Det finns många färdigheter och egenskaper som går att träna upp och ständigt utveckla. Konsten att kommunicera, till exempel. Här tipsar vi om hur du skapar en rak och öppen kommunikation på er arbetsplats. Så att du och dina medarbetare slipper gissa er fram till vad som gäller.
Att kommunicera är svårt. Framför allt att kommunicera tydligt och engagerande. Det har du säkert upplevt mer än en gång. En vanlig och återkommande situation är den om disken på jobbet, som allt som oftast resulterar i en variant av din mamma jobbar inte här-skyltarna. Men hur effektiv är en sådan kommunikation?
Få kunskap och praktisk träning för att bli en kommunikativ ledare. Certifiering ingår! Läs mer.
Om det i sociala medier flödar av åsikter finns det i verkliga livet – till exempel på din arbetsplats – ett helt annat problem. Vi säger inte vad vi vill eller tycker.
Ofta i all välmening. Vi vill inte belasta någon med för mycket information i onödan. Än mindre såra eller göra någon ledsen. Men dold kommunikation och tekniker som att vara tyst, hemlighålla saker eller att inte berätta hela sanningen kan också användas för att utesluta någon, för att skaffa eller behålla sin egen makt. En härskarteknik som i vissa fall utförs helt omedvetet (läs gärna mer om härskartekniker här!).
Det finns mycket att säga om både dold och rak kommunikation. På Framfot är vi säkra på att Sveriges organisationer mår bättre av att ha ett öppet, ärligt och respektfyllt klimat och många av våra kunder verkar hålla med. Förutom att medarbetarna mår bättre, trivs och stannar längre i såna kulturer, vet vi också att det blir lättare att nå bra ekonomiska resultat i öppna företagskulturer. För där frodas initiativ, samhörighet och goda idéer.
Så skapar du psykologisk trygghet i gruppen – och därför är det viktigt. Läs mer här!
Hur mår ert team? Gör quiz och få svar direkt.
Därför bjuder vi här på 7 konkreta tips om hur du kan bli en ambassadör för rak, öppen och ärlig kommunikation utan aggressivitet.
Vad tydlig, rak och konkret i din kommunikation. Vad är det som är viktigt för dig? Varför? Vad är det du känner och önskar?
Testa att för dig själv besvara frågan:
För dig på jobbet skulle det kunna handla om att du vill förhandla upp din lön, eller att en av dina medarbetare behöver samarbeta bättre.
Ny som chef? Boka vår utbildning Ledarskap nivå 1 här!
Vilket är ditt huvudbudskap? Om du har svårt att säga vad du tycker utan att linda in det, skriv ner det du vill få fram på en post-it med så få ord som möjligt så blir det lättare att gå direkt på pudelns kärna.
Exempelvis ”Jag förtjänar en högre lön”
För att budskapet ska nå in till mottagaren behöver det landa rätt. I alla typer av kommunikation är en grundregel för att nå ut, att fokusera på ”What´s in it for them?”. Varför ska just din mottagare lyssna på det du har att säga?
För din chef är det till exempel inte relevant att du just tagit ett stort lån för att köpa hus, eller att din sambo blivit av med jobbet. Åtminstone inte när det gäller lönesättning. Under lönesamtalet ska du istället lyfta till exempel att ditt ansvarsområde blivit större, att du gjort fina resultat under året och att du ser stora möjligheter att fortsätta göra bra saker framåt.
Medan det i andra typer av samtal och argumentationer är viktigt att använda dina egna och locka fram andras känslor, som i ett tacktal eller ett känsligt samtal.
Du behöver inte leverera alla budskap med silkesvantar på. Men att vara rak innebär inte att du ska vara elak. ”Jag tycker det är viktigt att vara ärlig, vilka fula skor du har!” är inte ett okej sätt att kommunicera på. Punkt slut.
Ta vara på er viktigaste resurs: personalen. Bli certifierad HR.
I svåra samtal är det extra viktigt – och extra utmanande – att vara rak. Försök att undvika att ramla i fällor som att säga ”ALLA här tycker att du är svår att samarbeta med”. Likaså klassiska retoriska grepp som till exempel Hamburgarmetoden, som går ut på att bädda in konstruktiv feedback mellan två positivt laddade kommentarer (”Du är så duktig, men du behöver bli bättre på att samarbeta. Vilken fin tröja du har på dig idag, förresten!”). Som dels gör att den konstruktiva feedbacken tappar tyngd, dels riskerar att minska den tillit som medarbetaren förhoppningsvis känner för dig. Troligtvis känner hen sig inte särskilt motiverad till att förändra något, efter en kritikburgare.
En bra regel när du ger feedback, och framför allt när du tar upp något som känns svårt, är att sluta tala om för andra vad de är. Berätta istället vad du upplever.
Byt ut ”Du är…” till ”Jag känner/ tänker/ tycker…”
”Jag upplever att det finns svårigheter i samarbetet på er avdelning. Hur upplever du det?” ”Vad tror du vi skulle kunna göra för att förändra det?”
Bjud in motparten att hjälpa till att hitta lösningar. Försök komma ihåg att det oftast finns någon slags positiv avsikt bakom hur människor agerar.
Nästa gång någon fnyser, skakar på huvudet eller himlar med ögonen åt dig – fråga vad de menar. Låt inte människor slippa undan med det fega sättet att visa missnöje. Och tänk om du genom att ställa frågan får veta att personen fått något i ögat, och inte alls är ute efter att förlöjliga dig?
Om du är osäker på vad andra menar, upprepa ”Om jag förstår dig rätt, så…” och fråga ”stämmer det?”, så slipper du leka tolkningsleken.
Vill du bli bättre på att kommunicera, och på att förstå dig själv och andra? Kolla in vår utbildning Effektiv kommunikation. Under två intensiva utbildningsdagar tränar du praktiskt tillsammans med vår populära utbildare och dina kurskamrater, på detta och en hel del annat som du har konkret nytta av för att skapa mer öppenhet, rakhet och respekt på er arbetsplats.
Lycka till!
FLER LÄSTIPS:
8 ledarbeteende som skapar tillit och mindre stress
Så formar du ett mer delaktigt ledarskap
Liten utbildning i konflikthantering. Giraffspråket i 4 steg
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!