Trollfabrikernas största drivkraft är att få dig ur balans. Här kan du läsa om hur de gör det – och vad vi tillsammans kan göra för att få trollen att spricka.
Tänk dig att du brinner för en åsikt – du vet att du har rätt – men resten av världen har av någon outgrundlig anledning inte förstått det än. Det kan handla om en viss ledarstil, crossfit, miljöpåverkan, årets nya smaker på glass eller att folk är på olika sätt beroende på var de är födda. Eller något helt annat.
Hur ska du nå ut med ditt budskap och lyckas övertyga andra? Lösningen stavas retorik. Med rätt retorik kan du få med dig andra – antingen genom att lyfta och leda, eller genom att splittra grupper, trycka ner folk i skorna och göda andras rädslor.
Skulle det kunna hjälpa din sak att bygga en sån där trollfabrik? Låta påhittade karaktärer – till synes helt verkliga och lagom vettiga – sprida ditt budskap på olika sätt? En fejkad nyhet om hur utebliven crossfit-träning kommer att skada dina barn?
Ja, kanske.
Fast ändå inte.
Att ljuga, manipulera och använda andras rädslor för att övertyga är inget vi rekommenderar. När det kommer till politiska partier i en demokrati är såna metoder bortom alla gränser för vad som är okej. Men det är en metod som används, har det visat sig.
I en dokumentär gjord av Tv4 visades nyligen hur ett av våra riksdagspartier satt upp ett system för att sprida desinformation och propaganda. Här går vi igenom vad det betyder, och hur du kan genomskåda det.
För dig som vill veta mer om positivt laddade metoder som får med andra på tåget: Här kan du läsa om hur du vinner nästa argumentation genom att använda din medkänsla. Vi har också skrivit om hur du övertygar och engagerar andra med hjälp av ditt ethos, logos och pathos.
Retorik betyder vältalighet och handlar om konsten att tala väl och övertyga. För dig som ledare är förmågan att övertyga så klart viktig. Och övertyga, det gör vi genom att aktivera andras känslor. Oavsett om du är teamledare på en helt vanlig arbetsplats, eller högt uppsatt i ett politiskt parti, har du en unik möjlighet att framkalla känslor som stolthet, medkänsla, tillit och (arbets)glädje i din grupp. Eller på andra sidan av skalan: oro, tvivel och fruktan.
Det senare ser vi allt mer av i det politiska landskapet, inte minst på sociala medier och i olika forum, där desinformation och propaganda får känslor som oro, tvivel och fruktan att växa som ogräs. ”Agerar vi inte nu, kommer det här att hända!” är ett vanligt sätt att gödsla på.
Retorik är inte bara ett verktyg för den som står i en talarstol och pratar framför stora massor, utan något som används överallt i din vardag. Att vässa dina kunskaper i retorik hjälper dig att upptäcka när någon försöker manipulera dig. Dessutom kommer du bli bättre på att argumentera för din sak, hitta rätt svar på tal och övertyga andra.
Precis det får du träna på i den här utbildningen: Praktisk retorik, 2 utbildningsdagar + blended learning.
Desinformation är avsiktligt falsk eller vilseledande information som sprids på ett planerat sätt. Ofta med syfte att påverka någon politiskt, ideologiskt, eller för att tjäna pengar. Ett vanligt sätt att sprida desinformation är att förpacka den så det ser ut som en nyhet. I takt med teknikens och internets utveckling tar desinformation och fejkade nyheter allt större plats. ”Tekniken har gått fram så mycket att vem som helst idag kan sprida ”fake news” på ett sätt som ser både professionellt och trovärdigt ut”, säger Thomas Nygren, Docent vid Uppsala universitet, i en intervju med Svensk Internetstiftelse.
Kortfattat kan man säga att propaganda är ett budskap från en avsändare till en mottagare, med syfte att få mottagaren att ändra sin uppfattning, övertygelse och kanske också sitt beteende. Här används retoriska grepp i hög grad! För att du ska bli övertygad, behöver du känna känslor.
Propaganda är, till skillnad från desinformation, inte alltid osann, farlig eller negativ. Ändå finns det många såna laddningar i ordet. Syftet med propaganda är aldrig att informera, utan att påverka ett stort antal människors åsikter och värderingar. Det gör att propaganda ofta är osaklig, vinklad och ibland helt osann.
Att bygga propagandamaskiner – alltså ett systematiskt sätt att föra ut sitt politiska budskap på – är inget nytt. Det har skett lite här och var under åren, framför allt i odemokratiska samhällen. När vi googlar kommer en artikel från Världens Historia högst upp och där står att läsa: ” Efter maktövertagandet 1933 gick nazistledningen in för att skapa den perfekta propagandamaskinen. Tyskarna skulle bombarderas med regimens budskap – på gatorna, i dagspressen eller när de kopplade av i biomörkret.”
