7 tips för rakare kommunikation

Det finns många färdigheter och egenskaper som går att träna upp och ständigt utveckla. Konsten att vara en bra ledare, till exempel. Men tankeläsning & telepati är ett område som vi inte ännu lyckats utveckla en utbildning i. Därför vill vi istället tipsa om hur ni skapar en rak, öppen och ärlig kommunikation på er arbetsplats. Så att du och dina medarbetare slipper gissa er fram till vad som gäller.

Rak kommunikation - Framfot

Vill du bli bättre på att kommunicera, och på att förstå dig själv & andra? Det lär du dig och tränar praktiskt på i vår utbildning Effektiv Kommunikation.

En folksjukdom motverkar rak kommunikation

Vi har en folksjukdom som få pratar om: Vi säger inte vad vi vill eller tycker.

Jag läste nyligen en bok som gav chefer rådet att säga ifrån genom att ignorera, vända sig bort, undvika ögonkontakt , ange svepskäl, skylla ifrån sig eller säga det motsatta till vad de egentligen tycker. Men min absoluta åsikt är att det sista vi behöver mer av är inlindade, dolda, manipulativa budskap som kräver telepatiska förmågor av mottagarna.

På Framfot är vi säkra på att Sveriges organisationer mår bättre av att ha ett öppet, ärligt och respektfyllt klimat och många av våra kunder verkar hålla med. Förutom att medarbetarna mår bättre, trivs och stannar längre i såna kulturer, vet vi också att det blir lättare att nå bra ekonomiska resultat i öppna företagskulturer. För där frodas initiativ, samhörighet och goda idéer.

Sju konkreta tips

Därför ger jag dig sju konkreta tips för hur du kan bli en ambassadör för rak, öppen & ärlig kommunikation utan aggressivitet.

  • Säg vad du vill och önskar – sluta linda in ditt budskap.
  • Nästa gång någon fnyser, skakar på huvudet  eller himlar med ögonen åt dig – fråga vad de menar. Låt inte människor slippa undan med det fega sättet att visa missnöje.
  • Sluta tolka och ta ansvar över andras luddiga formuleringar – ”Det är varmt här inne” betyder inte ”kan du öppna fönstret?” Fråga vad de vill. Envisas de med att säga att det är varmt fast de egentligen vill att du ska öppna fönstret – fråga vad de ska göra åt det.
  • Har du svårt att säga vad du tycker utan att linda in det, skriv ner det du ska säga på en post-it med så få ord som möjligt, så får du lättare att gå direkt på pudelns kärna.
  • Skilj på känslor och rättigheter. Du kan inte ta ansvar över andras känslor. Andras rättigheter ska du däremot respektera fullt ut. Rättigheten att tycka, tänka, göra & känna på ett annat sätt än du.
  • Om du är osäker på vad andra menar, upprepa ”Om jag förstår dig rätt, så…” och fråga ”stämmer det?”, så slipper du leka tolkningsleken.
  • Sluta tala om för andra hur de är och börja tala om för andra vad du upplever. Byt ut ”Du är…” till ”Jag känner/ tänker/ tycker…”

Som alla andra färdigheter är det här något vi behöver träning i att ta från kunskap till färdighet. På nedanstående utbildning Effektiv kommunikation tränar vi på detta och en hel del annat som du har konkret nytta av för att göra öppenhet, ärlighet, rakhet och respekt till verklighet. Vill du att vi håller utbildningen på plats hos er för hela ditt gäng? Kontakta oss på telefon 0220-600 680, eller genom att fylla i formuläret nedan, så tar vi fram ett förslag.

Relaterade utbildningar

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: