Så blir du bättre på kundbearbetning

Strategisk kundbearbetning kan lätt bli en öm punkt på att göra-listan. Du vill mer, men så ringer telefonen, drömkunden kommer in i butiken och det är lätt att skjuta planeringen på framtiden och fortsätta jobba som du alltid gjort. Här är 8 steg för att prioritera och strukturera din kundbearbetning.

Effektivare kundbearbetning

Bli Certifierad KAM-säljare! Du får kunskap och praktisk träning för att sälja mer och ha roligt medan du gör det. Läs mer här.

Bättre kundbearbetning i 8 steg

Effektivare kundbearbetning gör att du når rätt kunder i rätt tid. Med strukturen på plats fångar du upp nya möjligheter på både kort och lång sikt. Därför bjuder vi på ett snabbt sätt att strukturera och planera säljarbetet, för bättre kundbearbetning. Gör det på egen hand eller tillsammans på nästa säljmöte.

 1. Lista alla kontaktvägar

Ta en whiteboard, en surfplatta eller penna och papper och lista alla potentiella vägar att hitta nya affärer. Både de ni redan använder er av och helt outforskade. Det kan handla om sociala medier, inköpta leads, besökare på hemsidan, egen eller inköpt mötesbokning, fördjupa relation med befintliga kunder, med mera. Låt tanken flyga fritt!

2. Gradera utifrån säljpotential

Hur stor är chansen till köp per kontaktväg, och hur stort skulle det köpet vara? Testa att sätta betyg utifrån möjlig avslutsfrekvens och snittaffär per kontakt. Multiplicera betygen för att ge kundkontakten ett värde.

Fundera också på hur er kundstock ser ut just nu. Behöver ni hitta sätt att få befintliga kunder att köpa mer, eller lägga krut på att få in nya namn i stocken?  Även om nykundsbearbetning ger sämre avkastning (just nu!) och tar längre tid än att bearbeta befintliga kunder, så kan det vara värt det på sikt.

Gör vår digitala utbildningsanalys för sälj och marknad. Den ger dig en hint om vilket som är ditt nästa, bästa steg mot framgång.

3. Prioritera kundkontakterna

Sätt ramarna för enkel prioritering så att du får tid till allt du behöver. Det kan till exempel vara att kunder som kontaktar er, inköpta leads och sådana som på andra sätt spanar efter det ni säljer just nu, prioriteras omgående. Och att du varje vecka avsätter en fast tid för sådan bearbetning som inte behöver göras varje dag, men som inte heller får falla mellan stolarna.

4. Beskriv hur

Hur ska ni göra för att få ut maximal effekt av varje kontakt? Sätt rutiner! Till exempel: om du pratar med en beslutsfattare – boka in ett möte! För kontakter via sociala medier – ha en eller flera färdiga pitchar som sparar tid. Kort och koncist.

Jobba praktiskt med säljprioritering och bättre kundbearbetning tillsammans med en erfaren utbildare, i någon av våra säljutbildningar.

5. Sätt rutinen som får det att hända

Ska det spikas en återkommande tid i kalendern eller görs det löpande? Av vem?

6. Synliggör

Skriv ut & sätt upp på väggen framför dig, sätt upp blädderblock på säljtavlan eller ta en bild som du enkelt kan plocka fram på mobilen. Se exempel här!

7. Sätt en påminnelse i kalendern

Börja varje dag med att ägna två minuter åt prioritetslistan och bestämma vad fokus är idag. Ett förslag är att dela upp dagen i för- och eftermiddagspass – så finns tid att ägna ena delen åt bearbetning och den andra åt möten, offerter och annat som dyker upp.

8. Agera!

Finns det en chans att du skulle kunna bli bättre på kundbearbetning genom att gå igenom de här stegen? Gör det och gör det nu!

Vill du lära dig mer?

Struktur på högre nivå och mer fokus på hur kundens organisation och affär fungerar, får du i utbildningen Försäljning nivå 3 – värdeskapande försäljning.

Lycka till!

FLER LÄSTIPS:

Säljteknik som hjälper kunden att köpa

4 tips för ett bättre säljsamtal

Gratis säljutbildning: Vad är ett behov?

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Framgångsmagasinet

Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: