Engagerade, ihärdiga medarbetare som levererar perfekta resultat å ena sidan, men överarbetade uppgifter och uppskjutna deadlines å andra. Är lösningen att undvika perfektionister i teamet? Nja, studier visar att perfektionism blir allt vanligare och att framtidens ledare därför behöver kunna hantera det. Här är några väsentliga saker du kan tänka på.
Med en perfektionist i teamet behöver du inte oroa dig för slarv eller halvdana resultat. Fördelarna med att ha perfektionistiskt lagda medarbetare är flera. Det är engagerade, motiverade personer som är noggranna och inte har något problem med att jobba långa dagar om det behövs. En perfektionist ställer höga krav och ofta kan det leda till att nivån i organisationen generellt höjs. Det är positivt! Men det är ena sidan av myntet …
För å andra sidan kan perfektionister på jobbet skapa frustration. De kan lägga orimligt mycket tid och energi på detaljer, ha svårt att få saker ur händerna och har en tendens att skjuta upp saker och ting. De kan även ha svårt för att delegera och kan uppfattas som kritiska och otåliga med andra.
Läs också: Coachande ledarskap 7 steg för att komma igång
Forskning visar två saker. Dels att överdriven perfektionism innebär ökad risk för utbrändhet, stress och ångest och i längden leder till ohälsa. Och dels att fenomenet perfektionism ökar bland den unga generationen. Framtidens ledare kan alltså inte ducka för problemet utan behöver prioritera ämnet och lära sig hantera det.
Hur mår ert team? Gör quiz och få svar direkt 👇
Det finns några viktiga saker som du kan tänka på när du leder personer med perfektionistiska drag. Sammanfattningsvis handlar det om att skapa en arbetsmiljö där fördelarna med perfektionism används på rätt sätt samtidigt som de negativa effekterna mildras.
Läs om vad nya studier säger: Perfektionism på jobbet – bra eller dåligt?
En grundläggande insikt att sträva efter är: Perfektion är inte ett mått på framgång. Perfektionister är rädda för att göra fel och tycker det är jobbigt att ”misslyckas”. De vill leverera perfekta resultat eftersom allt annat är att visa svaghet eller sårbarhet.
När din medarbetare verkar stressad över en uppgift, hjälp hen att styra bort från katastroftankar på vad som skulle kunna gå fel eller bli dåligt. Din uppgift är att kommunicera att misslyckande inte är en svaghet. Tvärtom behöver vi alla göra fel och misstag för att lära oss och utvecklas.
Perfekt är den lägsta godtagbara kvaliteten för en perfektionist. Och personen har också svårt att skilja mellan person och prestation. Därför drivs perfektionisten av känslan ”jag är så bra som jag presterar” vilket ofta leder till att hen överarbetar.
Överdrivet höga mål kan öka rädslan för att misslyckas och leda till handlingsförlamning. Sätt därför rimliga mål istället för perfekta mål för din medarbetare. Om personen själv sätter sina mål kan hen behöva hjälp med att identifiera vad som är görbart och få stöd med att sätta realistiska mål. 80 % istället för 100 % är bra och räcker fint.
Var tydlig med att du inte förväntar dig perfekta resultat och uppmuntra till att GOOD ENOUGH ÄR VÄLDIGT BRA.
Bara gört! Det är BÄTTRE ATT GÖRA än att göra det perfekt. När ett misslyckande upplevs som något jobbigt så är det naturligt att försöka undvika misslyckandet. Därför skjuter perfektionister ofta upp saker.
Starten är ofta den svåraste delen. Om du märker att din medarbetare har svårt att börja med en uppgift kan du uppmuntra att ta små steg, ett i taget. Sätt delmål tillsammans. Boka in regelbundna avstämningar för att undvika att personen lägger för mycket tid och energi på ett jobb.
Uppmuntra en öppen kultur där personalen kan vända sig till dig eller någon kollega med frågan ”är jag på väg att överarbeta det här?”
Perfektionister har svårt att prioritera. Allt kan upplevas som viktigt. Därför kan onödigt komplexa uppgifter vara stressande och följden bli att arbetet blir försenat eller aldrig ros i land. Ge rätt förutsättningar genom att hjälpa medarbetaren att sortera och välja bort.
Tänk på att perfektionister är rädda för kritik. Fundera därför igenom hur du lägger upp din feedback. Även om den består av både positivt och negativt så kommer din perfektionistiska medarbetare att fokusera på det negativa.
Jobba med stärkande feedback. Undvik att problematisera för mycket och påminn om tidigare erfarenheter och framgång. Var stöttande. Jag tror du klarar detta. Det spelar ingen roll om det inte blir perfekt. Och även om det inte går bra så finns jag där och stöttar dig.
Ha tålamod och undvik att visa otålighet, vara krävande eller kritisk. Det kommer inte att hjälpa.
Kolla också i backspegeln tillsammans med din medarbetare och se vad hen faktiskt har åstadkommit. Det personen trodde behövde vara perfekt fungerade troligen alldeles utmärkt trots att det kändes ofärdigt.
De allra flesta vill göra bra ifrån sig men i arbetslivet krävs det att man hela tiden kompromissar och prioriterar. När medarbetarens beteende skapar problem, försenar processer eller gör kollegor missmodiga kan du behöva hjälpa personen att bli medveten om sitt perfektionistiska beteende.
Förklara hur du uppfattar situationen och ställ öppna frågor i syfte att personen själv ska komma fram till en lösning. Tänk på att förmedla att du bryr dig och att inte låta anklagande. Jag har lagt märke till att du gillar att göra ditt jobb noggrant, hur tänker du om det? Vad leder det till? Hur påverkar det dig? Andra i din omgivning?
Om din medarbetare vet med sig att hen har perfektionistiska drag och vill träna bort det så kan du erbjuda personen coachning.
En övning kan vara perspektivbytet. Ofta handlar perfektionism om tankar kring hur andra ska uppfatta en som person, eller vad andra ska tycka om ens arbete om det inte känns perfekt. Be personen skriva ner kritik som hen brukar ha mot sig själv.
Testa personens farhågor för att undersöka föreställningarna om vad som händer om kraven inte uppfylls: Vad skulle hända om …? Vad är det värsta som kan hända? Hur viktigt kommer det här att vara om några år?
OBS, viktigt! Om du märker att din medarbetare mår dåligt, uppmana hen att söka professionellt stöd.
Lycka till och kom ihåg detta:
Have no fear of perfection – you’ll never reach it.
(Salvador Dali)
5 saker riktigt bra ledare gör
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!