fbpx

Psykologisk trygghet i en hybridvärld – går det?

Psykologisk trygghet är den viktigaste faktorn för framgångsrika team. Men hur får man till den där vinnande kulturen där medarbetarna känner samhörighet och vågar visa sig sårbara, när delar av teamet jobbar helt eller delvis på distans? Här får du 6 tips som hjälper dig att forma effektiva team med hög psykologisk trygghet – även i en hybridvärld.

Glad kvinna tittar in i datorskärm

Bli Certifierad ledare! Skaffa verktyg för att bygga starka team och stå trygg och respekterad i rollen som chef. 2+2+2 utbildningsdagar. Läs mer här!

företagsanpassad utbildning?

Tillbaka på kontoret igen efter en (lång!) tids distansarbete och allt är frid och fröjd. Eller..? Pyr det lite missnöje i gruppen plötsligt? Kanske viskas det bakom ryggar. Någon har fått svårare att få ihop livspusslet. Några har längtat efter att jobba på plats – och blir besvikna när andra kollegor fortsätter att jobba hemifrån. Ni hittar nya sätt att mötas och samarbeta på. Ibland går det bra och ibland blir det magplask. Kanske har ni rent av byggt upp en samverkansskuld efter att under lång tid tvingats prioritera andra saker än just samverkan. Och mitt i allt står du som chef och undrar hur du ska få ihop det.

Psykologisk trygghet viktigaste faktorn för högpresterande team

Forskning visar att psykologisk trygghet är den viktigaste faktorn för effektiva team. Det handlar i korta drag om att bygga en kultur där varje person i teamet vågar vara öppen och visa sårbarhet på jobbet. Att våga ställa frågor som kan kännas dumma och berätta om eventuella misstag eller farhågor i gruppen. Lyckas ni med det, finns många vinster att hämta. Med större psykologisk trygghet i gruppen ökar era chanser till bättre beslut, härligare gruppdynamik, högre innovationshöjd och mer produktivitet, till exempel. Andra fördelar är att ni minskar risken att förlora affärsmöjligheter i onödan, att ta omständliga omvägar till målet, att upprepa samma misstag om och om igen, eller att tråkigt tjafs frodas bakom någons rygg, till exempel. Mer om det kan du läsa här: Den viktigaste faktorn för effektiva team – så skapar du psykologisk trygghet.

Att skapa och upprätthålla psykologisk trygghet är inget lätt uppdrag. Och forskning från bland annat Kungliga tekniska högskolan visar nu det vi och många andra upplevt: att samarbete i den så kallade hybridvärlden kommer med flera utmaningar. Inte minst när det gäller att bygga psykologisk trygghet.

Hybridmöten är sällan lyckade

Hybrid betyder korsning och i just det här fallet pratar vi alltså om det allt vanligare fenomenet att i ett team blanda distansarbete med jobb på kontoret. Den hybrida arbetsplatsen kommer med både fördelar och utmaningar.

Forskning från KTH visar till exempel att hybridmöten sällan är lyckade. Även om intentionen är god kan hybridmöten – alltså möten där ett antal mötesdeltagare sitter i samma rum, medan någon eller några deltar på distans – öka problemen med till exempel exkludering och samarbetssvårigheter i gruppen. Det menar forskaren Jens Edlund i en artikel på KTH:s webbplats. Edlund nämner också hur vi människor när vi möts i grupp omedvetet favoriserar och håller med medlemma i ”det egna laget” – alltså personer som sitter i samma rum eller ingår i samma grupp. När vissa deltar på distans skapar det olika förutsättningar för deltagarna och en sämre balans i mötet.

6 steg som formar effektiva team i en hybridvärld

En avgörande framgångsfråga för dig som leder ett hybridteam är alltså: Hur skapar man en stark sammanhållning och psykologisk trygghet i gruppen, när deltagarna arbetar på olika platser och på olika sätt? Och hur ska du som ledare hitta balansen mellan vad dina medarbetare vill och behöver, och vad verksamheten kräver för att vara framgångsrik? Här kommer 6 heta tips som du kan börja med.

1. Bygg en workshop – sätt era ramar

Första steget är att prata med teamet. Hjälp varandra att förstå era olika utmaningar. Hur medarbetarnas privat- och arbetsliv påverkas av att jobba på distans eller i en hybridlösning, men också hur det påverkar dig som arbetsgivare. Och framför allt – hur ni kan bygga ett arbetssätt som fungerar bra för både verksamheten och medarbetarna. Målet är att dela ansvar och ägandeskap för den här frågan.

