Alla har vi varit med om det någon gång. Känt oss tillplattade, förminskade, av en annan människa. Andra gånger är det vi själva som får andra att tystna och se tillintetgjorda ut, kanske utan att vi ens förstår varför.
Vill du rusta dig själv, eller andra, för att hantera härskartekniker på bra sätt? Klicka på knappen så kommer vi med ett förslag!
Alla är härskare i något avseende och i någon relation. Men en del människor är det mer än andra. Ofta används härskarteknikerna omedvetet, men resultatet blir detsamma som om de skulle ha använts medvetet. Att lära sig känna igen härskartekniker gör det möjligt att synliggöra och hantera den situation som många upplever när någon utövar makt över dem. Det är också viktigt att känna till härskarteknikerna så att man inte själv utsätter andra för dem, medvetet eller omedvetet.
LÄSTIPS: Så här bemöter du whataboutism och projiceringsmetoden.
Berit Ås, Norges första kvinnliga partiledare, myntade och identifierade fem härskartekniker som går ut på att förtrycka andra och att bevara ojämlika maktförhållanden.
Andra lyssnar inte på det du har att säga. Istället pratar de med varandra, avbryter, börjar bläddra i papper, eller bara går.
Nedsättande skämt eller jargong, samt förlöjligande och förringande påståenden. Den utsatta tvingas skratta med för att visa att man tål snacket för att inte stämplas som ”känslig” eller ”humorbefriad”.
En individ eller vissa individer på arbetsplatsen, avdelningen eller i arbetslaget,undanhålls information. Medvetet eller omedvetet
Vad du än gör blir det fel. Kvinnor ska ta för sig på arbetsplatsen men får inte vara för pratsamma, högljudda eller krävande av uppmärksamhet. Män ska ta mindre plats i skolan och på arbetet. Men män som inte tar för sig uppfattas ofta som tråkiga, blyga och allt för ordningsamma.
Den utsatta får veta att hon eller han inte vet eller kan tillräckligt eller inte har anledning att gnälla (exempelvis om mer resurser eller att förändra något). Risken är att den utsatta själv börjar se sig som en gnällspik som är fel ute.
Det finns flera typer av härskartekniker och retoriska knep förutom dessa fem. Några värda att lägga på minnet är projiceringsmetoden, genom vilken den som utövar härskartekniken lägger problemet på någon annan istället för att handskas med det själv. Komplimangsmetoden, där komplimangen är en förtäckt order (du är den enda som klarar uppgiften.). Stereotypmetoden, som kan användas för att utesluta någon (vi trodde inte att du som är kvinna var intresserad av att följa med på fotbollsmatchen). Hierarkimetoden (du jobbar för mig – gilla läget!), tidsmetoden (du är för gammal – du har inte koll. Eller du är för ung – du har ingen erfarenhet.) och den självförvållade härskartekniken, i vilken man nedvärderar sig själv inför andra genom att till exempel börja ett föredrag med att säga: Jag är inte så påläst, men..
VIDEOTIPS: Så hanterar du härskartekniker.
1. Synliggör – beskriv situationen och vad personen gör. Att påvisa och synliggöra beteendet är ofta det effektivaste sättet att få bukt med det.
2. Tala om vilka konsekvenserna blir av beteendet – hur du upplever det
3. Fråga personen vad denne menade med sitt uttalande/beteende och vad denne tänker om det hela.
4. Tala om konkret vad du vill att personen gör annorlunda
5. Om du behöver – sök stöd att bolla dina tankar med någon nära vän eller kollega. Kanske situationen behöver uppmärksammas med stöd av chefen?
6. Stötta andra. Alla i en grupp har ansvar för att undvika att härskarteknik får fäste. Man är medspelare om man låter andra använda härskartekniker.Genom att stötta andra som blir utsatta kan du också bidra till att stävja dessa beteenden generellt i en grupp
7. Ta en titt på dig själv. Inse att vi har olika saker i bagaget som kan göra att vi är extra mottagliga för vissa härskartekniker. Det gäller att inte göra sig själv till offer, att inte låta sig härskas över. Kan det vara så att jag överreagerar, beror min reaktion på erfarenhet av andra situationer? Hur kan jag motverka att det händer igen? Har jag själv tendenser till härskande?
Som chef har man naturligtvis ett extra stort ansvar för att identifiera, förebygga och motverka härskarbeteende bland sina medarbetare:
8. Var tydlig med var gränserna går och vilka beteenden som inte är acceptabla, även om du riskerar sura miner
9. Försök förändra oönskade beteenden hos medarbetare genom att ge tydlig feedback, det vill säga förstärka bra beteenden och försvaga dåliga.
10. Ha koll. Var extra vaksam i vissa situationer, till exempel vid möten. Får alla komma till tals och lyssnar de andra? Har någon tendens att avbryta andra gång på gång? Finns det personer som ”tar över” andras idéer och gör dem till sina? Spelar någon på sin kvinnlighet/manlighet så att andra tystnar? Har jag några som ständigt tävlar i fråga om kompetens?
Vill du utveckla er gruppdynamik och skapa inkluderande möten där alla kommer till tals? Kolla in den populära utbildningen Facilitera workshops och möten.
FLER LÄSTIPS:
Så samarbetar du med idioter (liten manual i utveckling med beteendeanalys)
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!