Idag sker propagandaspridning i tv, videoklipp och tidningar – men framför allt på nätet. All propaganda är inte dålig, men när den bygger på desinformation, då blir den skadlig.
En trollfabrik är en organisation där man skapar och sprider desinformation. En propagandamaskin. Syftet är att manipulera dig genom att sprida åsikter och falsk information. Det gör man bland annat genom så kallade troll, vilket är fejkade konton på t.ex. sociala medier. Det finns nättroll som styrs av människor, och det finns trollkonton som styrs av datorer och botar. Risken är stor att du redan stött på flera av dem på olika platser på nätet. De verkar ofta vara helt vanliga människor.
1. En falsk eller vinklad nyhet publiceras på en obskyr webbplats, som kan se seriös ut.
2. Nyheten sprids i sociala medier och olika forum, ofta av botar som kan skapa stor spridning på väldigt lite tid.
3. Trollkonton – styrda av människor eller datorer – gillar, delar och kommenterar inläggen, som då når ut till fler.
4. Riktiga människor ser nyheten, som vid det här laget har många likes och kommentarer. ”Det här har många gillat och delat, det måste vara sant!” tänker vi och delar vidare.
Trollen kan också användas för att kommentera verkliga nyheter och inlägg. Syftet med det är att skapa en illusion av att ”så här tycker ALLA!” Från Elna i Skåne till Mahmout i Haparanda – nästan ALLA i det här kommentarsfältet håller med om att Crossfit borde vara obligatorisk aktivitet på alla svenska arbetsplatser.
På så vis kan människorna bakom trollfabriken styra samtalet i t.ex. sociala medier.
Förutom att det är oärligt och fult att gömma sig bakom trollmasker, både som privatperson och som organisation, är risken stor att trollen sprider desinformation. Dessutom lägger de rabarber på samtalet som sker omkring oss, genom att synas och höras i olika medier och kommentarsfält.
Eftersom det ofta handlar om politik påverkar det oss alla i högsta grad. Transparens och öppenhet är grundläggande för en demokrati. Den information som avgör vilka medborgarna röstar på ska så klart vara korrekt.
Troll har tydliga agendor och arbetar strukturerat för att få dig ur balans. Ofta är de riktigt bra på att argumentera för sin sak – att kalla dem genier vore att överdriva, men de har koll på retorik. Så hur kan vi göra för att riva trollfabrikerna?
Det första, viktigaste knepet är just det! Var försiktig med vad du delar och sprider. Trollen är riktigt bra på att paketera sina budskap så de ser sanna ut. Var källkritisk och tänk ett extra varv innan du trycker på dela-symbolen.
Troll älskar att uppröra! De vill piska upp känslor som oro, tvivel och fruktan. Om du möter någon som försöker provocera dig (eller andra) i ett kommentarsfält och känner hur du dras med av olika känslor – andas och ta det kallt. Försök undvika att svara i affekt. Håll dig saklig och tydlig.
Undersök om det finns en verklig människa bakom kontot. Troll lämnar sällan privata uppgifter, men ibland använder de falska identiteter. Be om källor till de påståenden som sprids.
Det bästa sättet att få ett troll att spricka, är att rikta ljuset mot vad som sker. Troll använder sig – precis som riktiga människor – av olika retoriska knep för att driva diskussionen i den riktning de vill. Genom att lära dig mer om de knepen kan du också uppmärksamma när de används. Om någon till exempel försöker byta ämne kan du svara så här:
”Nu byter du fokus. Vi är här för att diskutera er trollfabrik (crossfit/årets glassmaker/etc.). Det andra får vi ta en annan gång.”
HÄR kan du läsa om härskarteknik, sandlåderetorik och hur du kan bemöta det.
Vi som är mänskliga får också hålla oss just mänskliga, även på nätet.
HÄR kan du läsa om hur du vinner argumentationer, med medmänsklighet.
Om du stöter på någon som liknar ett troll någonstans på nätet, försök att dra ut hen i ljuset så kanske hen spricker. Våga säga emot. Testa om det fungerar att säga: Du verkar vara ett troll. (Poff!).
—
Tillsammans hjälps vi åt för att skapa ett bättre klimat, online och i verkliga livet. På Näthatshjälpen kan du läsa mer om nättroll och hur de kan hanteras.
Varmt lycka till.
FLER LÄSTIPS:
Fakta eller fake news? 3 retoriska knep att ha koll på
Så hanterar du härskarteknik och sandlåderetorik
Fatta bättre beslut! 5 tips som vässar ditt rationella tänkande
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!