Liten utbildning i personlig effektivitet – så fungerar det!

Sluta jobba på högvarv! En färsk studie från Cass Business School visar att det ger många positiva effekter att ta det lite lugnare på jobbet. Här kan du läsa mer om vad forskningen säger och få våra bästa tips om personlig effektivitet som fungerar i praktiken.

Personlig effektivitet utbildning

Våga lyckas som ledare! Certifierad ledare 1.0 är ett praktiskt utbildningsprogram som anpassas efter vad du behöver.

Mer återhämtning ger större chans till befordran

Forskare vid Cass Business School har i en ny studie undersökt effekterna både av att jobba mycket övertid, och av att ofta jobba på högvarv under arbetstid.

Resultatet visar att ett för högt arbetstempo är starkt sammankopplat med både sämre hälsa och mindre karriärmässig utveckling. Och det är hur intensivt du jobbar under arbetsdagen som har störst inverkan på både mående och karriär.

Att istället jobba i ett tempo som tillåter pauser och regelbunden återhämtning kommer inte bara göra att du mår bättre, utan dessutom ge bättre förutsättningar för att du ska lyckas på jobbet. Till exempel ger ett lugnare arbetstempo större chans att bli befordrad.

Redo för nästa steg? Gör vår kostnadsfria behovsanalys för att se vilken utbildning som kan hjälpa dig vidare.

Fler stressrelaterade sjukskrivningar kopplas till flexibla arbetssätt

Att du mår bättre av att jobba lugnare är i sig inget banbrytande forskningsresultat. Men i kombination med andra studier som visar hur fler och fler stressrelaterade sjukskrivningar verkar kunna kopplas till flexibla arbetssätt och en upplevd förväntan om att vara näst intill gränslöst tillgänglig, är det intressant att reflektera över.

Vi vet att återhämtning är viktigt. Ändå är det lätt att skjuta upp när arbetet hopar sig. Här tipsar vi om hur du som chef kan jobba med personlig effektivitet för att skapa bättre förutsättningar för att både du själv och dina medarbetare ska må bättre, bli mer produktiva och hållbara i längden.

Personlig effektivitet – 8 tips som faktiskt fungerar!

1. Sätt smarta mål

Vägen till större framgång handlar alltså inte om att jobba hårdare och göra mer, utan om att göra rätt saker.

Tydliga och mätbara mål kommer hjälpa er att hålla fokus. Vad är det viktigaste ni ska uppnå i år? Det här kvartalet? Vilka mål behöver ni sätta på individnivå, för att uppnå gruppens gemensamma? Utifrån det kan ni sedan tillsammans titta på vad som är det allra viktigaste du eller ni behöver göra idag, för att komma närmre era mål.

Här kan du ladda ner vår mall för att skapa SMARTA mål.

2. Regelbunden avstämning och reflektion

Boka in regelbundna avstämningsmöten med varje medarbetare, en och en, minst en gång i månaden, för att stämma av att ni håller rätt kurs mot målen.

Glöm inte bort dig själv – schemalägg 30 minuter för egen reflektion varje vecka. Blocka en stående tid i din kalender. Ta fram papper och penna. Skriv ner vad som stressat dig, vad som löst sig och hur veckan varit i stort. Kanske kommer du så småningom upptäcka att du gör vissa saker på ren reflex, som egentligen är bättre lämpade för någon annan.

Blir du stressad bara av tanken på att lägga in fler möten i din redan späckade kalender? Att jobba med strukturerad reflektion kan göra större skillnad än du tror. I ett bra möte – med någon annan eller dig själv – kan du fokusera helt och fullt och lösa saker som annars naggar av din tid varje dag. Våga testa under ett halvår och utvärdera sen.

Nå bättre resultat och må bättre – lär dig mer och ta fram en egen handlingsplan i utbildningen Hållbart Självledarskap.

3. Dra gränser för flexibilitet

Studien vid CBS visar att flexibilitet på jobbet – till exempel att personalen själv kan påverka hur och när arbetet ska genomföras – ger bättre hälsa och större engagemang. Samtidigt varnar ett svenskt forskningsprojekt om hur upplevd gränslöshet i arbetslivet kan bidra till fler stressrelaterade sjukskrivningar.

Ditt största ansvar som ledare är att göra det tydligt för personalen vad de förväntas leverera. Att ha tydliga arbetsbeskrivningar och mål för var och en är en bra början. Det är också ditt ansvar att sätta ramar och arbetssätt som fungerar för er. Kanske passar det er verksamhet att medarbetarna planerar sitt arbete själva, men att du sätter gränser och hjälper till att prioritera. Se till att fånga upp såna saker under era avstämningsmöten!

Vill du få fler verktyg för ett framgångsrikt ledarskap som gör skillnad? Bli Certifierad ledare.

4. Sätt en mejl- och mobilpolicy

Två av tre tjänstemän inom den privata sektorn läser jobbmejl efter arbetstid. Det enligt en undersökning gjord av Unionen 2012 – och vi kan anta att siffran ökat sedan dess. En senare undersökning visar att en fjärdedel av svenskarna upplever en förväntan från arbetsgivaren om att vara tillgänglig för att svara i mobil och på mejl utanför arbetstid. Det här bidrar så klart till en ökad känsla av stress och otillräcklighet. Flera internationella företag har idag regleringar kring mejl efter kontorstid – till exempel att det inte går att logga in i mejlkorgen efter kl. 19.

Du behöver inte göra det lika drastiskt – men se till att sätta riktlinjer kring hur och när ni förväntas vara tillgängliga. Kommunicera dem och lev dem.

Vill du få bättre koll på vad som gäller rent arbetsrättsligt? Boka utbildningen Arbetsrätt i praktiken här!

5. Stäng av mejlaviseringar

På tal om mejlkorgen – ett snabbtips som kan göra hela skillnaden för dig och dina kollegor. Stäng av aviseringar för inkommande mejl och hantera inkorgen under bestämda tider eller tillfällen under dagen. Att fokusera på en sak i taget frigör tid och hjärnkraft. Du slipper distraheras och svepas med av ”jag ska bara”-tänket som lätt uppstår när ögat landar på en ämnesrad eller ett blinkande kuvert i verktygsfältet.

6. Sluta cc:a i onödan!

Skippa onödiga cc:s och stressande ”svara alla”. Massmejl kan bygga en känsla av att ha oöverstigliga berg i inkorgen. Fundera ett extra varv på vem som faktiskt har nytta av informationen, innan du klickar på skicka.

7. Utveckla dig i personlig effektivitet

Att jobba lugnare och mer effektivt är en konst. Genom att utveckla dig får du kunskap och verktyg som hjälper dig att leda både dig själv och andra i dagens flexibla arbetsliv. Verktyg som kan ge positiva ringar på vattnet under lång tid framöver. Kolla till exempel in vår utbildning Hållbart självledarskap.

8. Ta en paus!

Ett tips som nästan känns för självklart att skriva – men kanske behöver vi påminna om det ändå. Du som chef mår också bra av att ta en paus! Som ledare är du dessutom en viktig förebild som kan mota bort prestigen i att jobba över alla raster. Ställ klockan och ta en bensträckare varje timme, gå ut och ta lite luft under lunchen och hämta andan med en längre rast på eftermiddagen. Det kommer löna sig i längden.

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: