Ta ett djupt andetag och våga söka kontakt med dina åhörare. Här bjuder vi på ett gäng tips som hjälper dig vässa din presentationsteknik och hålla inspirerande och övertygande presentationer. Målet är att du ska känna dig trygg och framgångsrik nästa gång du talar inför folk – oavsett om det sker i videomöte eller i ett fullsatt mötesrum…
När blev du rörd av ett tal senast? För att nå fram till dina åhörares hjärtan krävs att du förmedlar äkta känslor. Du kan inte räkna med tårar, skratt och spontana applåder om du själv är kall som en fisk. Vill du att dina åhörare ska bli berörda – se till att du verkligen känner något för ämnet.
Om du ska prata om något som du själv tycker är sjukt tråkigt, hitta en parallell som du går igång på. Något du tror på. Något som gör dig varm om hjärtat. Ska du prata om gummilegeringar i cykeldäck? Knyt an till en historia om ditt barn som precis lärt sig cykla.
Många som presenterar spelar en roll. Problemet är att människor har en otrolig förmåga att märka när någon gör sig till. Det gäller när du kliver upp på en scen men även när du presenterar i videomöte. Presentationen blir mycket mer framgångsrik när du är dig själv. Det beror på att ju naturligare du är, desto lättare tar dina åhörare till sig ditt budskap.
Använd kläder och språk du känner dig bekväm med. Träna avslappningstekniker. Och kom ihåg att ingen annan är bättre på att vara dig själv än du.
Lästips: Så hanterar du härskarteknik och sandlåderetorik
Din presentation är aldrig bättre än dina senaste förberedelser. Om du inte är en av världens få retoriska underbarn som kan improvisera i alla lägen gör du bäst i att ta detta element på allvar. Börja med att tänka igenom följande:
Vad behöver du egentligen för att utvecklas i din yrkesroll? Gör vår kostnadsfria behovsanalys här.
Brukar du vara nervös inför en presentation? Var inte orolig, du är inte ensam. Som den världsberömde tenoren Enrico Caruso en gång sa: ”Den artist som skryter med att han aldrig har rampfeber och aldrig är nervös är inte en artist. Han är en lögnare.”
Ett trick är att använda den nervösa energin för att göra det till en dynamisk och kraftfull presentationen.
Här är några enkla knep som hjälper dig hålla nerverna i styr och gör dig säkrare på din presentationsteknik. Oavsett om det är ett videomöte eller ett fysiskt möte. Se videon och läs mer nedan.
Det viktigaste för att motverka nervositet är att förbereda dig. Ju bättre förberedd du är, desto större är sannolikheten att din presentation kommer gå bra. Det handlar inte om att öva in hela presentationen ord för ord – för många har det snarare motsatt effekt. Träna istället på att plocka upp tråden på olika ställen i presentationen.
Försök inte förtränga din nervositet. Acceptera att du är nervös redan innan du börjar din presentation. På så sätt hinner din hjärna vänja sig. När du väl står på scenen har du redan fysiskt och psykiskt hunnit bearbeta den stress som kommer från nervositet.
Lästips: 6 tips för bättre workshops & möten – även digitalt!
Stressen kan mildras genom att du rör på dig. Ta en stund före presentationen och gå en sväng. Gör några andningsövningar. Gå fram och tillbaka och skaka loss armar, axlar och ben. Det här är ett bra sätt att få bort fjärilarna i magen. Förklaringen är rätt enkel. Stressen gör din kropp redo att antingen fly eller slåss. Hjärtverksamheten ökar (du blir röd i ansiktet), andningen blir snabbare (rösten förtunnas) och musklerna spänns. När du rör på dig får kroppen utlopp för den extra energin och du blir helt enkelt lugnare.
En vanlig oro före presentationen är vad man ska göra om något oförutsett inträffar. Svaret är att the show must go on.
Går projektorlampan sönder, slösa inte tid på att leta efter en ny, fortsätt på whiteboarden istället. Tappar du alla dina papper på golvet i början av presentationen, låt dem ligga och improvisera därifrån. Är din gylf öppen, stäng den och prata vidare som om inget hänt.
Oväntade saker händer, det går aldrig att försäkra sig till hundra procent. Så var förberedd på det och lita på din improvisationsförmåga. Om du kommer av dig en stund så är inte det hela världen, ta några sekunder för att samla dig och fortsätt sedan.
Och egentligen, det absolut värsta som kan hända om du ”gör bort dig” är att du får allas uppmärksamhet – och utan deras uppmärksamhet blir det svårt att övertyga dem, eller hur?
FLER LÄSTIPS PÅ TEMAT!
Så hanterar du nervositet vid din nästa presentation
Gratis retorikutbildning – så vinner du nästa diskussion
En väl genomtänkt struktur och tydliga bilder i presentationen är väsentliga delar. Men glöm inte bort att träna på ditt kroppsspråk när du vill vässa din presentationsteknik. Ett säkert kroppsspråk hjälper dig att presentera dina idéer och nå fram med ditt budskap. Här är några saker att tänka på.
Våga använda kroppen och gör det i samarbete med vad du säger. Gester som är yviga och sker högt upp ger tryck åt presentationen. Gester som är för försiktiga uttrycker osäkerhet. Träna gärna framför en spegel. Tänk på att dina rörelser ska knyta an till ditt budskap och även passa ihop med din personlighet.
Om du pratar om att bygga vidare eller utvecklas kan du visa det genom att stapla händerna på varandra. Du kan signalera varsågod till någon som har en fråga. Genom att hålla handflatorna vända uppåt som att du håller något dyrbart signalerar du att du pratar om något viktigt.
Det kan vara lite svårt att hitta en bekväm och naturlig position för händerna när du inte använder dem aktivt. Men så länge de inte används för att understryka det du säger, ska de vara stilla.
Du kan hålla armarna avslappnat längs sidorna. Om du inte vet var du ska göra av händerna under tiden kan du hålla i en penna eller pekpinne. Det fungerar även att hålla armarna lätt böjda och händerna omlott. Undvik armar i kors, bakom ryggen, händerna i fickorna eller i ansiktet. Det signalerar ointresse, arrogans och av vissa kan det till och med uppfattas som aggressivt.
Till kroppsspråket hör också hur du rör dig i rummet. När du ställer en fråga kan du sakta gå från den ena sidan till den andra, som du funderar.
Men det viktigaste av allt är att du är dig själv, och hittar kontakt med publiken. Det är viktigt att ha ögonkontakt med åhörarna för att få dem att känna att du pratar direkt till dem. Rätt använt är ögonkontakten även ett verktyg för dig. Det är i åhörarnas ögon och kroppsspråk du kan läsa av hur ditt budskap tas emot.
Du kan se när någon inte riktigt håller med om eller förstår det du nyss sagt. Om du är alert på alla sådana signaler kan du välja att göra ett snabbt förtydligande och rikta det direkt till den, eller dem, som inte var med. Det inkluderar dem i en tyst dialog och gör dem mer positivt inställda till det du säger.
I digitala möten och presentationer kan det kännas svårare med både kroppspråk och att hitta kontakt med publiken. Det finns några saker du kan göra för att på ett enkelt sätt förbättra ditt digitala framträdande.
Se till att din kamera är i nivå med dina ögon. Det ger din publik en mer naturlig bild av dig.
Undvik motljus och störande moment som stökiga garderober eller dörrar som oväntat kan komma att öppnas av kollegor eller familjemedlemmar.
Om du har möjlighet – ställ datorn (eller kameran!) en bit bort. Det ger dig möjlighet att röra dig mer naturligt. Ett bildutsnitt där man ser dig från midjehöjd och uppåt ger åskådarna möjlighet att följa ditt kroppspråk. Men det förutsätter att du använder en bra mikrofon eller headset för att både höras och höra.
När det är dags för frågor och diskussioner (läs mer om det här nedanför) – se till att du ger din digitala publik lite extra tid. Att ta ordet i ett digitalt möte kommer ofta med en högre tröskel än när ni sitter i samma rum. Tekniken medför också lite tidsfördröjning när deltagarna ska slå på sin mikrofon innan de kan säga något.
Lästips: 6 tips för bättre workshops & möten – även digitalt!
