmer luddiga värdeord (och/eller vad de ska betyda i praktiken), fråga medarbetarna. Be alla på företaget att fundera över sina egna personliga värderingar och betona vikten av att de själva får välja vad värdeorden innebär för dem. Testa till exempel att i mindre grupper göra en övning som börjar med meningen ”det är viktigt för mig med…” och be personen att dela en specifik upplevelse kopplat till värderingen.
Vill du lära dig fler konkreta övningar, gå utbildningen Stärkt företagskultur & värderingar.
Integrera värdeorden i era utvecklingssamtal, kör temaveckor med olika ord i fokus, utse ”månadens värdekollega” – the sky is the limit. 🙂 Fråga din personal hur de själva tolkar företagets värdegrund och vad de vill göra rent konkret för att leva värdeorden.
Värdeord kan se bra ut på papper men för att faktiskt kunna leva efter dem behöver de vara mänskliga och görbara. För hur enkelt är det att leva mer innovativt? Ta de stora breda begreppen och byt ut de till ord som går att relatera till. Till exempel, istället för att säga ”respekt”, säg ”var ödmjuk”, istället för att säga ”innovation”, säg ”tänk utanför ramarna”. Var lekfull och se om ni kan hitta helt egna värdeord som era medarbetare kan relatera till.
Se till att ni regelbundet påminner varandra om den organisationskultur ni vill ha, och att ni tillsammans pratar om vad värdeorden innebär i konkreta handlingar. ”Respekt” kanske innebär att inte ringa varandra utanför arbetstid, eller att alltid komma i tid till möten. ”Innovation” kan betyda att du som chef ska uppmuntra dina medarbetare till att våga testa nya saker – även om (eller framför allt när) ni är rädda för att det kan bli fel.
Och var inte rädd för att våga göra de obekväma sakerna som krävs för att bibehålla eller skapa bra värderingar. Det kan innebära att ta jobbiga samtal med de som bryter mot normen och värderingarna. Det är viktigt, inte bara för den eller de det gäller utan för att tydligt signalera till hela organisationen vad som förväntas. Men kom ihåg att använda konstruktiv feedback! Vill du lära dig hur du kan hantera besvärliga samtal, gå vår utbildning Konflikthantering & svåra samtal.
När bilen krånglar ringer du bilfirman. När företagskulturen kärvar ringer du… oss, till exempel!
Om ni vill vända eller stärka företagskulturen kan ett professionellt stöd göra hela skillnaden. Vi anpassar vårt upplägg efter vad ni vill och behöver och stöttar dig från början till slut, hjälper till med analyser och undersökningar, ledarträning och kommunikationsplaner – till exempel. Så att du kan fokusera på det du gör allra bäst.
Vill du få mer kunskap & praktisk träning som rustar dig för att ta nästa steg i ert arbete med företagskulturen? Kolla in någon av utbildningarna Stärkt företagskultur & värderingar, Förändringsledning eller Certifierad verksamhetsledare.
Organisationskulturen förändras inte över en natt. Det tar tid att ändra på invanda beteenden. Låt det göra det! Fortsätt att kommunicera vad som förväntas av medarbetarna, och varför. Var uppmärksam på vad som sägs i korridoren och våga bemöta när något känns tokigt (men undvik attack eller försvarsmekanismer!). Och framför allt: lev som du lär.
Stärkt företagskultur & värderingar
Liten utbildning i förändringsledning – 5 tips
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!