Tala med aphjärnor på apors vis och attackerande kollegor på reptil. Bli en bemötandeexpert med hjärnforskningens hjälp och nå fram med neuroledarskap även när stress slagit ut kollegans logiska människohjärna.
Stress är den vanligaste orsaken till ohälsa idag och påverkar våra hjärnor tydligt även långt innan sjukskrivningen blir ett faktum. En stressad hjärna kan liknas vid en dator där du öppnar program efter program. Till slut blir systemet så överbelastat att något måste tvångsavslutas. Valet faller oftast på den del av hjärnan som hanterar vårt logiska tänkande, det vi kallar människohjärnan och som omfattar hjärnbarken och pannloben.
I det läget sätter du lätt känslorna i centrum. Du bearbetar situationen med ”aphjärnan” och är inte mottaglig för logiska argument. Fortsätter du att dras ned i en negativ stresspiral kommer aphjärnan att bli nästa ”dataprogram” som tvångsavslutas. Kvar blir din tillgång till reptilhjärnan och du upplever att attack eller flykt är de två enda lösningarna som står till buds. Så hur ska du som ledare då nå fram?
Bli en mästare på att coacha andra framåt – Ledarskap nivå 3 – läs mer här!
Genom att utgå från dina medarbetares stressnivå, kan du kommunicera framgångsrikt. Lyssna noggrant för att förstå om du har en människa, en apa eller en reptil framför dig. Reptilhjärnan svarar enbart på konkreta och tydliga budskap. Aphjärnan behöver främst förståelse och bekräftelse på sina känslor. Först när de behoven är uppfyllda, är det verkningsfullt att tala människospråk, med sakfrågan i centrum.
Att anpassa sig efter mottagarhjärnans aktuella läge kallas neuroledarskap. En beteendevetenskaplig studie vid Högskola Väst visar att chefer som genom ökad självinsikt och hjärnkunskap har lärt sig att tillämpa neuroledarskap både känner sig tryggare i sin egen ledarroll och har ökad framgång i sin kommunikation. Cheferna själva känner också minskad stress och en ökad förmåga att förstå och bekräfta sina medarbetare.
De blir helt enkelt inte lika skrämda av en attack, när de vet att det troligen är medarbetarens reptilhjärna som kräver uppmärksamhet och tydliga anvisningar. Känslostormar går också lättare att bekräfta och rida ut, kanske gång på gång, när insikten om att aphjärnan talar är stark.
När alla tre delar av hjärnan är påkopplade, fungerar vi förstås som bäst. Men en medarbetare som har fullt upp med att hantera sin stress är bara mottaglig för ett bekräftande apspråk, eller ett tydligt guidande reptilspråk. Så utöka din språkliga repertoar!
Människohjärnan (hjärnbarken och pannloben) är aktiv hos en person som befinner sig på en normal stressnivå. Tala människospråk genom att fokusera på sakfrågan och logiska resonemang. Utrymme finns för att diskutera olika perspektiv, konsekvenser, dåtid, nuläge och framtid.
”Om vi tänker rationellt, vad talar för och vad talar emot?”
Aphjärnan (limbiska systemet) har tagit över för stressade personer som sätter känslorna i centrum. Tala apspråket genom att visa stor medkänsla och förståelse. De känslomässiga behoven måste bli tillgodosedda innan den mänskliga logiken kan få fäste igen.
”Hur känns det?”
Reptilhjärnan (hjärnstammen) tar över och agerar reflexmässigt när stressnivån är konstant hög. Reptilspråket är det enda som fungerar för personen som instinktivt vill attackera eller fly. Övriga hjärnan kan ses som tillfälligt avstängd. Personen som befinner sig i ett mentalt krisläge kräver konkreta och tydliga budskap som visar vägen utan utrymme för missförstånd.
”Så här gör vi!”
Stort lycka till!
Fler lästips:
Så använder du giraffspråket (non violent communication)
Bättre gruppdynamik – så samarbetar du med jobbiga personer
Hur ska jag leda stressade medarbetare utan att själv gå sönder?
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!