79 % av svenskarna känner sig oengagerade på jobbet. Vad betyder det på er arbetsplats? Här om året rapporterades det om hur en person ringt sig själv i 55 timmar (!) för att slippa prata med kunder. På andra arbetsplatser yttrar sig bristen på engagemang på andra sätt – och du som är ledare eller HR-ansvarig har i många fall möjlighet att påverka situationen. Här kan du läsa mer om hur du ska göra.
Ja, vi vill utveckla vår organisation. Ge mig ett offertförslag tack!
Enligt Gallups senaste ”State of the Global workplace” (2022) är 79 % av svenskarna oengagerade på jobbet. Bara 21 % tycker att jobbet är engagerande. Det finns mycket att vinna på att vända den siffran! Bättre resultat, mer välmående personal och större trivsel på jobbet, till exempel. Och det finns faktiskt några konkreta saker du som är chef eller ledare kan göra för att öka engagemanget. Men vi börjar från början.
I Sverige är alltså var femte person engagerad på jobbet. De här personerna är oerhört viktiga för dig som arbetsgivare. Engagerade medarbetare tar egna initiativ och tycker att det som arbetsplatsen åstadkommer betyder något. De letar nya vägar framåt och strävar efter att nå bättre resultat.
För verksamheten innebär det bland annat att du som chef eller ledare kan lägga din tid på mer lönsamma saker än att driva på och detaljstyra ert arbete. Fler fördelar uppenbarar sig när vi tittar närmre på de resterande 79 procenten.
Lite förenklat kan de 79 % som inte känner sig engagerade på jobbet delas in i två kategorier.
De oengagerade som dyker upp på jobbet och gör det som krävs av dem men inte mer än så. Oengagerade Olle kliver hellre över papperstussarna någon tappat på golvet än att plocka upp dem. Olle tittar ständigt på klockan, anstränger sig sällan mer än nödvändigt, väntar på rast och på att få gå hem.
De aktivt frånkopplade är medarbetare som direkt stör verksamheten. De försämrar kvaliteten på ert arbete och bidrar till dränerande arbetsmiljö. Aktivt frånkopplade Anni-frid lägger mer energi på att skapa dramatik på jobbet och sätta käppar i hjulet för andra, än på sina faktiska arbetsuppgifter. Hon pratar ofta, mycket och icke-konstruktivt om saker som fungerar dåligt – vissa skulle kalla det för gnäll (här kan du läsa om hur du stoppar det!) – och det är mycket möjligt att hon är den som med flit kastar papper på golvet i lunchrummet för att sedan skylla stöket på någon annan. Ett annat exempel på sådant beteende är den omskrivna person som ringde sig själv i 55 timmar för att slippa jobba.
De här personerna försämrar kvaliteten på ert arbete och bidrar till en arbetsmiljö som dränerar och skrämmer bort potentiellt engagerade medarbetare. Bortsett från dolda kostnader i form av uteblivna resultat, sämre produktion och hög personalomsättning kan man också fundera på vad det kostar er att ha personal som inte levererar, sjukskriver sig ”i onödan” eller aktivt motarbetar och skapar dålig stämning.
Ännu viktigare är kanske att sätta siffror på vad det skulle innebära om ni kunde vända på det här, och öka engagemanget?
Undersökning efter undersökning i området visar nämligen att företag med engagerade medarbetare är mer lönsamma än andra. Högre produktivitet, bättre försäljning, färre kostsamma misstag, nöjdare kunder och mindre personalomsättning är andra trevliga effekter av ett högt engagemang.
Dessutom visar omfattande studier att förhållandet mellan medarbetarnas engagemang och produktivitet är ännu tydligare under ekonomiskt tuffa tider. I lågkonjunktur och när världen gungar går det alltså bättre för verksamheter med mer engagerad personal.
Nej, du kommer aldrig kunna piska fram engagemang ur någon annan. Ditt jobb som ledare är att skapa de bästa förutsättningarna för att engagemang ska uppstå. För att du inte ska krascha in i väggen innan du ens börjat, finns några saker som är viktiga att tänka på.
Studier från flera håll, bland annat från Gallup, har pekat ut ett antal faktorer som verkar vara de allra viktigaste ur ett engagemangsperspektiv. Hur ens närmsta chef beter sig har till exempel stor inverkan. Men det återkommer vi till lite längre ner! Här är 8 viktiga saker du som chef eller ledare kan göra för att få mer engagerade medarbetare.
Att veta vad som förväntas av en är en oerhört viktig byggsten för att trivas på jobbet. Det kan verka självklart men faller ändå lätt mellan stolarna. Varken du eller dina medarbetare är ju tankeläsare! Ta chansen och ta upp det här nästa gång du har avstämning eller något annat enskilt samtal med dina medarbetare. En bra inramning kan vara att lyfta något personen gjort bra under den senaste tiden. Fråga om personen tycker det är tydligt vad som förväntas av hen (”Jag läste just en bra artikel (?) och kom att tänka på att vi inte pratat om förväntningar på ett tag. Tycker du det är tydligt vad som förväntas av dig?”). Kanske ska du också passa på att fråga vad personen mitt emot har för förväntningar på dig som chef.
