Minska stressen på jobbet – kvinnor mår sämre än män

Stressrelaterade sjukdomar fortsätter att öka kraftigt och kvinnor mår sämre än män. Här listar vi några saker du som chef eller medarbetare kan göra för att minska stress och överbelastning på din arbetsplats.

Stress på jobbet

Kvinnor mår sämre än män på jobbet

Antalet personer som blir sjukskrivna på grund av stressrelaterade sjukdomar fortsätter att öka kraftigt och forskarna slår larm. Enligt statistiken mår kvinnor sämre än män – drygt två tredjedelar av de som idag är sjukskrivna på grund av stress är kvinnor. Och tvärtemot vad man tidigare trott gäller det kvinnor både med och utan barn, visar en studie från fackförbundet Jusek.

– Den vanliga föreställningen är ju att kvinnors stress i arbetslivet främst handlar om dubbelarbete, att kombinera barn, familj och jobb, men vi ser att många gånger är kvinnor utan barn mer stressade och pressade än män med barn, säger Daniel Lind, samhällspolitisk chef på Jusek i en intervju med Sveriges Radio.

Familjelivet verkar alltså inte vara den avgörande pusselbiten.

– Kvinnor upplever att kraven på dem i arbetslivet är hårdare, och att de behöver prestera mer än männen, fortsätter Lind.

Orsaker till stress – oavsett kön

Oavsett om du är kvinna eller man så är just känslan av att inte riktigt räcka till den största anledningen till jobbrelaterad stress. Den känslan grundar sig ofta i otydlighet och osäkerhet kring vad som förväntas av en. Flera studier visar också att kombinationen stort ansvar och liten möjlighet att påverka är en riktig stressbomb och bidrar till höga sjuktal inom till exempel skola, vård och omsorg.

Men det finns ljus i tunneln! Vi kan hjälpas åt att förändra. Här listar vi några saker du som chef eller kollega kan göra för att minska stress och överbelastning på din arbetsplats. Prova själv och tipsa dina kollegor.

Bli tryggare i ditt ledarskap och få fler verktyg för att skapa tillit och mindre stress. Läs mer om vår kompletta utbildning Certifierad Ledare här. 

OBS! Om du jobbar med någon som verkar mycket stressad, överbelastad, trött eller nedstämd – ta det på allvar. Uppmuntra personen att söka vård. På 1177.se kan du göra ett stresstest för att se om du är i riskzonen.

Minska stressen på jobbet:

1. Jobba med tydliga förväntningar

Det är viktigt att alla i arbetsgruppen vet vilka förväntningar ni har på varandra. Både som medarbetare och som chef. Grunden ligger i tydliga arbetsbeskrivningar, tydliga mål för verksamheten och de personer som jobbar i den. Skapa en miljö där det är okej att fråga, och utmana varandra på en lagom nivå. ”Vad förväntar du dig av mig i det här projektet?” eller ”Behöver du något mer av mig för att gå vidare med den här uppgiften?” Lär dig mer om hur du bygger starka team och sätter tydliga förväntningar, i vår utbildning Certifierad Ledare.

2. Hylla dina medarbetare!

Att få positiv feedback och återkoppling på något man gjort är faktiskt rena antistress-pillret. Så jobba mer med det.

3. Ta en sak i taget

”Jag gillar att ha många bollar i luften” var länge den absolut vanligaste raden i jobbansökningar till alla möjliga arbetsplatser. Men omfattande neuroforskning visar att när vi gör flera saker samtidigt händer det här:

  • det tar längre tid att bli klar med varje uppgift
  • vi blir mer hjärntrötta
  • vi gör dubbelt så många misstag

Det är alltså dags att släppa ner de där bollarna!

Träna på att jobba fokuserat med en sak i taget under en bestämd tid.

Testa den så kallade Pomodoro-metoden: jobba fokuserat med en uppgift i 25 minuter, pausa i 5, välj en ny uppgift för kommande 25 minuter. Det är lätt att sväva iväg och slänga ett öga på mejlen eller börja tänka på någon relaterad uppgift som behöver göras. Men håll dig till din plan! Du kommer märka att du blir mer fokuserad, effektiv och får mer energi över i slutet av dagen.

Som ledare kan du hjälpa dina medarbetare att fokusera på en sak i taget genom att ge tydliga direktiv kring deadlines, prioriteringar och delmål.