Det jobb ni gör tillsammans är förstås precis lika viktigt idag som det alltid har varit. Men pandemin har ställt mycket på sin spets och visat att det finns andra saker i livet som också behöver få ta plats. De verksamheter som lyckas hitta rätt i balansen mellan jobb och fritid kommer få ett stort försprång. Om ni i ert team öppnar upp och är tydliga och transparenta kring vilka behov ni har på jobbet, och dessutom känner ett gemensamt ansvar för att lyckas, är ni på god väg. Oavsett vilka farthinder som ligger framför er.

Vill du få hjälp med att bygga en utbildningsinsats eller workshop som ger resultat på riktigt?

kontakta oss!

2. Inkludera alla i möten och beslut

Det är lätt hänt att diskutera ett projekt med de du har inom räckhåll – oavsett om det är två kollegor du råkar få syn på i kontorslandskapet eller den kollega som alltid svarar i telefon. Och det är förstås inget fel med det. Det viktiga är att säkerställa att alla känner sig inkluderade. Det handlar inte om att alla ska veta allt, utan om att alla ska få tillgång till den information de behöver. Och, inte minst, om att alla ska känna sig sedda och inkluderade på jobbet.

Att helt strunta i hybridmöten är ett bra första steg. Se istället till att alla era möten sker på distans (om flera av er är på kontoret deltar var och en med varsin skärm, mikrofon osv). Kanske behöver ni se över möbleringen på kontoret för att det ska lyckas?

Lär dig att leda effektiva och lyckade möten som ger resultat, i utbildningen Facilitera workshops & möten. Boka här!

Ett annat bra steg är att bygga strukturer för kommunikation som fungerar för er – så att ert team inte delas upp i ett a- och b-lag. Det kan handla om ett molnbaserat projektverktyg där alla kan följa utvecklingen av olika projekt, eller om ett veckomöte där var och en berättar om vad som är på gång i veckan.

3. Var tydlig med era spelregler

Oavsett om ni precis dragit igång ert hybrida arbetssätt eller om det funnits med er länge – se till att era spelregler och förväntningar på varandra är tydligt uttalade. Punkt slut.

4. Ta det lugnt!

Rom byggdes inte på en dag, och allt det där. Att skapa trygghet i en grupp tar tid. Och måste få göra det. Det bästa du kan göra för att komma framåt är att våga ta ett litet steg idag. Är det att boka in avstämningsmöten med dina medarbetare? Ska ni börja med incheckning i era gruppmöten? Eller varför inte boka in dig själv eller någon av dina medarbetare på utbildning? Kolla in utbildningsprogrammet Certifierad ledare där du får träna praktiskt på det just du behöver för att lyfta ditt ledarskap några snäpp. I vårt webbinarium Forma team i världsklass med psykologisk trygghet får du också handfasta tips om hur du kommer igång med att utveckla ert team.

5. Var en vakthund!

Psykologisk trygghet tar lång tid att bygga upp, men kan raseras på några få minuter. Det är helt normalt för oss människor att hålla inne med sanningar och farhågor, även om de är högst relevanta, om vi inte är säkra på att de kommer tas emot på ett bra sätt. När vi väl tar risken att säga något och blir kapade vid fotknölarna kommer vi antagligen inte att göra det igen. Och ingen annan heller.

I din roll som ledare behöver du vara lyhörd för signaler om att något är på tok. Uppmuntra nya idéer och att någon berättar om sin oro. Försök fånga upp till synes oskyldiga kommentarer som kan såra, och våga ta tag där det skaver.

Lättare sagt än gjort? Få den träning du behöver i utbildningen Konflikthantering och svåra samtal. Läs mer här!

6. Fokusera på er gemensamma utveckling

Eller som Amy Edmondson, professor vid Harvard Business School som studerat ämnet psykologisk trygghet i många år uttrycker det: ”frame the work as a learning problem, not an execution problem”.

Kommunicera att ni gör en gemensam resa mot era mål. Just nu är framtiden oviss och ingen har varit där! Därför är allas hjärnor och röster till hjälp. Var öppen för invändningar och fokusera på lösningar hellre än att ifrågasätta varför någon gjort något fel. Till exempel: ”Hur ska vi göra för att detta ska fungera bättre nästa gång?”

Stort lycka till!

 

FLER LÄSTIPS:

Så skapar du psykologisk trygghet i gruppen – 6 tips

Självbestämmandeteorin, 3 steg till inre motivation

5 saker riktigt bra ledare gör

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Webbinarium

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: