Så hanterar du nervositet vid nästa presentation

Drömmer du mardrömmar om hur du står framför en publik och ska hålla tal? Du är inte ensam. Faktum är att vi människor generellt är mer rädda för att prata inför folk, än vad vi är för att dö. Men här tipsar vi om några saker du kan göra och tänka för att övervinna din nervositet vid nästa presentation.

Hantera nervositet presentation utbildning

Forskning visar att din puls kommer att öka när du ställer dig framför en grupp, oavsett hur van talare du är. Kanske darrar knäna och munnen känns torr som fnöske. Var lugn – det är mänskligt och helt normalt.

Men det finns några saker du kan göra och tänka för att hantera din nervositet. Så att du kan njuta av stunden nästa gång du ska hålla en presentation.

Liten utbildning i presentationsteknik: hantera din nervositet

4 enkla knep kommer att utveckla dig som talare och person.

1. Ta chansen och träna!

För att bli riktigt bra på något finns ju egentligen bara ett recept: träna! Du kan läsa 100 tips och råd men i slutändan handlar det om att träna praktiskt på det du vet att du ska göra. Det kan du dels göra genom att ta varje chans du får till att stå framför människor och prata.

Du får också chans att öva om du går en utbildning i Presentationsteknik & Retorik. Där kommer du få konkreta verktyg och metoder för att planera, lägga upp och genomföra övertygande presentationer. Dessutom får du omsätta kunskap i praktiken på plats, samtidigt som du får feedback och coachning från en duktig utbildare. Vilket är bland det bästa du kan göra för att må och prestera bättre nästa gång du ska upp på scenen.

Ett annat sätt att träna är att tänka dig in i ett antal scenarion, som de här:

2. Skippa ”den rätta känslan”

Precis innan du ska gå upp på scenen får du en dålig känsla. Den rätta känslan som gör att det kommer gå bra har inte infunnit sig. Istället är det enda du kan tänka: ”när det känns så här kommer det att gå dåligt!” Då kan det vara bra att förhålla sig till vad som är verkligt.

Om vi tittar på sambandet mellan känsla och faktiskt utfall, ger det oss fyra alternativ.

  • Det kan kännas bra och det kan gå bra
  • Det kan kännas bra men gå mindre bra
  • Det kan kännas dåligt och gå dåligt
  • Det kan kännas dåligt men gå bra

Du kan inte bestämma vad som händer i framtiden men du kan skapa förutsättningar för att det ska gå bra. Med andra ord: fokusera på deltagarna och på det du ska göra istället för på dig själv och eventuella tankespöken. Du känner det du känner just nu – så är läget, bekvämt eller inte.

Gör så här: Istället för att lägga energi på att försöka få rätt känsla, koncentrera dig på det som skapar bäst kontakt med deltagarna. Bestäm i förväg ett fokus för din stund på scenen. Till exempel att du under din presentation ska vara aktivt nyfiken på deltagarna så att de känner sig sedda.

3. Låt de fysiska uttrycken komma och gå!

Under de första minuterna av din presentation kanske det märks att du är nervös. Handen skakar när du greppar om vattenglaset. Kinderna blossar och rösten skär sig. Och du – det är helt okej.

Gör så här: Låt åhörarna se det! Fortsätt att göra ditt jobb (alltså: håll presentationen), det inger respekt. Kom ihåg att du inte är ensam om att bli nervös inför publik. Om du visar vem du är och tillåter dig själv att vara nervös, kommer åhörarna snabbt slappna av och gilla dig. De allra flesta vet hur det känns att vara utanför sin komfortzon och det är få människor som tar illa upp för att du är det. Låt de fysiska uttrycken komma och gå, fortsätt att fokusera på ditt budskap och på de som ska ta emot det. Fler bra knep på hur du kan använda kroppsspråk i din presentation får du i utbildningen Presentationsteknik & Retorik.

4. Se din publik!

Du kommer av dig mitt i presentationen och vet inte hur du ska ta dig vidare. Många blickar är fästa på dig och pressen stiger. Någon harklar sig uppfordrande och någon annan skrollar uttråkat på sin telefon. Du vill helst försvinna genom en osynlig lucka i golvet.

Gör så här: Faktum är att när du går upp framför en grupp blir du ledare i rummet. Tänk på att ingen av de som tittar på dig nu vill dig något illa. De allra flesta människor vill däremot bli sedda, och därför vinner du mycket på att visa att du ser dina deltagare. Fokusera på att vara positivt lyhörd och uppmärksam på de som verkar extra nyfikna på det du säger och visar. Se din presentation som en vanlig konversation mellan dig och en annan person, med enda skillnad att du pratar lite mer och med några fler just nu. I samma sekund som du märker att du får en bra kontakt med åhörarna kommer din positiva känsla också bli starkare.

Fler tips om bättre presentationsteknik hittar du i vår artikel om hur du snabbt får bra kontakt med publiken och vinner förtroendet i rummet.

Beställ vår utbildningskatalog!

Vilket är ditt nästa steg? Vi bjuder på verktygslåda för kompetensinventering i katalogen som ger dig svaret. Den hjälper dig förankra din utveckling hos din chef.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy. En gång i månaden får du vårt nyhetsbrev som hjälper dig nå framgång i din yrkesroll. Du kan självklart avregistrera dig när du vill.

Vill du ha offertförslag?

Är du intresserad av utbildning är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert eller tar fram en lösning skräddarsydd för er.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy. En gång i månaden får du vårt nyhetsbrev som hjälper dig nå framgång i din yrkesroll. Du kan självklart avregistrera dig när du vill.

Utbildning för framgång

Framfot erbjuder praktiska och behovsanpassade utbildningar inom ledarskap, sälj, marknadsföring, kommunikation och HR. Läs mer om våra kurser via nedanstående länkar.

Seminarium: Från duktiga specialister till riktiga ledare

Vi bjuder på konkreta verktyg för ett modigare ledarskap. Frukostseminarium i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Varför gör de inte som jag säger?

Kostnadsfritt seminarium om ledarskap – i Stockholm, Malmö och Göteborg. Boka din plats idag!

Prenumerera på våra tips för framgång

Ligg steget före med praktiska tips du har direkt nytta av i din vardag.