fbpx

En lyckad säljutbildning som gav ringar på vattnet

Marknadsinformation ville ta marknadsandelar och bli ännu bättre på försäljning. I nära dialog med försäljningschef Peter Lindhe skapade Framfot en företagsanpassad säljakademi som har lett till högre tillväxt och ökad sammanhållning i teamet. Som ringar på vattnet föddes idéer till nya produkter och tjänster i företaget.

Jag vill också skapa akademi!

”Utbildningen har gett många positiva effekter.” säger Peter Lindhe, när vi träffar honom i DN-skrapan för en intervju. ”En sak är det gemensamma språket vi har fått. Det har gjort det lättare att komma vidare i säljprocessen för våra säljare. När du hamnar i en knivig situation som säljare är det mycket lättare att få hjälp av en kollega eller din chef när du kan beskriva problemet så alla förstår.”

Marknadsinformation AB har sen starten 2004 hjälpt många företag att hitta nya kunder med hjälp av sitt egenutvecklade system för målgruppsurval. 2019 såg ledningen möjligheter för organisationen att utvecklas och bli ännu bättre inom försäljning, så man bestämde sig för att satsa på utbildning. I nära dialog med försäljningschef Peter Lindhe byggde Framfot upp en företagsanpassad säljutbildning som fick namnet ”Marknadsinformation Sales Academy”. En företagsanpassad utbildning som samtliga säljare inom organisationen nu går igenom.

Utveckla dig själv som säljare – Bli Certifierad KAM. 2+2+2 utbildningsdagar. Läs mer här!

”I samtalen med Framfot jobbade vi väldigt mycket med behovsanalysen, alltså vad vill vi göra och varför.” berättar Peter. ”Och i stället för att bara gå på det vi först föreslog själva blev vi ifrågasatta, och fick i hemläxa att verkligen tänka igenom hur våra behov såg ut. Det tyckte vi var väldigt bra! Våra önskemål och Framfots erfarenhet av större utbildningsinsatser inom försäljning ledde fram till en utbildning som var perfekt för just oss. Utbildningen har förändrat vårt resultat enormt, både för enskilda säljare och för oss som team.

Vi har haft en god tillväxt de senaste åren och ökat med ungefär 20% per år. Under det här annorlunda Covid-året har vi ökat med 25%, och det är mycket tack vare den här företagsanpassade utbildningen. Den är en viktig pusselbit som har bidragit till vår tillväxt.”

Utveckling och samarbete i säljteamet

”Det är otroligt viktigt att utvecklas som säljare.” säger Peter. ”Det är ganska naivt att tro att just vi säljare inte skulle behöva utvecklas när verkligheten runt oss förändras hela tiden. Omvärlden förändras och vi måste hänga med i svängarna för att inte tappa farten.

Boosta säljet – även i svåra tider. 90 minuters företagsanpassat webbinarium. Läs mer HÄR.

Det är också jätteviktigt att hitta ett forum för samarbete inom säljteamet, och utbildning är ett sätt att göra det. Vi säljare är ofta mer individuella spelare, men när vi går utbildning tvingas vi att utmana oss själva framför de andra. Det blir pinsamma situationer ibland, men alla råkar ut för dem och då kan man börja bjuda på sig själv. Då blir det också lättare att ge feedback till varandra, både positiv och konstruktiv, och då växer teamet och blir mer framgångsrikt. Vi ska ju tillsammans vinna över konkurrenterna på de andra bolagen, och samarbetar inte vi så blir vi överkörda av andra som samarbetar bättre.

En utmanande och kul grej i utbildningen var när vi körde våra digitala pass i presentationsteknik. En uppgift vi fick då var att använda rekvisita i mötet med kunden, för att förstärka vårt engagemang genom rutan. Det var både läskigt och utmanade att göra det inför kollegorna i utbildningen, men det var jättebra! Och det är ett pedagogiskt grepp som alla jobbat vidare med nu efter utbildningen.

Framfots SPRINT-metod är väldigt bra också. Det är en enkel pedagogisk modell, men den fungerar. Det blir väldigt bra när du har både ”före, under, efter” för det får kunskapen att fästa.”

Väldigt nöjda med samarbetet

”Vi är väldigt nöjda med samarbetet med Framfot.” säger Peter. ”Det har varit en viktig pusselbit i vår framgångsresa. Det har varit utmanande men på ett ödmjukt sätt. Man kommer inte undan! Man måste öva och sätta sig i knepiga situationer, vilket är väldigt lärorikt, men jobbigt. Man är ofta ganska trött efter passen.

En positiv aspekt för mig som beställare av utbildningen är att när jag har kontakt med Framfots egna säljare känner jag igen metoderna som lärs ut. Jag får känna på hur metoderna tas emot av mig som kund vilket är väldigt lärorikt. Framfot är noga med ”före, under, efter” även i säljprocessen, och jag har lärt mig hur viktig efterköpskänslan är, inte bara inom utbildning utan även inom försäljning.

Framfot är väldigt bra på att stämma av efter varje utbildning så det känns bra för mig som kund, att allt har blivit rätt och att vi är nöjda. Väldigt professionell uppföljning!

En positiv bieffekt av utbildningen är att det blivit mycket produktutveckling. Utbildningen, och särskilt behovsanalysen, har väckt många nya idéer och tankar. Det har blivit mycket utveckling av nya tjänster och arbetssätt. Varför gör vi så här? Varför gör vi inte så här i stället? Vi hade kört på i samma spår ett tag med sådant vi visste fungerar i vår bransch, men genom att utveckla behovsanalysen fick vi nya idéer kring hur vi kan använda vår datainformation, som våra kunder nu kan dra nytta av och få ännu mera kunder från.”

Digital utbildning gav bättre effekt

”Vi började med fysisk utbildning, men sen kom pandemin vilket gjorde att vi gick över till digital utbildning.” berättar Peter. ”Vi ville egentligen avvakta då, och gå fysisk utbildning senare, men vi kom fram till att vi inte kunde vänta på det. Och faktiskt slutade det med att alla uppskattade den digitala utbildningen ännu mer än att gå på plats.

Digital utbildning gav bättre effekt för oss tidsmässigt eftersom inga resor behövs till och från utbildningstillfället. Och resultatmässigt blev det också mer effektivt digitalt. Det blir mer fokus på utbildningen och inte så mycket snack runt bordet om annat.

Det är också en fördel när vi ska öva presentationsteknik att alla sitter hemma i en trygg hemmiljö. Alla är mer avslappnade hemma och det leder till att man vågar testa gränserna mer och utmana sig själv. Det enda vi har saknat när vi gått digitalt är de trevliga fikapauserna tillsammans i Framfots lokaler.”

 

FLER KUNDER BERÄTTAR:

Nöjdare kunder och bättre rustad personal – utbildning lönade sig för Puls & Träning

Capio Närsjukvård: Satsning på ledarskapet blev en vinst för alla

Intercopys säljkår lyfter med nya verktyg

 

Referenser

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: