Så behåller du toppförmågorna

Visste du att lön inte alls har särskilt stor inverkan på hur dina medarbetare trivs på jobbet? Och vet du hur mycket det kostar att tappa en medarbetare? Se videon och läs mer om hur du får toppförmågorna att trivas och stanna kvar.

Dyrt att tappa duktiga medarbetare

Konkurrensen om duktiga medarbetare är stenhård och när ni fått dem ombord är det viktigare än någonsin att ta hand om dem så att de trivs och stannar på jobbet.

Förutom att det är tråkigt att mista duktiga medarbetare så är det också dyrt i både tid och pengar. I runda slängar kostar det dryga halvmiljonen att anställa en ny medarbetare. (Enligt en studie gjord av fackförbundet Vision 2015 är snittkostnaden 542 700 kr per nyanställning.) Och det tar ungefär 18 månader för den nya medarbetare att nå sin fulla kapacitet. Varje gång någon lämnar företaget tappar ni kompetens som tar tid att bygga upp.

Så hur jobbar ni för att utveckla och behålla rätt personal? Även den mest engagerade medarbetare kan tappa motivation och i värsta fall söka sig vidare.

Ett riktigt vasst ledarskap är det bästa verktyget för att behålla dina medarbetare. Bli  certifierad ledare.

Det finns hygienfaktorer och motivationsfaktorer

Psykologen Frederick Herzberg lanserade redan 1959 en motivationsteori som i korta drag beskriver att det finns två faktorer som påverkar vår motivation.

Hygienfaktorer som skälig lön, säker arbetsmiljö och anställningstrygghet behöver finnas på plats för att undvika missnöje. Missnöjda medarbetare söker sig förr eller senare vidare till nya utmaningar.

Men det räcker inte att ha hygienfaktorerna på plats. För att få motiverad och engagerad personal som stannar länge i organisationen behöver du hitta de motivationsfaktorer som får det att gnistra för dina medarbetare.

Vill du bli bättre på att ta tillvara och utveckla er viktigaste resurs, medarbetarna? Kolla in vårt utbildningsprogram Certifierad HR.

I en artikel i Ekonomisk debatt (2017) skriver nationalekonomen Daniel Lind om det sjunkande välbefinnandet på svensk arbetsmarknad. Medan reallönerna i Sverige har ökat kraftigt sedan 1970-talet har den upplevda trivseln på jobbet däremot minskat.

Lönens betydelse för hur nöjd en person är med sitt jobb, är alltså mindre än vad man kan tro. Den goda nyheten är att det finns flera saker du som chef kan jobba med, för att behålla viktiga talanger i företaget.

I utbildningen Talent Management i praktiken får du sätta en kompetensplan och se till att ni utvecklar er personal på bästa sätt.

8 nycklar för att få medarbetare som trivs och stannar

Nedkokat handlar det om att hitta och lyfta de saker som ger dina medarbetare inre tillfredsställelse. Då ökar chansen till högre välbefinnande på jobbet – vilket i sin tur leder till ökad arbetsglädje, högre produktivitet, färre sjukskrivningar och medarbetare som vill stanna längre på arbetsplatsen.

Här är åtta områden som är viktiga för att skapa välbefinnande på jobbet.

1. Balans i livet

Forskningen är entydig: ökad livskvalitet ger högre produktivitet på jobbet. Se till att arbetet inte kräver så mycket energi och engagemang att det påverkar resten av livet negativt.

Det bästa sättet att få veta hur du kan bidra till bättre balans i livet för just dina medarbetare? Fråga dem! Och höj taket, våga uppmuntra och lyssna på ärliga svar. Det finns mycket att vinna på det.

2. Utveckling

Att få utvecklas och lära sig nya saker på jobbet är en riktig energiinjektion. Den tid du investerar i att utveckla dina medarbetares talanger, identifiera deras styrkor och möjligheter att växa, kommer att ge mycket tillbaka till dig som chef och er organisation.

Gör vår utbildningsanalys – till exempel den för ledarskap & projektledning – och se vilket som är ert bästa, nästa steg.

3. Kreativitet

Den som får vara delaktig och bidra med egna idéer på jobbet mår bättre och känner sig mindre stressad. Dessutom ökar både motivation och engagemang. Men kreativ blir man inte bara sådär. Både du som är ledare och dina medarbetare kan bidra till ett klimat som uppmuntrar kreativitet.

Frigör tid för kreativitet. På Google får medarbetarna lägga en arbetsdag i veckan på ett eget projekt där de vill utvecklas. Andra företag jobbar med bonussystem för att belöna goda idéer och visa att det är okej att lägga tid på. Hitta det sätt som passar er.

Ta vara på idéerna. Du som chef har en mycket viktig roll här – lyssna in de idéer som kommer upp, genomför de som är möjliga och var noga med att ALDRIG slå ner på vad som verkar vara en mindre bra idé. Det hämmar kreativiteten.

Få verktyg och träning för att bygga starka team som trivs och presterar. I utbildningen Ledarskap nivå 2.

4. Full förmåga

Det är en konst att se till att alla kompetenser och färdigheter som finns i teamet nyttjas. Om ni har regelbundna individuella avstämningar kan du använda det här frågebatteriet som grund till samtal nästa gång:

Vad är det du gillar med ditt jobb?
Beskriv en riktigt bra dag på jobbet. Gärna en som du nyligen haft?
Känner du att du använder din fulla förmåga här hos oss?
Vad skulle du vilja göra mer eller mindre av i din tjänst?

5. Självständighet

Inkludera medarbetarna mer! När alla på arbetsplatsen kan vara med och påverka vilka arbetsuppgifter som ska utföras och när, händer det bra grejer med både resultat och välbefinnande på jobbet.

Utbildning för dig som vill stärka personalens förmåga till självständigt arbete. Läs mer om Ledarskap nivå 3 – coachande ledarskap.

6. Uppskattning

Ge feedback, uppmärksamhet och beröm till andra för deras insats, resultat eller utveckling. Då skapar du positiv förstärkning på de beteenden du vill se mer av vilket i sin tur borgar för en bra stämning på jobbet. Och kom ihåg,  även delsegrar är värda att fira!

7. Relationer

Att trivas med sina kollegor är en viktig del i att trivas på jobbet. Planera in sociala aktiviteter som inte enbart är fokuserade på jobb. Gå och bowla med ert team, ät frukost tillsammans en gång i månaden eller ordna en stegtävling med regelbundna, gemensamma promenader.

8. Ledarskapet!

Många studier visar att vi söker oss vidare till nya arbetsplatser för att ledarskapet inte matchar. Ledarskapet är ju också det som ramar in och möjliggör alla tidigare punkter.

Du som är chef eller ledare har ansvar för och möjlighet att påverka arbetsmiljön. Därför behöver du fortsätta att utveckla dig i ledarskap, kommunikation och coachning. Till exempel genom något av våra utbildningsprogram: Certifierad ledare 1.0 eller Certifierad ledare 2.0.

FLER LÄSTIPS FÖR DIG:

5 punkter för lyckad Talent Management

Ny som chef – lyckas med första veckorna på jobbet

5 saker som riktigt bra ledare gör

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Framgångsmagasinet

Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: