På vissa arbetsplatser känner man den direkt – den där snälla atmosfären som får en att slappna av och le inombords. Andra ställen osar av negativ stress och det är svårt att inte smittas. Hur får man till en snäll och trygg kultur på jobbet? Här är tips som alla medarbetare kan använda.
Vi lär våra barn att det är fint att vara snäll; vi visar dem hur de ska vara hjälpsamma, inte göra andra illa, att de ska dela med sig, säga snälla ord och så vidare. Det känns självklart, eller hur? Vi vet att det är bra. Men det är mer än bara ”bra”.
Att vara snäll är en kraft som vi kan använda för att må bättre, både som individer och kollegor. Forskning visar att vi faktiskt blir lyckligare av att visa omsorg om någon annan.
När vi bryr oss om andra aktiveras belöningssystemet i vår hjärna och vi blir mindre stresskänsliga och får starkare immunförsvar . Människor som frivilligt hjälper andra upplever mindre smärta och värk. Både att hjälpa andra och att få hjälp förknippas med minskad ångest och depression.
Forskning visar också att medkänsla kan motverka negativ stress och minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Medkännande personer är mer optimistiska och har starkare relationer.
Hur mår ert team? Gör quiz och få svar direkt!
Snäll är ett ord med flera synonymer. Ofta tolkar vi det som mesig eller konflikträdd, men här pratar vi om något som är mycket modigare. Att vara snäll är att vilja andra väl, att bry sig, stötta och behandla människor med respekt.
En snäll chef förstår vikten av tydlighet och är noga med att ge återkoppling. Det är en person som kan förlåta misstag och ge energi till sina medarbetare. Se den här videon med tips på hur du ger bra feedback.
Observera att snällhet INTE handlar om att du ska köra slut på dig själv i ambitionen att ställa upp för andra. Det kallas för självutplåning och det är inte det vi menar. Att vara snäll är att vara lika snäll mot dig själv som du är mot alla andra. Och då måste du sätta gränser.
Läs också: Så leder du stressade medarbetare utan att själv gå sönder
Snällhet är en kraft som inte ska underskattas. Men vår värld visar att det inte räcker med att uppfostra barnen att vara snälla. Att på riktigt vara snäll är att aktivt välja det som förhållningssätt. Det innebär till exempel att erkänna att det kräver övning. Tills det ger färdighet. Det handlar också om att lära sig navigera i konflikter – något som är en naturlig del i vårt samspel med andra.
Chefer som tror att ökad produktivitet går via ökad press på medarbetarna är fel ute. Det som istället ökar är medarbetarnas stressnivåer. Det är tvärtom; chefer som visar omtanke och snällhet mer lönsamma, enligt Stanfordforskaren Emma Seppälä.
Ledare som leder med värme vinner medarbetarnas tillit och är mer effektiva än hårda, distanserade ledare. Anställda som bli bemötta med medkänsla har en positivare bild av sig själva, de är gladare och mer engagerade i sina jobb.
Läs också: 8 ledarbeteenden som skapar tillit och mindre stress
Alla anställda har ett ansvar för att bidra till ett positivt arbetsklimat men chefen har en extra viktig roll, eftersom hen sätter tonen och visar vägen med sitt beteende. Här är råden som får vänligheten att sprida sig som en löpeld.
Lyft blicken och se dina kollegor. Ett ”hur är läget?”, ”hur går det?” visar att du bryr dig. Verkar någon lite hängig – fråga hur det är. Det betyder mycket att bli sedd när man inte är på topp.
(Kanske verkar fånigt att poängtera en sådan här grundläggande hövlighet, men faktum är att det inte hejas på alla arbetsplatser. Medan vissa arbetsplatser har det inskrivet i sina riktlinjer: säg ”hej” och ”hej då” när du kommer och går.)
De små, dagliga sakerna som visar att vi ser varandra är guldnycklar till en snäll arbetsplats. Det är enkelt och har stor betydelse för en god gemenskap. Till exempel att fråga om du ska köpa med dig lunch till flera, bjuda med kollegan till pausfikat eller plocka undan någons kaffekopp och liknande.
Positiva sociala samspel på jobbet har visat sig förbättra medarbetares hälsa, till exempel genom att sänka hjärtfrekvensen och blodtrycket.
Det är inte bara otäcka influensavirus som smittar, det gör även våra känslor 🙂 När vi är snälla mot någon får vi ofta ett leende som tack. Det beror på att andras känslor aktiverar vår hjärna och gör att vi känner samma känsla som att vi skulle ha upplevt den själv. Sprid positiva känslor genom leenden och skratt.
Läs också: Så skapar du positiv förändring genom ditt beteende
Receptet för en snäll arbetsplats är minst fem gånger så mycket positiv feedback som kritik. Naturligtvis är beröm från chefen aldrig fel, men även uppskattning och intresse från dig som kollega är värdefullt. Snälla, berömmande lappar på skrivbordet och peppande ord på fikat stärker personens självförtroende.
Läs också: Den magiska tacksamheten – 7 goda ledarskapstips
Om någon annan gör det, haka inte på. Ta upp det på en gång med din närmaste chef eller med arbetsmiljöombudet.
Läs också: Sätt stopp för gnället på jobbet
Det gör gott att dela med sig av sina kunskaper, erfarenheter och kontakter. När vi är hjälpsamma och delar med oss av tips och lärdomar i samtal och diskussioner är det inte bara till nytta för andra. Du lär dig själv en massa saker på vägen och det ger dig energi.
Har du som medarbetare koll på företagets värdegrund? Hur lever ni era värderingar på jobbet? Till exempel är ”respekt” eller ”delaktighet” fina ord men det blir bara tomt fluff om ni inte omsätter dem i praktiken.
Lycka till ♥︎
Är ni en ideell organisation som behöver kompetensutveckling?
Vi stöttar organisationer med 90-konto. Hör av er så berättar vi mer. Ring oss på 0220-600 680 eller mejla till [email protected]
FLER LÄSTIPS FÖR DIG:
5 tips för att skapa ett framgångsrikt team
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!