Så använder du spegelneuroner i ditt ledarskap

Varför bultar ditt hjärta snabbare när hjälten i filmen blir jagad av mördaren? Och varför känns det som att både leenden och gnäll smittar av sig i grupper? Här berättar vi om hur spegelneuroner fungerar och hur du som ledare kan skapa positiv förändring enbart genom ditt beteende.

Grafisk bild som visar hur spegelneuroner har betydelse i människors ordlösa kommunikation – Framfot företagsutbildning.

Spegelneuroner – precis som namnet låter så handlar det om nervceller i hjärnan som har förmågan att spegla. De avger signaler när du gör saker men även när du ser någon annan göra något.

Våra spegelneuroner är experter på att härma det vi ser andra uppleva. De binder samman handlingar, känslor, sinnesintryck och språk i ett enda system i hjärnan och får oss att tro att vi själva upplever det vi egentligen bara uppfattar med våra sinnen. På så vis kan vi lätt smittas av andras agerande.

Till exempel har du säkert märkt att både gäspningar och leenden smittar. Eller, när du ser någon som halkar och ramlar eller springer till bussen med andan i halsen så kan du känna dennes smärta eller stress som om den vore din egen. Det har med dina spegelneuroner att göra. Genom dem upplever vi andras känslor som våra egna, såväl i tv-soffan som på arbetsplatsen.

Få större förståelse för hur du uppfattas av andra. Läs mer om utbildningen Effektiv Kommunikation här.

Spegelneuroner upptäcktes på 1990-talet

Italienska forskare upptäckte spegelneuronernas fascinerande funktion på 1990-talet. Av en slump noterade de att en apa som såg en av forskarna äta, fick samma reaktion i hjärnan som om den skulle ha ätit själv. Läs mer om intressant hjärnforskning på området, om hur kommunikationen påverkar vem som blir ledare i andras ögon.

Känslor är smittsamma för oss människor och vi påverkas av andras humör. Våra hjärnor plockar upp andras känslor.  Om din kollega är ledsen eller irriterad kan det påverka dig, eller om du är sur och gnällig när du leder ett möte så påverkar det stämningen runt bordet.

Som chef och ledare är du en förebild för dina medarbetare, och ditt leende och beteende är därför extra smittsamt. För precis som barn gör som föräldrarna gör, och inte nödvändigtvis som de säger, är det ledarens uppförande som sätter de starkast rådande normerna på arbetsplatsen.

Genom att agera med god självinsikt kan du förkroppsliga den förändring du vill se, och trigga igång positiva beteenden hos dina medarbetare.

Bli Certifierad Ledare. Du får konkreta verktyg, ny kunskap och praktisk träning för framgång.

Trigga igång positiva beteenden – 4 tips

1. Använd ditt ansvar för att leda gruppen

Ingen har makt att påverka gruppen lika mycket som ledaren. Du bär alltså ett stort ansvar för ditt uppförande. Men genom att agera föredömligt och i linje med dina egna direktiv kommer du långt i ditt ledarskap.

Se det som en möjlighet att skapa ett positivt arbetsklimat för din grupp. Utveckla din sociala kompetens och var nyfiken på vilka beteenden du önskar se mer av. Reflektera över hur du kan anamma det beteendet och på så sätt inspirera dina medarbetare.

2. Be om feedback så du vet hur du påverkar

Man kan delvis se hur ens egna beteenden speglar sig i arbetskulturen och medarbetarnas beteenden eftersom att de tar efter dig på många sätt. Men det är svårt att veta hur någon annan egentligen uppfattar ditt ledarskap och hur personen påverkas av ditt beteende. Så, för att verkligen förstå och ge dig själv en god chans att skapa förändring behöver du få en ökad förståelse. Därför är det en god idé att be om feedback.

Det kan göras på flera olika sätt men ett enkelt sätt är att be om deras feedback direkt eller genom ett anonymt online-formulär. Om det känns känsligt att fråga alla medarbetare räcker det med någon eller några du har en bättre relation med kan dela det den uppfattar.

På Framfot använder vi oss av 360° feedback som hjälper dig och medarbetarna utveckla sitt ledarskap och samarbete.

Se den här videon och få bra tips om hur du som ledare ger konstruktiv feedback.

Och missa inte det här spännande ämnet om hur positiv feedback funkar!

3. Tänk på att negativ stress minskar spegelneuronernas aktivitet

När vi är rädda eller stressade hämmas vår förmåga att spegla och förstå andra. Förmågan att leva oss in i andras känslor eller situationer begränsas, helt enkelt.

Stressade medarbetare har fullt upp med att hantera sina egna känslor och är alltså inte mottagliga för vare sig föredömen eller logiska argument. De har andra behov. Då är det dags för dig att använda din förmåga att observera och uppleva andras känslor genom dina spegelneuroner och istället anpassa din kommunikation efter mottagarens läge.

Läs våra tips om hur du anpassar din ledarkommunikation utifrån stressnivån.

4. Beröm och synliggör de beteenden du önskar mer av

Vi är sociala varelser som har ett fundamentalt behov av att bli sedda och uppskattade för det vi är och gör. Författaren och ledarskapskonsulten Tom Peters som skrev storsäljaren ”In search of Excellence” sammanfattar det som att ledarskap är uppmärksamhet.

Ett gott råd till dig som ledare är att uppmärksamma och berömma de beteenden och initiativ du ser dina medarbetare göra, som stärker arbetskulturen, samarbetet och affärsnyttan. Förhoppningsvis kommer du att se mer av det beteendet du uppmärksammat, samtidigt som du får medarbetarna att uttrycka mer uppskattning sinsemellan, eftersom de anammar ditt beteende.

Som avslutning citerar vi Mahatma Gandhi: Be the change you want to see.

Lycka till med ditt speglande!

FLER LÄSTIPS FÖR DIG:

Så motverkar du negativt grupptänkande

Är du chef eller ledare? 3 snabba frågor ger dig svaret

Varför du ska gå ledarskapsutbildning

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: