”En bra chef” står högst upp på önskelistan när vi funderar på att byta jobb. Så hur är då en sådan? Här är sex ledaregenskaper vi gärna vill se mer av – och hur du kan utveckla dem i din roll som ledare.
En färsk studie visar att när vi svenskar funderar på att byta arbetsgivare, står ”en bra chef” högst upp på önskelistan. Motsatsen, en dålig chef eller ett bristande ledarskap, gör att nästan varannan person funderar på att säga upp sig. Att utveckla ledarskapet i er organisation kan alltså vara det mest betydelsefulla och effektiva du kan göra, för att locka och behålla viktiga talanger.
Bli Certifierad ledare! Praktisk ledarskapsträning i tre steg. Certifiering ingår! Läs mer här.
Studien vi nämner ovan avslöjar också vilka ledaregenskaper som är mest eftertraktade bland de som söker en ny arbetsgivare. (Vilka egenskaperna är? Vi kommer till det!).
Vår devis är att alla som vill vara bra ledare, och som dessutom har det mod och den självinsikt som krävs för att utvecklas, de har goda förutsättningar för att bli uppskattade och framgångsrika i rollen som chef.
Och motsatsen, då? Dåliga chefsegenskaper? Ja, även chefer är ju bara människor och det finns flera beteenden, ofta omedvetna, som kan ställa till det för både chefen, hens medarbetare och hela organisationen. Ett bristande ledarskap kan yttra sig på flera sätt; i ett spektra som spänner från den tyranniska landsledaren som kräver lydnad framför allt, till den konflikträdda avdelningschefen som inte vill bråka i onödan, och därför blundar för den mobbning som pågår i gruppen.
Lästips: Passivt ledarskap är det mest destruktiva. Så undviker du det!
Att vara chef är ett komplext uppdrag där du ständigt ställs inför nya situationer och utmaningar. Det är omöjligt att vara bäst på alla delar som ingår i chefskapet. Men med målmedveten, praktisk träning och reflektion kommer du att utvecklas till en ännu bättre ledare.
Utbildning: Ledarskap nivå 1 – ny som chef. Rusta dig för att stå trygg i chefsrollen!
I TNG:s studie Talent insights har drygt 1200 jobbsökande respondenter svarat på vilka egenskaper man helst vill se hos sin framtida chef. Här är de 6 egenskaper som toppar listan.
På första plats hittar vi: ”rak och tydlig”. Att kommunicera med andra är något av det svåraste som finns. Att lyckas göra sig förstådd, skapa engagemang, och få andra att göra som man säger är något många önskar. För dig som är ledare är den förmågan i många fall avgörande för att du ska lyckas med ditt uppdrag.
När det gäller kommunikation har vi olika utmaningar. Är du (för?) rättfram, eller har du en tendens att linda in det du säger i så mycket bomull att det blir obegripligt? Om du är osäker på hur du uppfattas kan det vara bra att ta reda på det. Det kan du göra genom att fråga någon eller några medarbetare om hur de uppfattar dig. Du kan också göra en mer noggrann analys (du får till exempel göra Ledarinsikten, en självanalys av ditt ledarskap i flera av våra utbildningar). En analys ger dig dels insikt om hur du själv fungerar. Dels kan kunskapen om den ge dig värdefulla ledtrådar kring hur dina medarbetare helst kommunicerar i den situation ni är just nu.
Här hittar du bra tips: 7 tips för rakare kommunikation
En engagerad ledare har mycket större chans att få engagerad personal, än vad en oengagerad chef har. Potentiellt nya medarbetare önskar sig engagemang på arbetsplatsen. Så hur uttrycker du ditt engagemang i er dagliga verksamhet? Här är några förslag:
Känner du dig ärligt talat varken särskilt engagerad eller engagerande? Lästips: Så kan du öka engagemanget på jobbet!
Den chefsegenskap som kommer på bronsplats i den här listan är förmågan att lyssna. Att vara inlyssnande kan dels handla om att ha ”örat mot rälsen”, alltså koll på vad som sker omkring er. Men framför allt vill vi trycka på vikten av att lyssna aktivt och lyhört på dina medarbetare. Det är en ledaregenskap som aldrig kommer att gå ur tiden. Till och med AI vill bli lyssnad på!
Här finns en komplett guide i hur du kan jobba med aktivt lyssnande som ett verktyg i ditt ledarskap.
Att låta alla komma till tals i gruppen och att se till att alla känner sig delaktiga är inte bara något som ökar trivseln och det allmänna måendet på jobbet. Det är en chefsegenskap som i allra högsta grad bidrar till era resultat.
Tips: Jobba aktivt med att lyfta varje medarbetares styrkor. Det kommer att stärka teamet! Att du själv är ödmjuk och öppen med att du inte sitter på alla svar – och alltså behöver andras hjälp för att komma framåt – göder också en bra, inkluderande gruppkultur.
Lästips: Så situationsanpassar du ditt ledarskap.
Våga vara snäll!
Chefer som visar omtanke och snällhet driver ofta både högre produktivitet och lönsamhet, enligt Stanfordforskaren Emma Seppälä. Att vara snäll betyder inte att vara mesig eller konflikträdd, utan om att leda med värme och vinna medarbetarnas tillit. Anställda som blir bemötta med medkänsla bygger en mer positiv bild av sig själva, blir gladare och mer engagerade i sina jobb.
Praktiska tips om hur du kan utöva mer snällhet hittar du här: Att vara snäll på jobbet lönar sig.
Vi vill ha ledare som visar vägen framåt! Visst är det lätt att fastna i detaljer och brandsläckning. Men försök att delegera, för att få tid till att zooma ut och ta ansvar för helhetsbilden. Påminn dig själv och dina teammedlemmar om era mål, både för organisationen i stort och på individuell nivå. Var noga med att ni tillsammans firar era framgångar och se till att ni fortsätter sträva framåt. Det visar att du inte bara bryr dig om hur personalen har det, utan också om era resultat. En kombination som inspirerar!
Stort lycka till!
—
FLER LÄSTIPS:
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!