Ibland vill man inte bli störd av frågor under presentationen och då är det bäst att vara tydlig med det i början av presentationen: Ni är välkomna att ta alla frågor efter presentationen.
Men en naturlig dialog mellan publik och talaren kan också göra presentationen till en levande, kreativ och meningsfull process för båda. Under våra utbildningar i presentationsteknik tränar vi därför på att skapa utrymme för frågor under presentationens gång, istället för att vänta till efter.
Det kan kännas skrämmande att inte veta vilka frågor som kommer och öppna upp för dialog, vilket kan göra resten av den förberedda presentation mer eller mindre inaktuell. Det kan upplevas som riskabelt. Ett annat förhållningssätt är att se det som en chans att göra presentationen till en minnesvärd och givande stund för åhörarna. Och ett effektivt sätt att få fram ditt budskap.
Om du får avbrytande frågor kan det leda till att du inte fullföljer din presentation så som du hade tränat in den. Istället kanske du har skapat, och lett, en diskussion om ditt ämne. Något som är mycket mer konstruktivt eftersom åhörarna då varit delaktiga i presentationen. Och det skapar engagemang! Om någon under diskussionen hade en ståndpunkt som skiljde sig från din är eventuella invändningar redan framlagda i ljuset och bemötta.
Låt säga att en fråga får presentationen att spåra ur redan efter några minuter. Därefter följer en rad följdfrågor som gör att din presentationen inte längre är något att hålla sig till. Hur får du ändå fram dina punkter? Tipset här är att i frågorna plantera små hakar till det som du vill prata om, så att du kan besvara frågan med din nästa presentationsbild. Det är ett sätt att få med allt du hade tänkt prata om och samtidigt inkludera publiken. En bonus brukar vara att energin är på topp när presentationen är slut.
De vanligaste hjälpmedel du kan använda för att föra fram ditt budskap är:
Var alltid noggrann med att gå igenom hjälpmedlen innan. Kolla att pennorna är avsedda för whiteboard och inte har torkat. Gå igenom projektor och dator så du vet att de fungerar och framför allt hur. Kolla var mute-knappen sitter på projektorn, så du kan varva med att stänga av den då och då.
Det är genom dig själv och vad du säger, förstärkt med tydliga, enkla symboler och stödord, du ska förmedla ditt budskap. Annars kan du lika gärna skicka ett brev.
Tekniska hjälpmedel är inget annat än just ett hjälpmedel. Bilderna kan ge dig stöd men låt inte powerpoint:en stjäla fokus från dig.
Även projicerade bilder och symboler tar uppmärksamhet från dig. Siffror och staplar kan vara informativt och behövas. Men tänk på att stänga av när du har visat bilden för att rikta fokus tillbaka på dig som talare.
Projicerade bilder brukar ofta vara överbelamrade med text. Undvik det. Publiken kan inte ta till sig text de läser samtidigt som de lyssnar på dig. Har du text du vill att de ska läsa, be dem läsa den medan du är tyst.
Ett knep när du gör dina presentationsbilder är att läsa högt för dig själv. Tappar du tråden eller tar det för lång tid att läsa bör du försöka korta eller förenkla texten.
Det är lätt att man fortsätter att prata samtidigt som man skriver något på whiteboarden eller blädderblocket. Men då är det bättre att du pausar ditt tal, skriver färdigt och därefter vänder dig mot dina åhörare och fortsätter.
Dels får du mer fokus på ditt skrivna budskap eller din ritade symbol. Dels slipper du problemet med att åhörarna inte hör vad du säger för att du är vänd från dem.
Vill du träna mer på att förbereda, strukturera och genomföra presentationer som övertygar och engagerar? Boka vår utbildning Presentationsteknik och retorik.
Under två dagar lär du dig, och tränar praktiskt, på olika verktyg och moment som vässar din presentationsteknik. Dessutom får du uppgifter och stöd i vår digitala kompetensportal, som öppnas för dig redan när du bokar. Allt för att du ska bli en ännu mer framgångsrik presentatör.
Stort lycka till med nästa presentation!
FLER LÄSTIPS:
Kickoff med jobbet – 7 tips som gör den oförglömlig
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!