Många nya chefer snubblar ner i samma fallgropar. Här är artikeln som hjälper dig att kryssa mellan dem och hålla kursen framåt!
Vi har själva ramlat i dem. Vi har sett andra falla.
Varje år möter vi hundratals chefer och ledare som tagit sig an den både spännande och utmanande uppgiften att axla en chefsroll. Trots stor entusiasm och vilja att lyckas, snubblar många i samma fallgropar. För att leda andra är ett hantverk som kan vara både väldigt roligt, och väldigt svårt.
Vi vet, av erfarenhet, att utan rätt verktyg och stöd kan det vara svårt att hitta balansen i ledarskapet. Och är det något vi är övertygade om, är det att bra och balanserade chefer behövs! Därför delar vi med oss av fem fällor många nya chefer fastnar i – och framför allt, hur du kan undvika att hamna där själv.
Vill du känna dig tryggare i din nya roll och bli den ledare du vill vara? Då kör vi!
Så – chefsrollen är din. Vad roligt! Nu ska du hjälpa dina medarbetare att hitta motivation, se till att ni når era mål och stötta där det behövs (men helst utan att detaljstyra). Säkerställa att utvecklingssamtalen blir kvalitativa, förhandla om löner, ha koll på arbetsrätt, med mera.
Hmm… visst är det lätt att gå vilse bland alla nya uppgifter och förväntningar från höger och vänster.
Men var inte orolig! Du behöver faktiskt inte kunna allt direkt. Så länge du är villig att lyssna och lära dig nya saker, har du alla förutsättningar för att bli en riktigt bra ledare. Här är några vanliga fallgropar som du kan undvika.
Du kliver in i rollen med stor entusiasm och känner kanske en press att bevisa att du klarar av jobbet. Så du gör allt själv. Problemet är att det lätt kan leda till att du bränner ut dig. Dessutom missar du hela potentialen hos ditt team (samtidigt som du signalerar till dem att de knappt behövs). Här behöver du tänka om, och delegera! Så enkelt och så svårt är det.
Lösning: Identifiera vilka olika styrkor ni har i teamet och våga lämna över spännande och viktiga arbetsuppgifter till andra! Kommunicera tydligt att du litar på deras förmåga och följ upp framsteg i stället för att göra allt själv.
Två andra viktiga komponenter som behövs för att du ska använda er tid optimalt är reflektion och prioritering.
I Sverige värderas konsensus, vilket kan göra att nya chefer undviker obekväma samtal in i det sista. Men att inte ta tag i konflikter – och då menar vi inte bara öppna bråk, utan också annat som skaver, som att någon inte presterar eller följer organisationens värderingar – kommer att skapa en kultur där frustration frodas, och teamets dynamik skadas.
Lösning: Träna på att ge konstruktiv feedback med en lösningsorienterad inställning. Till exempel i utbildningen Konflikthantering och svåra samtal. Använd giraffspråkets jag-budskap för att uttrycka problem, till exempel: ”Jag har märkt att deadlines ofta inte hålls. Hur kan vi lösa det tillsammans?” Ta tag i konflikter tidigt innan de växer till oformliga monster.
Lästips: IMGD – bättre grupputveckling med Wheelans 4 faser.
Den första risken med det är att du bygger luftslott som riskerar att få pyspunka. Det är bättre att visa i handling vad du gör bra, än att snacka om allt bra du (snart) ska göra.
Den andra risken är att du lyfter dig själv och dina resultat – men glömmer ditt team.
Lösning: Att vara chef handlar om att lyfta laget och var och ens bidrag till målet. Fokusera på att höja dina medarbetare så mycket och ofta du kan och öva på att ställa dig själv bakom dem.
”Faktum är att personer som oftare än andra använder orden ”jag”, ”mig” och ”min” har högre risk att drabbas av högt blodtryck och hjärtrelaterade besvär. Medan ledare som ofta använder ”vi”, ”du” och ”oss” uppfattas som bättre chefer. Så sätt laget framför jaget: det vinner alla på!” Läs mer här: 5 saker riktigt bra ledare gör
Mikrostyrning tar tid och underminerar medarbetarnas självförtroende och självständighet.
Lösning: Sätt upp tydliga förväntningar och deadlines, men ge medarbetarna frihet att bestämma hur de når målen. Fokusera på resultat i stället för att övervaka processen. Reflektera regelbundet över din egen roll: styr du eller stöttar du?
Om mål och förväntningar är otydliga, kan det leda till att teamet arbetar i olika riktningar eller inte vet vad som prioriteras. Och tvärtom: tydliga mål, ansvarsområden och förväntningar kan vara rena mirakelmedicinen för både team och resultat.
Lösning: Använd SMARTa mål (Specifika, Mätbara, Accepterade, Relevanta, Tidsatta) för att skapa struktur. Bjud in teamet i målprocessen så att alla känner sig engagerade och förstådda. Regelbundna avstämningar säkerställer att ni håller kursen.
Lästips: Så sätter och når du SMARTA mål (nedladdningsbar mall!)
Något som kan vara klurigt i en situation där du blir chef över dina gamla kollegor, är att hålla en sund distans till dina medarbetare. Privat kan du självklart fortsätta att hänga med dina kompisar – om du vill – men var beredd på att era relationer kan komma att förändras.
Något som är otroligt viktigt att minnas, är att du som chef företräder alla medarbetare i teamet. Att prata skit, eller att prata över huvud taget, om en medarbetare bakom hens rygg, det är inte okej. Och vissa andra tankar och känslor behöver du hitta nya kanaler för att prata om. ”Ååååh, hur ska jag få chefsrollen att funka?” eller ”min chef lyssnar inte!” är inget du ska dra för medarbetarna. Försök att hitta nätverk eller andra bollplank utanför din grupp, som du kan lufta såna frågor med.
Vi vet att svenska chefer tror att de ger mycket mer feedback, än vad de faktiskt gör. När vardagen snurrar på i rask takt är det lätt att glömma leverera den där digitala high-fiven eller konstruktiva feedbacken. Men det leder till att medarbetarna kan känna sig både osedda och omotiverade.
Lösning: Sätt upp en rutin för feedback och utvecklingssamtal, till exempel månadsmöten. Ge både positiv och förbättrande feedback. Och kom ihåg att ställa frågor som: ”Vad behöver du för att lyckas ännu bättre i din roll?”. Stötta (och behåll!) dina medarbetare genom att erbjuda resurser som utbildning eller mentorskap.
Lästips: Så ger du konstruktiv feedback som faktiskt fungerar.
Newsflash! Alla är nybörjare i början. Ledarskap är ett hantverk i vilket du kommer kunna utvecklas under resten av ditt liv, om du vill! Det är okej att be om hjälp. Fråga efter feedback från ditt team och dina kollegor, och var öppen med att du också utvecklas i din roll. Var förlåtande mot dig själv och lär av dina misstag. Och ge dig själv möjligheten att lägga den viktiga grunden och träna praktiskt på situationer du kommer stöta på i din chefsvardag, i en riktigt bra utbildning. Som Ledarskap nivå 1 – ny som chef.
Vi önskar dig stort lycka till med din resa!
FLER LÄSTIPS:
12 tips för dig som är ny som chef
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!