Vad är du bra på? Vad tycker du är roligt att göra? De två sakerna sammanfaller ofta. Att få jobba med det man är bra på är en bra grund för att känna engagemang. Nu handlar det inte om att alla arbetsuppgifter ska skräddarsys för att alltid kännas roliga. Men som chef har du möjlighet att lära känna dina medarbetare och ge dem möjlighet att använda sina egna talanger, styrkor och intressen för att utföra sina arbetsuppgifter på bästa sätt. Ett bra sätt att få reda på vad dina medarbetare gillar bäst är att… fråga dem.
Tips på frågor att ställa:
Vad är det du gillar med ditt jobb?
Beskriv en riktigt bra dag på jobbet. Gärna en som du nyligen haft?
Känner du att du använder din fulla förmåga här hos oss?
Vad skulle du vilja göra mer eller mindre av i din tjänst?
Det är mänskligt att vilja bli sedd. Och positiv feedback är en mycket mer effektiv förändringsagent än negativ sådan. Det du vattnar, kommer att växa. Ja, vi kan fortsätta länge på det här temat men väljer att stanna här. En uppmaning till dig: ge beröm och uppmärksamhet till dina medarbetare! Så ofta du kan och minst en gång i veckan. Har du testat? Härligt – det gjorde du bra! ?
Läs mer: Konsten att ge feedback – 14 heta tips som hjälper er att utvecklas.
Enligt Gallup är ”att ha minst en stark relation på jobbet” en avgörande framgångsfaktor när det gäller att trivas, må bra och känna sig engagerad. Det här kan du naturligtvis aldrig tvinga fram. Men du kan lägga grunden genom att bygga en snäll företagskultur, uppmuntra relationsbyggande aktiviteter, rekrytera rätt personer och själv vara en förebild genom att visa omtanke för dina medarbetare.
Lästips: Håller er organisationskultur? 6 tips gör värdeorden till verklighet.
Att möjligheten att utvecklas och växa i sin roll saknas, är den största anledningen till att medarbetare säger upp sig. Så – se till att utveckla dina medarbetare. Dels genom att coacha dem framåt, uppmärksamma sådant de gör bra och uppmuntra dem att testa nya saker (och göra det till en självklarhet att det är okej att misslyckas). Men också genom att ta hjälp av andra. Boka en utbildning, till exempel! Här kan du göra en helt kostnadsfri behovsanalys och få svar på vilket som är ditt nästa, bästa steg.
Det här kan kännas flummigt och som ett svårt mål att nå. Men att känna att det vi gör är meningsfullt, ger oss helt enkelt energi för att ge det lilla extra i arbetet mot våra mål. För millennials (födda 1981-1996) är det faktiskt en av de allra viktigaste sakerna när det gäller att trivas, prestera och stanna på jobbet.
Därför är det otroligt viktigt att du som ledare ser till att företagets vision är tydligt för alla anställda. Precis som det behöver vara tydligt att varje medarbetare bidrar till den stora helheten. Hur bidrar just den här personens dagliga arbete till kollegornas, avdelningens och verksamhetens mål?
Autonomi – att vara självständig – är ett återkommande ord när man läser motivations- och engagemangsteorier. Vi människor har en inneboende önskan om att få styra våra egna (arbets)liv. Kanske kan det vara en av förklaringarna till att fenomenet ”jobba hemifrån” under pandemin faktiskt ökade både produktivitet och engagemang i många verksamheter över hela världen.
Här behöver du som ledare verkligen ha fingertoppskänsla. Vissa medarbetare mår bäst av fria tyglar och full bestämmanderätt. Andra behöver tydliga ramar att förhålla sig till. Dessutom behöver du så klart ha verksamheten i åtanke. Autonomi kan handla om att arbeta med flextid eller att själv planera hur jobbet ska utföras. Vad fungerar för er?
Vi sparade det viktigaste till sist. Chefer och ledare har otroligt stor inverkan (hela 70%!) på vilket engagemang jag som medarbetare känner på jobbet. Oavsett vilken procentsats som gäller vet vi att ledarskapet är viktigt – och det som definierar en bra ledare är att hen alltid fortsätter att utvecklas. Kanske i vår utbildning Certifierad ledare?
Stort lycka till!
PS. Hur mår ert team? Gör quiz och få svar direkt!
FLER LÄSTIPS:
Trendspaning: så blir ditt ledarskap 2021
8 ledarbeteenden som skapar tillit och mindre stress
Den viktigaste faktorn för effektiva team – så skapar du psykologisk trygghet
Vill du utveckla dig själv, dina chefskollegor och er verksamhet? Vi skräddarsyr insatser som utvecklar ledarskapet och ökar engagemanget. Ta gärna kontakt med oss så berättar vi mer!
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!