4. Avsätt tid för att organisera

Att inte riktigt ha koll på vad som väntar i mejlkorgen eller gömmer sig i högarna på skrivbordet kan vara riktigt dränerande. Vik alltid 15 minuter i början eller slutet av dagen för att organisera och prioritera ditt jobb. Och kom ihåg att ”brådskande” inte är samma sak som ”viktigt”. Ladda gärna ner vår mall ”Prioritera” som hjälper dig att göra just det.

5. Ta paus!

Regelbunden återhämtning är helt nödvändig för att undvika farlig stress. När det är högtryck på jobbet är det viktigare än någonsin att ta mikropauser. Ge dig själv och andra tid för att ta lunch, kaffe eller 15 minuters frisk luft. På längre sikt handlar det om att verkligen koppla bort jobbet när du är ledig.

6. Minimera störningsmomenten

Mejlen plingar till, en kollega ber om hjälp, någons telefon ringer och ringer. Öppna kontorslandskap skapar stress, och att vi ofta(re) blir avbrutna har en stor del i det. Det har arbetsmiljöforskare slagit fast. Testa att rensa bort så många som möjligt av de här störningsmomenten för dig och dina medarbetare.

Gör det okej att ha ”mejlfri tid”, bestäm er för när, hur och om man får ”droppa förbi” hos kollegor eller titta på om lösningen med ett aktivitetsbaserat kontor, där man väljer arbetsplats utifrån uppgift, kan vara något för er.

7. Be ingen att sluta stressa!

Nej. Det ger lite samma effekt som att säga ”upp med hakan” när någon är ledsen (har någon någonsin blivit glad av det?). Att be någon att sluta stressa kan bli ännu ett krav i den växande hög som lägger sig tungt på trötta axlar. Ge istället verktyg och en hjälpande hand för att avlasta personen.

8. Sätt ”hushållsarbetet” på rullande schema

Det kan låta banalt, men en färsk studie (från University of California) visar att kvinnor – som är mer stressade än män – i regel tar på sig många fler uppgifter som kommer utöver det faktiska arbetet. Saker som att ordna After Work, städa upp efter lunchmötet eller fixa blommor åt en kollega som fyller år. Ofta kommer det naturligt för engagerade och drivna personer att räcka upp handen. Men även om det motiveras av att ”hen tycker att det är roligt” tar det tid och energi och kan på lång sikt bidra till ökad stress. Du som chef har möjlighet att ändra på det. Istället för att be någon frivillig att göra såna här saker ser du till att de antingen görs som del i någons arbete, eller att de görs på ett rullande schema. Punkt slut.

9. Var omtänksam

Ibland är det enda som behövs att någon ser, hör och bekräftar en. Att känna sig omtyckt och uppbackad på jobbet skapar positiva förutsättningar för bra samarbete och är ett effektivt vaccin mot alla stressrelaterade problem på jobbet.

 

Vill du lära dig att jobba mer effektivt, och sätta stopp för negativ stress i vardagen? Kolla in vår utbildning Hållbart självledarskap.

Beställ vår utbildningskatalog!

Vilket är ditt nästa steg? Vi bjuder på verktygslåda för kompetensinventering i katalogen som ger dig svaret. Den hjälper dig förankra din utveckling hos din chef.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy. En gång i månaden får du vårt nyhetsbrev som hjälper dig nå framgång i din yrkesroll. Du kan självklart avregistrera dig när du vill.

Vill du ha offertförslag?

Är du intresserad av utbildning är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert eller tar fram en lösning skräddarsydd för er.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy. En gång i månaden får du vårt nyhetsbrev som hjälper dig nå framgång i din yrkesroll. Du kan självklart avregistrera dig när du vill.

Utbildning för framgång

Framfot erbjuder praktiska och behovsanpassade utbildningar inom ledarskap, sälj, marknadsföring, kommunikation och HR. Läs mer om våra kurser via nedanstående länkar.

Ett välfungerande ledarskap

Vill du veta hur personal och chefer ser på ledarskapet? Beställ vår rapport ”Ett välfungerande ledarskap”.

Seminarium: Från duktiga specialister till riktiga ledare

Vi bjuder på konkreta verktyg för ett modigare ledarskap. Frukostseminarium i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Beställ Utbildningskatalog

Inspiration & information om vårt utbud i tryckt format. Beställ vår utbildningskatalog bekvämt hem till brevlådan.